B2B portal laten maken

Bouw samen met ons een future proof B2B portal
B2B webshop klantportal

Haal het maximale uit je e-commerce met een B2B portal

De meeste van je zakelijke klanten willen – net als consumenten – bij voorkeur online aankopen doen. Om die reden laten steeds meer groothandels en fabrikanten een B2B portal bouwen en voegen die toe aan hun verkoop- en communicatiekanalen. De B2B portal is een persoonlijke online omgeving voor elke klant, waarin ze onder meer bestellingen en offertes kunnen plaatsen en hun ordergeschiedenis kunnen inzien. Het mooie van een B2B portal is dat hij 24/7 beschikbaar is voor jouw klanten.

Meer informatie over een B2B portal, de voordelen ervan en de mogelijkheden op het gebied van integratie met andere belangrijke systemen binnen het bedrijf, lees je op deze pagina.

B2B webshop - 24 uur per dag bestellen

 

Wat is een B2B portal precies?

Een B2B portal (ook wel een B2B e-commerce portal, klantenportaal of verkoopportaal genoemd) is een online omgeving. Iedereen die toegang heeft tot deze omgeving, vindt daar gepersonaliseerde informatie. De B2B portal is geschikt voor B2B platforms van bijvoorbeeld fabrikanten, groothandels, importeurs, exporteurs en distributeurs. Zij hebben zakelijke klanten die behoefte hebben aan een eigen omgeving waarin ze zien welke afspraken er zijn gemaakt over het leveren van goederen en diensten, en waarin ze hun ordergeschiedenis en facturen kunnen bekijken.

Door de voordelen die een B2B portal biedt, verbeter je de communicatie met je zakelijke klant en verhoog je de dienstverlening. De klantloyaliteit zal versterkt worden; dit is onmisbaar voor de conversie en de omzet.

Creative CT bouwt maatwerk B2B portals door middel van e-commerce platforms zoals Magento en Shopware, en andere webshop software als Symfony & Sylius. Daarnaast zijn integraties met ERP, PIM en andere systemen mogelijk.

B2B portal voor groothandels

Zeker voor groothandels is het belangrijk om een gedegen B2B e-commerce platform te hebben, oftewel een B2B portal. Want omdat consumenten 24/7 online kunnen shoppen bij retailers, willen retailers op hun beurt snel en eenvoudig producten kunnen bestellen bij de groothandel. Maak het je afnemers makkelijk door als groothandel een B2B portal aan je verkoopkanalen toe te voegen. Hiermee ondersteun je retailers en neem je werkzaamheden uit handen. Met een B2B portal voor jouw groothandel kunnen retailers elke dag, het hele jaar door, producten bij jou afnemen. Het vereenvoudigt de administratieve en logistieke processen en verbetert de relatie met je klant. Met een B2B portal voor groothandels haal je het maximale uit je e-commerce en groeit je omzet.

B2B features die niet mogen ontbreken bij een B2B portal

B2B webshop - personalisatie

Personalisatie: Een feature die onmisbaar in bij een verkoopportal is de personalisatie. Hiermee bedoelen we dat de look and feel van de portal aansluit bij de kleuren, stijl en vormen die de klant in de eigen uitingen gebruikt. De klantbinding zal met deze feature sterker worden. Maar personalisatie betekent ook dat de klant persoonlijke kortingen, specifieke prijzen en productsuggesties ontvangt.

B2B webshop - rollen en rechten

Rollen en rechten: Binnen een organisatie zijn verschillende mensen verantwoordelijk voor een onderdeel in het proces. Zo is er iemand die producten bestelt, een ander die de order goedkeurt en betaalt, en weer een ander die gaat over de datum en leveringsvoorwaarden. Het is van belang dat een B2B portal meerdere rollen en rechten kan toekennen aan verschillende gebruikers. Dat is veilig maar voorkomt ook onnodige informatie voor de verschillende medewerkers.

B2B webshop - re order

Herhaalbestellingen: Veel zakelijke klanten kopen regelmatig dezelfde goederen in. Wekelijks of maandelijks. Door de optie tot herhaalbestellingen te bieden, zijn ze maar weinig tijd kwijt aan het plaatsen van een bestelling. Het is ook mogelijk om dit proces te automatiseren. Met akkoord plaatst het systeem in dat geval wekelijks of maandelijks dezelfde order.

