E-commerce

OCI koppeling (Punchout)

Koppel met e-procurement platformen van AFAS, SAP, Ariba, Dynamics, Proquro, Tblox, ProActive, Coupa of GHXERP.

Bouw een koppeling tussen het ERP-systeem van je klant en jouw webshop middels OCI koppeling

Veel koppelingen hebben meerwaarde voor jouw B2B webshop. Een daarvan is een OCI koppeling. Hiermee kunnen jouw afnemers een bestelling doen in jouw webshop, maar wordt de order niet direct geplaatst. Handig, want vaak moet er nog een goedkeuring komen van een andere afdeling of overkoepelende organisatie. Zijn alle betrokkenen van een organisatie akkoord, dan ontvang jij de complete, goedgekeurde bestelling en kun je deze direct uitleveren en in rekening brengen. Hoe dit precies werkt en hoe Creative CT kan helpen bij het realiseren van een OCI koppeling, leggen we op deze pagina uit.

Wat is een OCI koppeling?

OCI staat voor Open Catalog interface. Een OCI koppeling is een koppeling tussen het ERP systeem of webshop en het e-procurement systeem van de klant. Met een OCI koppeling is de klant gekoppeld aan een webshop. Hierdoor krijgt de klant de beschikking over eigen bestellijsten en prijzen, en ziet het de beschikbaarheid van producten. Klanten kunnen via de webshop een inkooporder aanmaken, die pas op een later moment goedgekeurd en geplaatst wordt. Wij noemen een OCI koppeling ook wel een round trip koppeling.

Heb je vragen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je op.

Formulier laden...

Hoe werkt een OCI koppeling?

Infographic over hoe een OCI koppeling werkt

Een voorbeeld van een OCI koppeling:

Als voorbeeld nemen we een fitnesscentrum. Dit fitnesscentrum maakt onderdeel uit van een keten; er is een hoofdkantoor en er zijn een paar andere vestigingen. In elke vestiging is er één medewerker bevoegd om goederen te bestellen. Voor de kleine fitnessattributen bezoekt elke vestiging dezelfde webshop. Om producten te bestellen, logt de medewerker via het eigen ERP systeem in bij de webshop. Hij vult de winkelmand met de benodigde fitnessmaterialen.

Is hij daarmee klaar, dan plaatst hij de order niet, maar wordt de inhoud van de winkelmand teruggestuurd naar het inkooppakket.
Het hoofdkantoor, die alle inkopen moet goedkeuren, ontvangt het gevulde winkelmandje van de medewerker als inkooporder in het e-procurement platform. Daarnaast ontvangt het ook de inkoopbestellingen van de andere vestigingen. De betrokkenen op het hoofdkantoor geven hun akkoord op alle bestellingen en op dat moment wordt de gehele order naar de webshop verstuurd. De webshop kan de bestelling vervolgens financieel en logistiek verwerken.

Het is zelfs mogelijk om met een OCI koppeling in het eigen inkoopsysteem rechtstreeks te zoeken in de catalogus van een leverancier of zelfs meerdere leveranciers. Het voordeel hiervan is dat de klant dan niet doorgestuurd wordt naar verschillende externe systemen; de data van de leverancier is direct in het eigen inkoopsysteem beschikbaar.

Wat is een PunchOut?

Via een PunchOut methode kunnen organisaties hun medewerkers vanuit het ERP systeem laten inloggen op een externe website; de OCI koppeling. Er zijn twee verschillende versies van een PunchOut. De werking van beide komt overeen, het verschil zit ‘m in de technische implementaties:

OCI PunchOut:
Deze is ontwikkeld door SAP en maakt gebruik van standaard HTTP POST en GET functies voor het inloggen en om de inhoud van de winkelwagen terug te sturen.

SAP ERP logo

cXML PunchOut: Deze versie is ontwikkeld door Ariba. Het stuurt cXML (dat staat voor commercial XML) berichten heen en weer naar het ERP-pakket om de klant in te loggen, de bestelling terug te sturen en om orders aan te passen.

Ariba E-procurement

De voordelen van een OCI koppeling voor de webshop:

  • De efficiënte communicatie bespaart tijd en dus geld.
  • Het is een USP vanwege de voordelen die dit de klant biedt.
  • Er zijn geen dubbele invoerhandelingen.
  • De meerwaarde voor je klant is zo enorm dat de relatie met je klant groeit.

De voordelen van een OCI koppeling voor de klant:

  • De efficiënte communicatie bespaart tijd en dus geld.
  • Data hoeft maar één keer ingevoerd te worden.
  • De klant heeft beschikking over alle productinformatie van de webshop, in plaats van alleen de informatie die in het eigen inkoopsysteem is ingevoerd.
  • Er is altijd actuele artikelinformatie, zoals de voorraad en de prijzen van producten.

OCI koppeling met ERP pakket

Een OCI koppeling, koppelt jouw e-commerce platform aan het e-procurement platform van je klant. Het is een platform onafhankelijk protocol dat voor iedere webshop ingezet kan worden. Via jouw webshop een inkooporder aanmaken, biedt klanten meerwaarde. Een OCI koppeling laten realiseren kunnen wij daarom van harte aanraden. Voor veel e-procurement systemen is een OCI koppeling mogelijk. Denk aan onder andere de e-procurement platformen van AFAS, SAP, Ariba, Dynamics, Proquro, Tblox, ProActive, Coupa, GHX.

Bij een OCI koppeling wordt bij het afronden van een bestelling, de order weer teruggestuurd naar het eigen systeem van de klant. Zo kan de bestelling gecontroleerd en goedgekeurd worden. Daarna wordt de order verstuurd naar de B2B portal. Als er een e-order koppeling is ingericht, is het mogelijk om dit proces elektronisch te laten verlopen. Met een e-order kan naast de orderbevestiging, ook de facturatie elektronisch mogelijk gemaakt worden. Een flinke besparing van tijd voor de klant.

Weten wat precies mogelijk is voor jouw webshop of meer weten over e-order? Neem contact met ons op!

OCI koppeling (PunchOut) laten bouwen

De vraag naar een OCI koppeling met het bestaande ERP-pakket neemt toe. Steeds meer klanten hebben de wens om via een PunchOut verbinding te hebben met een webshop, om zo eenvoudig te bestellen. Soms is het zelfs een harde eis. Wacht niet af tot jouw klanten het aan je vragen maar neem het initiatief.

Bedrijven willen bij voorkeur niet hun oude werkwijzen blijven hanteren: in het ERP-systeem handmatig de juiste artikelnummers opzoeken, producten selecteren en een order naar een leverancier sturen is omslachtig en tijdrovend. Dit klinkt ouderwets en uit de tijd, en misschien is het dat ook wel. Soms is een OCI koppeling voor bedrijven zelfs een must voordat ze een zakelijke relatie aangaan met een webshop. Nieuwe klanten trek je dus veel eerder over de streep met een OCI koppeling.

Wil jij profiteren van de gemakken die een OCI koppeling jou en je klant biedt? Creative CT is gespecialiseerd in het bouwen van OCI koppelingen, voor Magento, Shopware & Symfony webshops. Hiervoor maken we gebruik van een plugin die het juiste formaat OCI of cXML genereert. Wil je hier meer over weten of meteen een afspraak plannen? Laat het ons weten!