E-commerce

Conversie

Zoveel mogelijk omzet uit je webshop door een hoge conversie.

Een conversie is het moment waarop jouw websitebezoekers overgaan tot de actie die jij voor ogen hebt. Een conversie kan iedere commercieel interessante actie zijn. Een hoog conversiepercentage betekent dat relatief veel websitebezoekers actie ondernemen op jouw website. Om tot een hoge conversie te komen, worden user experience en design, online personalisatie en een doordachte customer journey ingezet.

Welke conversies zijn er?

Ieder doel dat jij wilt bereiken op je website is een conversie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen harde en zachte conversies. Een harde conversie is het einddoel dat jij met je website hebt, zoals het verkopen van producten of diensten. Dit is de belangrijkste conversie, maar tegelijkertijd de ingewikkeldste om te bereiken. Een zachte conversie heeft als doel om bezoekers alvast aan je website te binden, zodat ze op een later moment een product of dienst kopen.

Alle conversies kunnen in de volgende categorieën worden ingedeeld:

  • Een product of dienst kopen
    Als je een webshop hebt, wil je logischerwijs jouw producten of diensten verkopen. Dit is een harde conversie, die kan worden voorbereid door in een eerder stadium een zachte conversie te bereiken.

  • Een programma of app installeren
    Het installeren van een programma of app lijkt op conversie naar aankoop. Als ontwikkelaar kan dit namelijk jouw einddoel zijn.

  • Een formulier invullen
    Met een formulier verzamel je informatie over je websitebezoekers. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om een aankoop te triggeren. Het is belangrijk dat een websitebezoeker een goede reden heeft om het formulier in te vullen, zoals het krijgen van een gratis whitepaper of PDF.

  • Op een button klikken
    Het klikken op een button of knop kan een conversie zijn. Als een klik op een button een conversie is, zit er meestal een download of een link naar een specifieke pagina achter.

  • Abonneren op een nieuwsbrief of e-maildienst
    Het abonneren op een nieuwsbrief of e-maildienst is een zachte conversie die voorbereidend kan werken om websitebezoekers uiteindelijk een aankoop te laten doen. De inhoud van nieuwsbrieven moet altijd toegevoegde waarde hebben.

  • Een account aanmaken
    Door websitebezoekers een account aan te laten maken, krijg je meer informatie over hun. Deze informatie kun je gebruiken om online personalisatie toe te passen.

  • Jouw website of producten delen
    Door websitebezoekers jouw website of producten te laten delen, vergroot je je publiek. Dit is een interessante conversie als je je doelgroep wilt verbreden of nieuwe manieren zoekt om je huidige doelgroep te bereiken.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Bij conversie optimalisatie maak je de kans dat websitebezoekers een actie ondernemen zo groot mogelijk. Aanpassingen om de conversie te optimaliseren, kunnen zowel in branding, content als design zitten. Branding zorgt voor meer herkenbaarheid. Door bepaalde teksttechnieken toe te passen, vergroot je de overtuigingskracht van de content op je website. Met een gebruiksvriendelijk design maak je het zo eenvoudig mogelijk om een doel te bereiken.

UX optimalisatie en conversie

User experience en design is het ontwerpproces van concept tot development, gericht op het creëren van een optimale gebruikservaring. Visuele aspecten zijn een belangrijk onderdeel van een goede gebruikservaring, maar user experience en design is ook gericht op het gedrag, de behoefte en de emotie van de gebruiker.

Een webshop met een goede user experience beschikt over de volgende kenmerken:

  • De webshop is nuttig;
  • De webshop is bruikbaar;
  • De webshop levert resultaat op;
  • De webshop is toegankelijk;
  • De webshop is betrouwbaar;
  • De webshop is waardevol;
  • Producten in de webshop zijn vindbaar.

Online personalisatie en conversie

Online personalisatie is het specifiek inrichten van je website voor bepaalde bezoekers. Dit werkt via het IP-adres van een bezoeker of via een eerdere inlog van een klant.

Er zijn verschillende manieren om online personalisatie toe te passen:

  • Website personalisatie;
    Bij website personalisatie gebruik je klantspecifieke menu’s, persoonlijke CTA’s en dynamische content op je website. Door dit soort gepersonaliseerde content te gebruiken, vergroot je de kans dat een klant een aankoop doet.

  • Persoonlijk klantcontact;
    Bij persoonlijk klantcontact zorg je ervoor dat jouw klanten alleen op maat gemaakte informatie krijgen met een persoonlijke twist. Dit doe je bijvoorbeeld door klantspecifieke e-mails te sturen of een chatbot in te zetten voor een gesprek met een persoonlijk gevoel.

  • Personalisatie van online marketing.
    Bij persoonlijke online marketing baseer je je advertenties op onder andere de bestel- en bezoekgeschiedenis van klanten. Een andere mogelijkheid is het tonen van producten die vergelijkbare klanten hebben gekocht.

Customer journey

Een uitgeschreven customer journey maakt duidelijk wat de verwachtingen en behoeften van jouw doelgroep op een bepaald moment zijn. Door hier goed op in te spelen, verbeter je de klantbeleving. De conversie van jouw website kan verhoogd worden door de juiste communicatie op het juiste moment te gebruiken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld oriënterende bezoekers informatie geeft die helpt bij het nemen van een beslissing.