B2B webshop - erp integratie

Integratie met eigen systemen:
Voor een naadloze user experience doe je je zakelijke klant een groot plezier door de portal te integreren met eigen systemen. Denk aan integratie met het betaalsysteem, integratie met het logistieke proces (track & trace) en integratie met voorraadbeheer.

B2B webshop - rollen en rechten

Eigen aanpasmogelijkheden:
Voor sommige kleine wijzigingen is het erg fijn als je klant dit zelf kan aanpassen. Denk aan het wijzigen van een rol, het toevoegen van meer gebruikers of het wijzigen van het bedrijfsproces. Het is natuurlijk sneller en handiger (ook voor jou als leverancier) als je klant deze wijziging zelf kan doorvoeren.

Waarom B2B e-commerce de toekomst is

Steeds meer B2B bedrijven, zoals fabrikanten, groothandels, distributeurs en leveranciers, durven het aan om te investeren in e-commerce. Dat is verstandig, want de cijfers liegen er niet om. Meerdere grote ondernemingen halen het grootste deel van de omzet uit e-commerce. Niet gek, want e-commerce betekent gemak, efficiëntie en een hoge klanttevredenheid. Een overstap naar e-commerce betekent gemiddeld een omzetstijging van twintig tot dertig procent op de langere termijn. En heel eerlijk; e-commerce is in deze tijd logisch. Bedrijven die niks doen met e-commerce worden minder serieus genomen.

Lagere kosten per order
Wat ook aantrekkelijk is aan B2B e-commerce zijn de lagere kosten per order. Digitale orders kosten vanzelfsprekend veel minder dan de accountmanager die op pad moet. En vooral als het gaat om herhaalbestellingen is e-commerce erg logisch.

Verschil tussen B2C en B2B
Het klopt dat het handelen voor B2C platforms vaak eenvoudiger is dan voor B2B platforms. Consumenten hoeven immers geen gepersonaliseerde informatie over prijzen en er zijn geen gemaakte afspraken. Dit in tegenstelling tot zakelijke klanten van fabrikanten, groothandels, importeurs, exporteurs en distributeurs. Zakelijke klanten hebben veel meer informatie nodig voordat ze over kunnen gaan tot een aankoop. Niet alleen informatie over afspraken die eerder zijn gemaakt – bijvoorbeeld over prijzen – maar ook uitgebreide informatie over producten.

Gelukkig hoeft dit geen drempel te zijn, dankzij handige koppelingen en B2B portals.

Wij helpen je bij het maken van een maatwerk B2B portal. Ben je nieuw in de wereld van e-commerce, dan adviseren we je graag over de webshop software die het beste bij jouw onderneming past.

De veeleisende B2B klant
Ook de B2B klant is veeleisender geworden; net als de consument verwacht hij bestelgemak, een hoge user experience en een perfecte klantenservice. Bied jij dat niet, dan zal hij je concurrent eerder opzoeken. Met de juiste webshop en B2B portal – en eventueel de combinatie met traditionele service – zal de loyaliteit van je klant toenemen.

Opschalen met B2B e-commerce
E-commerce voor B2B is om meer redenen de toekomst; nooit eerder was opschalen zo eenvoudig. Heb je een e-commerce platform, dan kun je met het grootste gemak in een nieuwe markt stappen, over de grens handelen of nieuwe proposities in de markt zetten. E-commerce bespaart tijd, mankracht en er worden minder fouten gemaakt. Daarnaast geeft het je omzet een boost.

Wat we ook regelmatig zien, is dat e-commerce een goede stap is op weg naar het digitaliseren van je bedrijfsprocessen. Is er een webshop, dan is het ook eenvoudiger om bijvoorbeeld de facturatie, berichten en herhaalorders te digitaliseren en te automatiseren. Wij kunnen helpen met zowel het opzetten van de webshop als het inrichten van een B2B portal en het maken van koppelingen, zoals met het ERP systeem.

De voordelen van een B2B portal

– Efficiëntie en tijdsbesparing door het automatiseren van processen, bijvoorbeeld de koppeling met het ERP systeem.
– Je verhoogt je conversie en omzet door cross-sell of up-sell.
– Duidelijke communicatie met klanten.
– 24/7 online.
– Wereldwijd toegankelijk voor klanten.
– Geeft afnemers een optimale customer journey.
– Een betere dienstverlening dus meer loyaliteit.
– Door de data krijg je inzicht in het gedrag van je klant en kun je beter inspelen op zijn behoeftes.

