B2B e-commerce trends 2020

15 juni 2020 11:56
Laatste update: 1 februari 2023 09:00
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Algemeen

Wat zijn de B2B E-commerce trends voor 2020? Je vindt de belangrijkste ontwikkelingen in dit blog.

De E-commerce markt ontwikkelt zich razendsnel. Zowel de B2C markt als nu ook de B2B markt innoveert en speelt in op alle nieuwe mogelijkheden die er zijn op gebied van digital. Waar eerder enkel een online platform werd gelanceerd met ‘must-have features’, wordt nu strategisch nagedacht over manieren om een voordeel te creëren ten opzichte van concurrenten op gebied van E-commerce.

De beste merkbeleving, een relevante weergave in alle fases van de customer journey, een gepersonaliseerde ervaring en het creëren van de beste gebruikerservaring zijn hierin belangrijk.

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste B2B e-commerce trends:

  1. B2B kopers willen B2C experience
  2. Personalisatie
  3. Progressive Web Apps (PWA)
  4. Business Intelligence
  5. Direct to consumer (DTC)
  6. B2B Marketplaces
  7. PIM (Product Informatie Management)

#1 B2B kopers willen B2C experience

Een belangrijke B2B e-commerce trend die doorzet is dat B2B kopers op zoek zijn naar een B2C experience. De B2B kopers worden steeds jonger en zijn de B2C shopervaring gewend. Om die reden wordt deze klantervaring nu ook steeds meer de verwachting in de B2B wereld. Circa 75% van de B2B kopers zegt dat ze een gepersonaliseerde, B2C-achtige ervaring willen.

B2B wil B2C experience

Wel zit er natuurlijk een groot verschil in de functionaliteit en het koopproces. De ondersteuning bij het koopproces is vaak uitgebreider voor B2B kopers om ze daadwerkelijk te laten bestellen.

#2 Personalisatie

Wat is personalisatie? Personalisatie is het proces waarbij er een persoonlijke ervaring geleverd wordt aan de gebruiker door het tonen van dynamische content, aanbevelingen en andere specifieke aanbiedingen gebaseerd op eerder gedrag wat is vertoond door de gebruiker. Denk hierbij aan het bezoeken van bepaalde pagina’s of producten, aankoophistorie en andere persoonlijke gegevens.

B2B wil B2C experience

Waarom is personalisatie een interessante trend voor jouw B2B webshop?

Door personalisatie toe te passen zorg je ervoor dat de relevantie veel hoger is voor de bezoeker, waardoor de conversie en omzet zal stijgen. Het aanbod sluit beter aan bij de persoon die jouw E-commerce omgeving gebruikt. Deze B2B E-commerce trend kan jou dan ook veel opleveren. Niet alleen in de website of webshop zelf kun je personalisatie toe passen, maar ook in e-mails kun je personalisatie slim gebruiken voor een beter rendement.

Een aantal interessante statistieken:

  • 33% van de B2B kopers verwacht een gepersonaliseerde shopervaring

  • 50% van de B2B kopers telt een gepersonaliseerde shopervaring mee in hun overweging om samen te werken met een leveranciers

  • 80% van de shoppers zijn meer geneigd om te kopen van een bedrijf dat gepersonaliseerde content biedt

  • Gemiddeld gezien vertoont circa 70% frustratie wanneer een webshop niet gepersonaliseerd is

  • Marketeers zien gemiddeld een verhoging van 20% in omzet wanneer ze personalisatie toepassen

  • Circa 60% van shopper zegt dat personalisatie hun koopgedrag beïnvloed

Hoe zet je personalisatie in voor jouw B2B e-commerce omgeving?

Afhankelijk van jouw E-commerce platform, zijn er verschillende mogelijkheden. We beschrijven er een aantal hieronder, maar er zijn talloze opties. Soms is er uitgebreide personalisatie functionaliteit aanwezig binnen het B2B E-commerce platform, zoals bij Magento Commerce. En anders is er vaak door middel van personalisatie modules een uitbreiding mogelijk voor jouw B2B E-commerce omgeving.

Je hebt bijvoorbeeld Datatrics, met deze uitbreiding wordt al jouw data gecombineerd (CRM, e-mails, socials en meer) met andere data (demografie, weer, verkeer en meer). Dat alles voor een duidelijk inzicht en het maken van 360 graden klantprofielen.

