KPI dashboarding
KPI staat voor Key Performance Indicator. KPI dashboarding geeft een goed beeld van de prestaties van je bedrijf. Het is onmisbaar als je de strategie van je bedrijf wilt formuleren. Door een KPI dashboard in te stellen, houd je focus op de belangrijkste doelen binnen je organisatie. In dit blog vertellen we wat een KPI is, wat een KPI dashboard is en geven we een voorbeeld van een KPI dashboard.
Wat is een KPI?
Een KPI is een meetbare indicator voor de belangrijkste prestaties van je bedrijf. Je stelt KPI’s op om de prestaties van je bedrijf te meten en de voortgang concreet in beeld te hebben. Let op dat je niet teveel doelen opstelt. Met een veelvoud aan doelen krijg je al snel een overload aan informatie, waardoor je de focus verliest. KPI staat niet voor niets voor ‘key performance indicator’, dus houdt het bij de belangrijkste prestaties van je bedrijf.
Enkele voorbeelden van KPI’s:
- Aantal volgers op LinkedIn
- Percentage groei in conversie
- Openpercentage van e-mails
- Aantal nieuwe klanten
SMART KPI’s opstellen
Een goede KPI voldoet aan het SMART-principe: specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realiseerbaar, tijdgebonden.
- Specifiek
De KPI heeft betrekking op één prestatie en wordt zo min mogelijk beïnvloed door externe factoren.
- Meetbaar
De data die nodig is voor de KPI dashboarding is beschikbaar en zuiver. Dit betekent dat de data niet vervuild wordt door externe factoren.
- Aanvaardbaar
Het merendeel van je bedrijf is het eens met de KPI.
- Realiseerbaar
De KPI is te behalen. Het mag best een ambitieus doel zijn, maar een KPI zou niet onhaalbaar moeten zijn.
- Tijdgebonden
De KPI heeft een deadline. Veel voorkomende deadlines zijn per kwartaal, per half jaar en per jaar.
Wat is een KPI dashboard?
Een KPI dashboard is een tool om data op een overzichtelijke manier weer te geven. Vaak wordt gebruik gemaakt van visuele aspecten om de data te duiden. Met behulp van KPI dashboarding zie je in één overzicht hoe je bedrijf presteert op de belangrijkste onderdelen. Doordat alle belangrijke data in hetzelfde overzicht staat, bespaar je tijd bij de analyse. KPI dashboarding is het meest efficiënt als je alle KPI’s naast elkaar op dezelfde locatie zet.
KPI dashboarding focust zich vaak op de volgende onderwerpen:
- Marketing
Prestaties van zoektermen, tijd op de pagina, conversie, leadscore, doorloopverhouding van websiteverkeer.
- Klantenservice
Klanttevredenheid, kosten per contact, reactietijd, klantbehoud, oplossingstijd.
- Financiën
Winst/verlies, cashflow, burn rate, uitgaven.
- IT
Reparatietijd, downtime van de server, ROI van IT.
KPI dashboard voorbeeld
Een goed KPI dashboard is eenvoudig en overzichtelijk. Veel datatools beschikken al over de mogelijkheid om cijfers op een visuele manier weer te geven. Zo hebben Google, LinkedIn en Facebook binnen hun eigen systemen opties op dashboards te maken. Populaire KPI dasboarding tools zijn bijvoorbeeld Google Datastudio en Power BI. Ook in Excel kun je een KPI dashboard maken. Een dashboard voor KPI’s in Excel begint altijd bij het invullen van een sheet met alle benodigde data. Van daaruit bouw je verder aan je dashboard door grafieken, diagrammen en verschillende kleuren te gebruiken. Zo houd je je dashboard overzichtelijk. Dit geldt uiteraard altijd voor KPI dashboarding.
KPI rapportage
Met KPI rapportage breng je verslag uit aan stakeholders en teamleden. Je geeft een update over de huidige KPI’s. Daarnaast kun je inzicht geven in de dagelijkse werkzaamheden, de financiën en opvallende trends. Beperkt je bij het bespreken van een KPI rapport wel tot de kernzaken.