B2B webshop - user experience

Een maatwerk B2B portal voor jouw webshop

Je zakelijke klanten zullen erg blij zijn me een gepersonaliseerd klantenportaal. Voor hen staat een B2B portal voor gemak, kwaliteit én service, en die combinatie laat de loyaliteit van jouw klanten groeien.

Het opzetten van een B2B portal is één van de e-commerce oplossingen waarin wij gespecialiseerd zijn. Veel van onze klanten hebben een eigen B2B portal. Hierdoor kunnen hun zakelijke afnemers inloggen op een persoonlijke omgeving. Zo kunnen ze eenvoudig en efficiënt goederen inkopen, herhaalbestellingen doen en een offerte aanvragen via de portal.

Er zijn meerdere e-commerce platforms waarin een B2B portal ingebouwd kan worden. Wij ontwikkelen B2B webshops met behulp van Magento 2 Open Source of Commerce, met behulp van Shopware en Symfony en/of Sylius. Weten hoe dit precies zit voor jouw webshop of interesse in het overstappen naar een andere e-commerce-platform? We adviseren je graag.

Een ERP koppeling met jouw B2B portal

Een belangrijk onderdeel voor een B2B portal is de koppeling met het ERP systeem. Afhankelijk van de opties van jouw ERP systeem, maken we een realtime ERP-integratie van de voorraad-, logistieke, CRM- en financiële systemen. Prijsafspraken, voorraad en andere regels worden automatisch gesynchroniseerd vanuit het ERP-systeem.

We hebben ruime ervaring met koppelingen met de e-commerce pakketten Magento, Shopware en Sylius en/of Symfony. Daarnaast hebben we veel kennis van ERP pakketten als SAP, AFAS, Exact Globe, Navision. Maar naast deze ERP-pakketten kunnen we ook een koppeling maken met een ander ERP systeem. Met maatwerk is vrijwel elke koppeling mogelijk.

B2B webshop - live voorraad synchronisatie

Een PIM koppeling met jouw B2B platform

Wat jouw B2B e-commerce nog succesvoller maakt, is een koppeling met een PIM systeem. PIM – wat staat voor Product Information Management – is het centrale systeem waar productdata verzameld, aangevuld en verspreid wordt. Met optimale productdata geef je klanten de beste ervaring. Zo verhoog je de conversie en de omzet, kun je producten sneller lanceren in nieuwe markten en ben je geen tijd kwijt aan het bijwerken van de productdata.

Niet elke organisatie heeft een PIM systeem nodig. Vooral bedrijven die een groot assortiment met veel productkenmerken hebben en waarvan de productomschrijving in meerdere talen beschikbaar moet zijn, hebben belang bij een PIM-systeem.

Maar een PIM systeem is ook onmisbaar als productdata op verschillende plekken gebruikt wordt; niet alleen in bijvoorbeeld brochures, maar ook op de webshop. Met PIM is de informatie op alle kanalen gelijk en beheer je de informatie op één centraal punt. Naast dat dit tijd scheelt, verbetert het de kwaliteit van je content en productinformatie, en geeft het een betere user experience.

Dankzij een koppeling tussen het PIM-systeem en jouw B2B platform, krijgen alle producten in de webshop een uitgebreide en gedetailleerde omschrijving. Als groothandel, fabrikant of distributeur geef je je klanten dus actuele productinformatie. Het is een manier om aantrekkelijke productcontent te maken, waarmee je je kunt onderscheiden van concurrenten.

Voor PIM koppelingen werken wij met Akeneo PIM Software.

Akeneo-PIM

Een B2B portal laten maken

Wil je groeien met je eigen e-commerce omgeving? Een B2B portal is een stap in de goede richting. Nog geen webshop waar je de verkoopportal aan kunt koppelen? Wij kunnen je adviseren over de beste webshop voor jouw onderneming. Hiervoor kijken we naar de grootte van je bedrijf en assortiment, de wensen en je plannen, en natuurlijk naar de kosten.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of meer informatie.

Unleash your digital potential

Creative CT - Management Team, Shanna Bufink, Joost Valentijn, Marcel ten Hoopen, Bas Janssen, Pim Korschner (2)