Datatrics personalisatie

Datatrics biedt integraties met de grote E-commerce platformen zoals Magento, Shopify en Shopware.

Magento Commerce
Magento Commerce is een echt B2B E-commerce platform. Het biedt out-of-the-box 1 van de meest complete B2B suites die er in de markt beschikbaar is. In 2019 werd Magento uitgeroepen tot leider op het gebied van Digital Commerce platformen.
Magento Commerce

Magento Commerce biedt mogelijkheden om gepersonaliseerde accounts te maken, product aanbevelingen en speciale product lijsten, speciale navigatie en zoekopties, re-order functionaliteit, klant specifieke prijslijsten, kredietlimiet, loyalty programma’s. Tevens is het mogelijk om een gepersonaliseerde ervaring te maken voor alle devices.

Emarsys
Emarsys biedt digitale marketingleiders en bedrijfseigenaren een omnichannel platform voor klantbetrokkenheid dat is gebouwd om bedrijfsresultaten te versnellen. De branche specifieke, resultaatgerichte aanpak in combinatie met klantgerichte personalisatie, bruikbare AI en een volledig geïntegreerd klantgegevensplatform (CDP) – maken Emarsys het voorkeursplatform voor meer dan 2500 bedrijven over de hele wereld.

Emarsys

Met Emarsys creëer je perfect getimede context in de gebruikerservaring, via elk kanaal. Emarsys combineert data en maakt het beschikbaar zodat je een klantgericht ervaring kunt ontwikkelen. Alle databronnen worden in real-time samengebracht in personalisatie variabelen en zijn direct beschikbaar om via elk kanaal in te zetten. Personaliseer jouw webshop, app of fysieke winkel communicatie geautomatiseerd met 1 op 1 product aanbevelingen.

Bekijk hier een lijst van meer dan 100+ personalisatie oplossingen voor e-commerce

#3 Progressive Web Apps (PWA)

We leven in een steeds snellere, dynamische en veranderende wereld. Door de enorme groei aan nieuwe e-commerce platformen ligt de focus steeds meer op de klantervaring, snelheid en intelligentie van het platform. Een Progressive Web App (PWA) is een app die moderne web technologie gebruikt om een vergelijkbare of betere ervaring te bieden voor een native app. Je kunt hierdoor jouw webshop en app in één webapplicatie gieten.

Waarom PWA inzetten voor de ontwikkeling van jouw B2B portal?

Met PWA technologie kun je vaak betere performance behalen wat goed is voor jouw omzet. Daarnaast heeft jouw webshop toegang tot app functionaliteit, zoals push notificaties en offline modus. Eén van de B2B e-commerce trends die jou een mooi rendement kan geven.

Het belang van laadtijd voor webshops

Conversie stijging door PWA

Er zijn verschillende oplossingen in de markt beschikbaar om PWA in te zetten voor jouw E-commerce platform. Een snelgroeiende speler is Vue StoreFront. Vue Storefront is een standalone PWA webshop voorkant (front-end) die verbonden kan worden met elke achterkant (back-end). Ze bieden tevens standaard integraties met Shopware en Magento 2.

Meet Vue Storefront (1) (1)

Business Intelligence

Business Intelligence (BI) wordt steeds belangrijker. Om de grote hoeveelheid data die er gegenereerd wordt bij te houden en hiermee sturing te geven aan jouw e-commerce resultaten, is het verstandig om een Business Intelligence dashboard te creëren. Zo ben je altijd aan het stuur van jouw e-commerce platform. Door B2B E-commerce KPI’s op te stellen en meetbaar te maken zie je waar de groeikansen zitten en kun je hierop inspelen door jouw B2B webshop te optimaliseren.

Bekijk onze 37 KPI’s voor B2B e-commerce

#4 Direct to consumer (DTC)

Wat is DTC? Direct to consumer betekent dat je jouw product(en) direct verkoopt aan jouw eindklanten, zonder dat hier 3e partijen zoals groothandels of retailers tussenkomen. Dit is één van meeste interessante B2B E-commerce trends, omdat deze strategie het traditionele model verandert.

Traditionele retail vs Direct to consumer

Waarom is Direct to consumer een interessante trend voor jouw B2B organisatie?

Met een DTC strategie neem je de controle van begin-tot-eind over de verkoop van jouw product. Je neemt de volledige controle over de customer journey die de klant aflegt. Zo bewaak je jouw concurrentiepositie.

