Grote veranderingen in de wereld van cookies

22 november 2021 11:25
Laatste update: 30 november 2021 08:51
Door Cindy van Ooijik
Categorie: AlgemeenCategorie: Nieuws en EventsCategorie: Strategie

In deze blog vertellen we je graag iets meer over cookies en over de veranderingen die gaan plaatsvinden rondom deze cookies. Maar laten we bij het begin beginnen, want wat zijn cookies en wat doen ze nou eigenlijk? En waarom zijn de cookies zo belangrijk voor een website?

Een klein bestandje op je computer

Een cookie is een klein bestand met gegevens dat door een website op je computer, smartphone of tablet wordt geplaatst tijdens je bezoek aan een website. Er wordt onderscheid gemaakt in 3 verschillende soorten cookies; namelijk functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.
En deze cookies worden weer onder verdeeld in first party cookies en third party cookies, maar hierover vertel ik je hieronder wat meer.

De functionele cookies zorgen voor een fijne gebruikerservaring tijdens je bezoek aan een website. Deze cookies onthouden bijvoorbeeld je wachtwoord en je instellingen, zoals de taal waarin je de website wil bekijken. De functionele cookies worden opgeslagen door de website die je bezoekt en noemen we ook wel first party cookies.

De analytische cookies meten het bezoek aan een website, hiermee verzamelt een website gegevens om de website te verbeteren. Met deze cookies wordt bijvoorbeeld gemeten hoe vaak een site bezocht wordt en naar welke informatie deze bezoekers op zoek zijn. Ook deze cookies worden door een  website zelf verzameld en vallen daarom onder first party cookies.

De tracking cookies tracken je bezoek aan de website en bouwen hiermee een profiel op van de bezoekers aan de website. Hierdoor kan er worden geoptimaliseerd op klantniveau. Zo zorg jij ervoor dat jouw webshop bezoekers op een later moment een advertentie te zien krijgen van het product dat ze onlangs bekeken hebben op jouw webshop, maar (nog) niet gekocht hebben. Deze cookies worden niet door de website geplaatst die jij bezoekt, maar door een externe website. Daarom spreken we hier van third party cookies. Deze cookies worden veelvuldig gebruikt voor het inzetten van marketing activiteiten.

cookies, online cookies, data cookies, first party cookies, third party cookies

Wat gaat er veranderen?

In het najaar van 2023 zal Google de ondersteuning van third party cookies beëindigen. Hieronder vallen alle cookies die door derden geplaatst worden. Het is verstandig om gebruik te gaan maken van de first party cookies, in plaats van de third party cookies. Maar ook bij de first party cookies gaat er het één en ander veranderen. De levensduur van deze cookies wordt verkort van 30 dagen naar 24 uur.

Belangrijke consequenties

Wat betekenen deze veranderingen nou concreet voor jouw webshop?

  1. Het gaat een stuk lastiger worden om een transactie toe te schrijven aan het juiste kanaal, je kan namelijk niet inschatten welke route de klant heeft bewandeld voor er een conversie is gedaan.
  2. Het wordt moeilijker om remarketing in te zetten. Na 24 uur zijn je gegevens namelijk weg en kan je dus niet nogmaals je product tonen aan een klant via een advertentie op een andere website.
  3. Het is niet mogelijk om een frequentielimiet in te zetten op advertenties om te bepalen hoe vaak iemand je advertenties ziet.
  4. Het is niet mogelijk om advertenties te personaliseren
  5. Het is niet langer mogelijk om lookalike audiences te maken van je websitebezoekers
  6. A/B testen worden een grote uitdaging voor zowel advertenties als websites. 24 uur na het eerste bezoek wordt de bezoeker als een nieuwe klant gezien. Hierdoor kan één bezoeker zowel versie A als versie B te zien krijgen, dit zorgt voor onbetrouwbare data.

Ga gelijk aan de slag!

2023 lijkt natuurlijk nog ver weg, maar zowel Safari als Firefox blokkeren de third party cookies al. Dit betekent dat de conversiedata die je momenteel binnenkrijgt al vertroebeld kan zijn. Hoe helder je data momenteel nog is hangt natuurlijk af van de hoeveelheid gebruikers die Safari of Firefox gebruiken.

Strategische oplossingen

In alle gevallen is het belangrijk om zo veel mogelijk first party cookies te verzamelen, dit is data die je rechtstreeks van de bezoeker verzamelt. Hierdoor ben je als organisatie minder kwetsbaar. First party cookies die je kan verzamelen zijn gebruikersdata, CRM-data en toestemming om data te gebruiken voor specifieke doeleinden.

Om als bedrijf voorbereid te zijn op een wereld zonder cookies is het belangrijk om de KPI’s van je marketing strategie aan te passen. Zorg dat je de KPI’s op de juiste manier kan gaan meten. Campagnes die gericht zijn op branding kan je beter inrichten op uniek bereik in plaats van te richten op conversiewaarde.

Breng je doelgroep opnieuw in kaart, bekijk je persona’s en stel ze eventueel opnieuw in of pas ze aan. Het is belangrijker dan ooit om te weten wie je klanten zijn. Zijn ze actief social media? Welke kenmerken delen deze klanten? Wat vinden de klanten interessant? Wat drijft deze klanten? Hoe gedragen zij zich online? Wanneer je als bedrijf een goed beeld hebt van de klanten is het ook mogelijk om bijvoorbeeld Interest Targeting toe te voegen aan je campagnes. Een CDP platform kan je hierbij enorm helpen, deze zorgt er namelijk voor dat je de juiste gebruikersdata ontvangt.

Technische oplossingen

Tracking prevention is een technische oplossing die extra data verzamelt vanuit de browser.
Dit zorgt voor een grotere hoeveelheid data. Tracking prevention zorgt ervoor dat de levensduur van de cookies kan worden verlengd tot 180 dagen, hierdoor is de kwaliteit  van je gegevens een stuk hoger.
De voordelen van tracking prevention zijn de snelle implementatie, de lage kosten en er is geen herstructurering nodig. Wel is tracking prevention gevoelig door de ontwikkelingen in de markt, onderhoud van tracking op meerdere plekken en retargeting is met tracking prevention niet mogelijk.

Server side tagging is een andere technische oplossing. Bij deze oplossing bouw je als ware een tussenlaag in ten opzichte van client side tagging. Er wordt geen stukje code ingeladen in de browser, maar op een aparte server. Dit is het domein van de websitehouder, hierdoor valt dit onder first party cookies en wordt dit niet geblokkeerd door browsers. Vanaf de server wordt de informatie verstuurd naar de derde partij waar dit inzichtelijk wordt gemaakt, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Dit stukje code die op de server staat wordt geactiveerd door de browser die communiceert met de server.

Je hebt beide omgeving in eigen beheer, hierdoor heb je meer invloed op wat er gebeurt dan wanneer je een stukje code laadt dat gemaakt is door een externe partij. Je kan nu ook zelf aanpassen wat er wordt terug gestuurd naar de browser. Je kan bijvoorbeeld de third party cookies aanpassen, waardoor dit first party cookies worden.

Heb jij hier nog vragen over of wil je dat we je hier bij helpen?
Neem dan even contact met ons op.