E-commerce strategie

Breng jouw strategie in kaart met onze e-commerce experts

Wij willen onze klanten laten groeien. Hiervoor hebben we een gedegen plan. Zo starten we elk project met een e-commerce strategie. Deze strategie verzekert je van een gedegen analyse en een sterk plan om jouw doelstellingen te behalen. Want zonder doordachte e-commerce strategie zal je webwinkel niet succesvol zijn.

De 9 onderdelen van de e-commerce strategie

Omdat je op je gevoel niet de groei kunt realiseren die je voor ogen hebt, adviseren en ondersteunen wij al onze klanten conform ons GDE-model. Hierin staan negen onderdelen die essentieel zijn voor een ijzersterke e-commerce strategie. Nog voordat we iets ontwerpen, bouwen of starten met marketingactiviteiten, behandelen we deze onderdelen. We leggen ze aan je uit.

Business

1: Strategie

De eerste vier onderdelen van het model gaan over het bedrijf zelf: hoe ziet jouw organisatie eruit, wat zijn de doelstellingen, wat is de merkwaarde en welke marketingkanalen zijn slim om in te zetten? In de eerste stap staat de strategie centraal. Hierin behandelen we de volgende punten:

  • Bedrijfsdoelstellingen
    • Online doelstellingen
  • Doelgroep
  • Probleem & oplossing
    • (Kern)assortiment
  • Merkwaarde (identiteit, boodschap en resources)
    • Marktpositie
  • Product Life Cycle

2: Data

Tijdens het tweede onderdeel, kijken we naar bestaande data. Dit geldt overigens alleen voor bestaande webshops, omdat deze al data hebben. Webshops die nog gebouwd moeten worden, hebben vanzelfsprekend nog geen data. De volgende punten worden behandeld in dit onderdeel;

  • Data(kwaliteit)-analyse
  • Inrichting KPI-dashboard(s)
    • Analyse KPI-data(kwaliteit)
  • Rapporteren bevindingen en vervolgstappen

3: Marketing intake & concurrentieanalyse

Je wilt een succesvolle webshop en het beter doen dan concurrenten. Om de strijd aan te gaan met je concurrenten moet je ze goed kennen. In het derde onderdeel van het stappenplan nemen we daarom onder meer de concurrentie onder de loep. In de e-commerce strategie bepaal je vervolgens hóé je deze strijd aangaat.

  • Marketing intake
  • Analyse top 3 online concurrenten op gebied van:
    • Business
    • Content
    • E-commerce
    • Lead generatie
    • Lokale autoriteit
    • PPC
    • SEO
    • Social media

4: Kanaalkeuze en -strategie

In het vierde en laatste onderdeel van het blok Business, bekijken we de verschillende kanalen en vormen van marketing die je in kan zetten om klanten te verleiden je webshop te bezoeken en uiteindelijk jouw producten of diensten te kopen. Denk aan:

  • Contentmarketing
  • SEO campagnes
  • Funnel marketing
  • PPC campagnes
  • Product Listing Ads (shoppingcampagnes)
  • Social Media
  • E-mailmarketing

People

5: User persona

De volgende drie stappen in het stappenplan zijn gericht op jouw klant, de bezoeker van de webshop. Eerst maken we de user persona; de karakterisering van je klant. Daarbij komt het volgende aan bod:

  • Vormgeving van een user persona
  • Customer Lifetime Value (CLV) & Customer Acquisition Cost (CAC)

6: Customer journey & contentstrategie

De customer journey is de klantreis: het pad dat de bezoeker van een webshop aflegt om uiteindelijk een product of dienst aan te schaffen. Hier kijken we naar in het zesde onderdeel. Ook nemen we in deze stap de contentstrategie mee.

  • Customer journey
  • See Think Do Care-model
  • Contentstrategie

7: Interne organisatie

Voor een volledig beeld en de beste e-commerce strategie, speelt de interne organisatie een cruciale rol. Daarom behandelen we in dit onderdeel:

  • Agile-mindset
  • Scrum-werkmethodes en systemen
  • Communicatieprocessen
  • Organisatie Creative CT en e-commerce processen

Technology

8: Applicatielandschap

In de laatste twee stappen staat de technologie centraal. Als eerste duiken we het applicatielandschap in. Dit is het overzicht van alle applicaties en systemen die er binnen jouw organisatie zijn. We gaan daarbij het volgende in kaart brengen:

  • Het belang van een future-proof landschap
  • Analyse van het huidige applicatielandschap
  • Analyse van externe systemen (o.a. PIM/ERP)
  • Advies future-proof applicatielandschap

9: E-commerce software

Je kunt voor een webshop kiezen uit verschillende softwareaanbieders. Welke software je kiest hangt van veel zaken af. Wat is de beste software voor jouw webwinkel? Deze vraag beantwoorden we aan de hand van de negende en laatste stap van het stappenplan. Daar komt het volgende aan bod:

Unleash your digital potential

E-commerce expert