14 tips voor een succesvolle B2B webshop in 2020
Je hebt een B2B bedrijf dat producten verkoopt aan andere bedrijven. Misschien heb je al een webshop, misschien nog helemaal niet. Hoe dan ook is het verstandig om de laatste B2B e-commerce trends op te nemen in jouw webshop zodat je zoveel mogelijk kans hebt op goede resultaten.
In dit artikel geven we jou 14 B2B webshop tips voor een succesvolle B2B webshop in 2020.
14 tips voor jouw B2B webshop
Klantspecifieke prijzen (prijslijsten) en klantspecifiek assortiment
Als B2B organisatisatie wil je op basis van verschillende prijzen jouw producten aanbieden. Deze prijzen baseer je op de klantgroep of op een specifieke klant. Deze segmentatie geeft jou de mogelijkheid om specifieke prijzen in te stellen en zo een speciale aanbieding te creëren voor jouw klant(groep) die je daarmee sneller overhaalt om bij jou te bestellen.
Daarnaast kan het handig zijn om een assortiment samen te stellen, die enkel is ingericht voor een bepaalde (klant)groep. Zo maak je het aanbod relevanter en personaliseer je de ervaring bij het bekijken en kopen van jouw producten. Dit is een mooie manier om klanten meer aan jou te binden.
Zo kun je ook bijvoorbeeld voor grote klanten een stap verder gaan en hun producten ‘echt’ personaliseren met hun eigen logo, automatisch weergegeven op jouw producten.
Gepersonaliseerde Customer Experience (CX)
Volledige personalisatie gaat nog een stuk verder. Denk hierbij aan dynamische content die je instelt voor bepaalde klanten of klantgroepen, zodat zij enkel content zien die voor hun relevant is. Dat kan gaan om bepaalde banners, aanbiedingen, content of pagina’s die wel of niet getoond worden, afhankelijk van de gebruiker. Ook kun je op basis van gedrag deze personalisatie verder optimaliseren.
Offertebeheer
Veel B2B bedrijven verwerken offerte-aanvragen nog per mail of telefoon. Dit creëert echt een hoop handmatig werk en daarnaast is het moeilijk meetbaar hoeveel aanvragen er nu precies gedaan worden, welke status de offertes hebben, hoe snel de offertes afgehandeld worden of wat is het scoringspercentage nu precies is. Kortom, de resultaten van het offerteproces zijn niet inzichtelijk.
Door offertebeheer toe te voegen in de functionaliteit van B2B webshops geef je klanten de optie om ook digitaal (24/7) een aanvraag te doen. Daarnaast kun je een groot gedeelte van het proces automatiseren, zoals de terugkoppeling na een aanvraag, de uitnodiging om de offerte online te bekijken, het digitaal voeren van discussies over de prijs en ook het omzetten van de offerte naar een bestelling.
Door deze processen meer te digitaliseren en automatiseren geeft jouw B2B webshop jou meer inzicht in de gehele sales funnel en kun je zo ook de pijnpunten blootleggen van jouw sales proces.
Flexibele betaalopties (kredietlimiet)
B2B kopers willen vaak flexibiliteit in hun betalingen. Veelal wordt hierin gewerkt met een bepaald kredietlimiet wat op organisatieniveau en/of medewerkersniveau is toebedeeld, zodat zonder directe betalingen snel besteld kan worden. Ook door iemand die minder bevoegdheden heeft (bijvoorbeeld voor betalingen). Een kredietlimiet optie is dan ook zeker aan te raden voor een B2B webshop.
Re-order
Het kan zijn dat B2B kopers vaak hetzelfde bestellen in jouw webshop. Met een re-order optie kun je klanten het makkelijk maken om deze bestelling nogmaals te herhalen, eventueel met wat wijzigingen voordat ze de bestelling doorvoeren. Zo versnel je het bestelproces en heb je de kans om jouw omzet te verhogen.
Quick-order
Je kunt op verschillende manieren in een webshop navigeren en bestellen. Zo kun je door de catalogus heen scrollen en zoeken naar het juiste product. Je kunt de zoekfunctie gebruiken en zo product bekijken. Echter, zijn er ook veel B2B kopers die precies weten wat ze willen, meestal omdat ze jouw organisatie al kennen. Met een quick-order optie laat je B2B kopers snel hun gewenste SKU’s en aantallen invullen. En ze kunnen bestellen. Dat scheelt ze een hoop tijd en kan het aantal bestellingen verhogen.
Rollen & rechten
Binnen de organisatie van jouw klant heb je vaak te maken met meerdere rollen en rechten. Door deze functionaliteit toe te voegen in jouw B2B webshop kun je een ‘super user’ maken die de account van de klant beheerd en tevens B2B kopers kan goedkeuren, afkeuren en bepaalde rechten zoals kredietlimiet kan toekennen. De ‘super user’ kan bepalen welke productcatalogus of prijslijst de B2B koper mag zien en zorgt ervoor dat nieuwe prospects snel aan boord kunnen, zonder een lang traject te doorlopen.
