Wat is een Buyer Persona?

22 november 2021 10:53
Laatste update: 22 november 2021 16:45
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Strategie

Wat is een Buyer Persona en hoe kun je deze inzetten binnen jouw organisatie? In het blog van vandaag vertellen we je alles over hoe je jouw doelgroep kunt omzetten naar een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper. Een semi-fictief profiel van jouw favoriete klant! Met deze informatie kun je nog beter inspelen op de behoeftes van jouw doelgroep.

Wanneer je de doelgroep in kaart hebt, heb je een beeld van de gemiddelden, bijvoorbeeld in welke leeftijdsgroepen jouw doelgroep zich bevindt, hoeveel procent is man en hoeveel procent is vrouw, je weet over het algemeen wat de levensstijl is. Maak een verdiepingsslag door de informatie uit te werken in een gedetailleerd profiel. Specificeer welke voorbeeldkopers je kunt onderscheiden, zodat ze elk een gedeelte van jouw doelgroep vertegenwoordigen.

Waarom een buyer persona?

Welke voordelen kun je halen uit het uitwerken van de buyer persona ten opzichte van een doelgroep? Je leert jouw klanten beter kennen, je begrijpt beter wat hun motivatie is of wat ze belangrijk vinden, wat houdt ze tegen om jouw product te kopen? Hier pas je de klantreis op aan, maar ook de content. Op deze manier begeleid je ze beter tijdens het koopproces en zal je meer conversies realiseren, omdat je weet;

  • hoe jouw klant zoekt

  • welke rol jouw concurrenten hierin kunnen spelen

  • welke relevante contactmoment er zijn in de klantreis en via welke kanalen je ze kan bereiken

  • welke motivatie of twijfels een klant heeft

  • welke content of user experience hier het beste bij aansluit

Wanneer er content gemaakt wordt, kun je bovendien altijd toetsen aan de hand van de buyer persona of de inhoudt antwoordt geeft, helpt of voorziet in behoeftes van jouw idéale klant. Vervolgens zet je deze efficiënter in, omdat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt.

Maar het gaat nog verder; naast content afstemmen op de specifieke behoeftes, vragen en twijfels van de koper, kun je ook de content per fase van het koopproces meer gepersonaliseerd maken. Neem ze aan de hand mee door elk fase van de sales funnel, door ze op elk moment te voorzien van de juiste informatie.

Sales & Marketing

Het is belangrijk om de samenwerking tussen sales en marketing te stimuleren, wanneer dit nog 2 afzonderlijke afdelingen zijn. Sales staat dichter bij de klant, weet wat er speelt in de markt, kent zijn doelgroep en waar ze tegen aan lopen. Terwijl marketing data gedreven werkt. Samen kom je tot de beste kopersinzichten.

Buyer persona onderzoek

De vraag is natuurlijk nu, hoe ga je een buyer persona opstellen? Waar haal je de informatie vandaan, zodat je jouw idéale klant kan omschrijven en visueel kan uitwerken.

Je begint bij de bestaande doelgroep, de data die je hebt over deze doelgroep. Deze kun je vast onderscheiden in meerdere klantprofielen, die elk een deel van de totale doelgroep vertegenwoordigen. De data combineer je met marktonderzoek en de informatie die je uit jouw eigen organisatie haalt. Zoals bovengenoemd, vanuit de samenwerking met sales of zelfs klantenservice. Ga in gesprek en laat je informeren over wat zij weten van de doelgroep en wat hun ervaringen zijn.

Doe marktonderzoek door bijvoorbeeld een enquête uit te zetten onder alle bestaande klanten of selecteer een groep goede klanten en vraag of je deze mag interviewen.

Buyer Persona voorbeeld

Al die data ga je uitwerken en breng je tot leven met een buyer persona. Voor de hele organisatie gaat meer en meer leven, wie nu eigenlijk de ideále klant is. Het is visueel, het is tastbaar. Het is belangrijk om klanten te begrijpen vanuit menselijke emoties en handelingen, zodat hierop ingespeeld kan worden. Hiermee haal je dus meer resultaat met minder inspanning.

Een visuele uitwerking van een buyer persona kan er dus zo uitzien.

Voorbeeld Buyer Persona, buyer persona, doelgroepbepaling, user persona, klantreis

Alle relevante data en kenmerken in één overzicht.

Tip: Toon ze door ze uit te printen en centraal op te hangen. Bijvoorbeeld bij het brainstorm bord, hang ze op, op kantoor. Tijdens het creëren van content, campagnes en het bedenken van acties, kan je dan makkelijk even terugvallen op de buyer persona’s als geheugensteuntje.

Het uiteindelijke resultaat van het implementeren van een buyer persona is een effectievere inzet van jouw online marketingbudget & verhoging van de ROI!

Hulp nodig?

Wil je strategisch advies of heb je behoefte aan een sparringpartner tijdens dit proces? Onze digital consultants staan je graag bij en gaan aan de slag met jou en jouw team om jullie ideale klant te identificeren en visueel te maken. Neem contact met ons en hoor wat de mogelijkheden zijn!