Creative CT: the story of growth

Creative CT: the story of growth

Het is 2010. Bas Janssen, die net zijn propedeuse heeft gehaald aan het Saxion in Enschede, ziet grote online kansen liggen voor ontelbare ondernemingen. De creatieve, slimme Twentenaar van nog geen twintig jaar oud, kijkt niet lang toe. “De grootste ondernemingen hadden het totaal niet voor elkaar. Er was zoveel mogelijk om die bedrijven hoog in Google te krijgen. Ik wilde ze hierbij helpen en hen meer uit hun website laten halen,” licht hij toe.

Creative ICT was geboren. In het begin werkte Bas alleen op basis van ‘no cure, no pay’. “Ik belde potentiële klanten op met de vraag: ‘wilt u binnen drie maanden met uw bedrijf in de top tien van Google staan? Als het lukt, sturen we achteraf een factuur. Lukt het niet, dan is het ‘no cure, no pay’.’ En het lukte.” Het principe wekte vertrouwen bij de ondernemingen die hij belde. En de resultaten waren zó goed, dat bedrijven Creative ICT steeds beter wisten te vinden.

Growth team

Hoewel Bas aan de telefoon sprak over ‘we’, was hij maar alleen. Maar dat maakte niets uit: vanuit zijn zolderkamer kwam hij zijn belofte na en liet hij bedrijven groeien. Zelf groeide hij ook. In 2012 nam hij zijn eerste medewerker aan en binnen tien jaar tijd is zijn eenmanszaak omgetoverd in een full service digital agency met 25 man. En dat paste niet meer op zolder. En ook niet meer in het kantoortje van 20 m2 in Glanerbrug of in het wat grotere kantoor van IAA Architecten dat daarna volgde. Daarom verhuisde Creative ICT in 2016 naar een pand van 250 m2 op een toplocatie in Enschede.

Bas is niet meer alleen. ‘We’ is nu ook echt ‘we’. En na tien vette jaren wordt het tijd om de focus te verleggen. Verzorgde Creative ICT eerder ook de online marketing, de branding en maakte het bedrijfsfilms, apps en websites: nu is alles gericht op e-commerce.

Bas legt uit waarom. “We hebben de eerste tien jaar ervaring opgedaan op alle digitale gebieden, maar van al die gebieden blijkt e-commerce – en dan met name Magento en maatwerk software – het hardst te groeien. Wij hebben veel ervaring met Magento en maatwerk software voor e-commerce, hebben er veel in geïnvesteerd en zijn zelfs de eerste Magento partner van Oost-Nederland. Dat brengt ons automatisch in de positie dat wij deze dienst als geen ander kunnen bieden aan onze klanten.”

Niet alleen in daden is de focus verlegd; ook in naam. Want sinds 2020 is de I in ICT verdwenen en staan de letters C en T voor Commerce & Technology. Een logische stap voor een groeiende onderneming met torenhoge ambities. Bas: “We willen doorstoten naar de top honderd van beste Nederlandse e-commerce bedrijven. We willen een grote naam zijn in Twente. Want door zelf te groeien, kunnen we anderen helpen groeien.”

Growth results

Creative CT is een volwaardige partner van gerenommeerde organisaties. De partner van merken als Kneipp, Soprema en Frederique’s Choice. Stuk voor stuk zijn dit merken die denken vanuit hun klant en zich afvragen: ‘hoe bieden wij onze klant de ultieme e-commerce ervaring?’ Creative CT denkt mee en ontwikkelt vanuit diezelfde klant. Bas: “Heeft de eindgebruiker een uitdaging? Dan is dat ons uitgangspunt. Dáár beginnen we met het ontwikkelen van een oplossing.”

Bij alles wat Creative CT doet, streeft het naar het technisch hoogst haalbare. Maar ook naar het hoogst haalbare als het gaat om effectiviteit en winstgevendheid. “Dat kan alleen als we de business van onze klanten begrijpen. Alleen op die manier kunnen we onze klant laten groeien, de business verbeteren en naar een volgend level brengen.”

Creative CT zoekt daarom continu grote ondernemingen en sterke merken die e-commerce zien als een cruciale driver van hun business. Bedrijven die het meest rendabele platform willen en de beste webshop. Als deze bedrijven een partner zoeken die hen naar een volgend level kan brengen, is Creative CT een logische keus.

Growth mindset

Creative CT is een groeiende en vooruitstrevende organisatie. Dat blijkt uit hun manier van denken. Bas: “We willen de beste zijn en blijven in ons vakgebied. Daarom gaan we altijd voor de 9 en niet voor de 6. Iedereen binnen ons team is gek op experimenteren en de ideeën vliegen je altijd om de oren. Dat is leuk en dat geeft ons allemaal energie. Belangrijk is ook dat we bij alles wat we doen, niet bang zijn om fouten te maken.”

Iedereen binnen Creative CT werkt Agile. Door deze flexibele manier van werken in kleine teams en door continue feedback en zelfsturing, wordt er snel en effectief gewerkt. En ze werken hard! Maar voor Creative CT is een gezonde mindset en gezond leven net zo belangrijk voor de groei van het bedrijf en de individu. Volgens Bas gaat het ook om een ‘healthy mind’. “Sporten is belangrijk, net als vrije tijd en sociale contacten. Maar gezond leven gaat ook over telefoongebruik. Gebruik je telefoon bijvoorbeeld niet als wekker en probeer je telefoon ’s avonds na acht uur uit te zetten.”

Growth culture

Creative CT wil een lerende omgeving zijn. Met name voor de medewerkers. Daarom organiseert het met regelmaat interne workshops, is er tijd ingeruimd voor het onder de knie krijgen van nieuwe skills en delen collega’s interessante boeken en artikelen met elkaar. Alleen leerdoelen die ook echt meetbaar zijn, worden opgesteld. “Op die manier kunnen we successen maar ook fouten samen vieren,” lacht Bas. “We blijven onszelf uitdagen, leren van elkaar en groeien daardoor. Zowel op het gebied van kennis als op persoonlijk vlak. Door ons te focussen op groei en altijd te leren van de nieuwste trends en technieken, proberen wij één van de meest innovatieve e-commercebedrijven van Nederland te zijn.”

Waarom ze doen wat ze doen? Bas geeft zelf het antwoord: “We willen anderen helpen. Daar begon het ooit mee en dat is nog steeds onze drijfveer. En met onze Twentse nuchterheid weten we veel organisaties aan ons te binden.”