Mobile first
Tegenwoordig komt er vaak meer mobiel verkeer naar webshops, dan desktop verkeer. Zeker in B2B zullen aankopen vaak plaatsvinden via een desktop, maar hoe dan ook is het zeer belangrijk om jouw algehele weergave en de belangrijkste features, zoals een aantrekkelijke catalogus, voor mobiel te optimaliseren.
Content
Informeer jouw B2B klanten over producten, functies en promoties. Jouw online strategie zal de verkoop van jouw producten moeten combineren met informatieve content. Als de B2B koper niet alle informatie van A tot Z te zien krijgt, van handleidingen tot uitgebreide specificaties of een video voor extra duidelijkheid, dan zal hij verder zoeken. Probeer dan ook jouw klanten niet enkel van producten te voorzien, maar help de klanten om te leren over jullie markt en geef ze inzicht in alle opties en mogelijkheden.
Door gratis waardevolle content te publiceren, heb je een laagdrempelige manier om (nieuwe) klanten te interesseren voor jouw merk. In de content kun je vertellen hoe jullie precies te werk gaan en waarom jullie werkwijze of producten zo’n groot voordeel bieden. Dit zal vertrouwen creëren en duwt de klant op subtiele wijze richting een registratie of bestelling binnen jouw B2B webshop.
User Experience
Je hebt natuurlijk een goed beeld bij wat jouw klanten willen. Welke functionaliteit nodig is voor jouw B2B webshop. Maar heb je het klanten ook echt gevraagd? Waarschijnlijk zijn er bepaalde klanten die andere wensen hebben dan andere klanten. Of misschien heeft 1 van jouw grootste klanten een speciale wens? Het is goed om deze wensen te inventariseren, zodat de webshop voldoet aan de verwachting.
In het onderzoek- en ontwerpproces voor de realisatie van jouw B2B webshop is het raadzaam om een aantal ‘proefpersonen’ uit te kiezen die jouw klant vertegenwoordigen en de ideeën beoordelen. Deze feedback kun je dan verwerken voordat je de webshop bouwt. Zo bespaar je kosten en verbeter je het eindresultaat.
Laadtijd
De snelheid van jouw B2B webshop is erg bepalend voor de gebruikerservaring en daarmee het aantal orders die je wel of niet gaat krijgen van jouw B2B klanten. De verwachting is tegenwoordig dat een webshop gemiddeld in 2 seconden laadt. Een langere laadtijd zal negatief effect hebben op de manier waarop jouw klanten de webshop ervaren. Dit kan resulteren in hogere bouncerates en lager aantal conversies/bestellingen per bezoek.
Uitgebreide functionaliteit in klantportaal
Met voldoende functionaliteit in jouw klantportaal leg je bepaalde activiteiten neer bij jouw klanten. Het beroep wat gedaan wordt op jullie klantenservice kun je hierdoor verlagen. Geef klanten bijvoorbeeld direct inzicht in hun klantgegevens, offertes, orders, verzendingen en betalingen zonder dat ze hiervoor hoeven te bellen. Zo haal je deze stap weg en kan de klantenservice deze tijd besteden aan andere zaken! Tevens is het tegenwoordig vaak zo dat B2B kopers 24/7 (‘live’) inzicht willen in al hun statussen. Een uitgebreid klantportaal zal dan ook vaak bijdragen aan de gebruikerservaring.
ERP integratie
Door een goede koppeling te maken met jouw huidige ERP systeem, zoals SAP, Microsoft Dynamics Navision, Exact Globe of Afas, kun je gebruik maken van alle processen en data die reeds aanwezig zijn in de ERP. Je kan bijvoorbeeld alle prijslijsten synchroniseren met jouw webshop, zodat de ERP hierin leidend is en je enkel de ERP hoeft te updaten om de webshop de juiste prijzen te laten tonen. Hetzelfde geldt voor de voorwaarden die gelden voor het plaatsen van een bestelling, de orderafhandeling en orderhistorie.
Live voorraad synchronisatie
Een B2B koper wil vaak realtime inzicht in de voorraad. Onderzoek daarom de mogelijkheden om deze data te ontsluiten via jouw ERP systeem, zodat je de voorraad live kunt weergeven in jouw B2B e-commerce omgeving.
B2B e-commerce KPI’s
Goede Key Performance Indicators (KPI’s) zijn onmisbaar voor jouw B2B webshop. Je wilt tenslotte weten wat het resultaat is van jouw investeringen en inspanningen. Waar gaat er goed? Waar zitten knelpunten? Met KPI’s weet je waar de aandacht het beste naartoe kan.
Bekijk onze 37 B2B e-commerce KPI’s
B2B webshop tips om jouw verder te helpen met jouw e-commerce
Hopelijk heb je iets aan onze B2B webshop tips. Het is natuurlijk lastig om alles in één keer door te voeren, probeer daarom een prioriteitenlijst te maken waarin je begint met het onderdeel wat jou de meeste waarde geeft. Zo kun je stap voor stap naar de beste B2B e-commerce omgeving toe werken!