Voordelen van een DTC model:

  1. Meer controle over jouw merk, product en reputatie omdat jij bepaalt hoe jouw product aangeboden/verkocht wordt

  2. Je krijgt de mogelijkheid om een directe relatie op te bouwen met jouw eindklant

  3. Je kunt zelf klantdata verzamelen en organiseren (zo kun je jouw klant beter leren begrijpen)

  4. Een kortere time-to-market voor de lancering van jouw (nieuwe) producten

Hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf?

Allereerst is het verstandig om te onderzoeken of jouw bedrijf klaar is om DTC te ‘gaan’. Het vraagt om een transformatie van jouw organisatie, waardoor investeren in training en (aanname van) medewerker nodig is. Ook jouw processen zullen moeten veranderen of er zullen nieuwe processen moeten worden aangelegd. En daarnaast is het belangrijk dat de organisatie efficiënt en winstgevend kan draaien met een DTC model. Door voldoende voorbereiding en onderzoek zorg je ervoor dat iedereen betrokken is en dat het een weloverwogen keuze en strategie is.

Er zijn partijen die kiezen voor een hybride model waarbij ze DTC combineren met hun B2B verkoop, maar dit brengt wel een risico met zich mee. De groothandels of retailers zullen namelijk snel het gevoel hebben dat jij hun concurrent wordt. Door openlijk te spreken met jouw relaties en ze te betrekken bij deze nieuwe strategie (en mogelijk een win-win situatie te creëren) zal je kans van slagen groter zijn en loop je niet het risico dat ineens jouw klanten bij je weglopen zonder dat je hierop voorbereid bent.

Bekijk onze voorbeeldcase VONROC, die volledige direct to consumer werkt en groot succes heeft behaald met hun DTC strategie.

#5 B2B Marketplace

Een B2B marketplace is een online marktplaats (e-commerce platform) waar B2B bedrijven als derde partijen kopen en verkopen. B2B verkopers kunnen via het B2B platform hun producten aan bieden en verkopen. Een B2B koper kan deze producten kopen via het platform. Deze B2B E-commerce trend maakt jou niet langer de verkoper van jouw eigen producten, maar geeft je de mogelijkheid om ook producten van andere leveranciers aan te bieden.

Waarom zijn B2B Marketplaces een trend die je moet volgen? Online marketplaces (of online marketplaatsen) zoals Amazon, Ebay, Alibaba.com, Etsy en Catch domineren de B2C markt. In totaal waren zij goed voor circa 50% van de totale online verkoop wereldwijd.

De B2B E-commerce omzet groeit wereldwijd hard via webshops en online marketplaces. De online B2B verkoop is nog nooit zo hoog geweest. Voordelen van een B2B marketplace:

  • Help jouw B2B klanten om meer te verkopen door middel van jouw B2B marketplace / online markplaats

  • Creëer een concurrentievoordeel door een voorloper te zijn in Digital Commerce

  • Bied meer producten aan zonder dat je meer voorraad nodig hebt

  • Verkrijg inzicht in wat mensen kopen (hoeveel/welke producten bij welke aanbieders)

  • Test de vraag naar nieuwe producten (analyseer populaire producten)

Marketplace Dos Donts (1)

Hoe kun je het inzetten?

Stel jezelf eerst de vraag; waar sta ik op dit moment? Om van B2B E-commerce omgeving waar je de fulfilment volledig zelf doet ineens te gaan naar een B2B Marketplace is bijna een onmogelijke stap. De partijen die online marktplaatsen inzetten voor hun business hebben hier vaak een uitgebreid onderzoek naar gedaan en werken hier stap voor stap naartoe. Het is raadzaam om stap voor stap richting een Marketplace te evolueren, wanneer dit past bij jouw strategie voor de komende tijd. Zo kun je jouw organisatie en e-commerce platform hierop inrichten.

Stel vervolgens deze essentiële vragen:

  1. Op welke niche ga je je richten met de marketplace?

  2. What niche will your marketplace be catering to?

  3. Welk business model gaat de Marketplace hanteren?

  4. Wie is jouw doelgroep? En hoe ga je de doelgroep naar het platform krijgen?

Overweging Marketplace

Bekijk hier de best beoordeelde Marketplace software

#6 PIM (Product Informatie Management)

Wat is een PIM systeem? Product Informatie Management (PIM) is een combinatie van processen en tools die jouw product data centraliseren en zorgen dat er slechts 1 bron is die de juiste productinformatie bevat. Dit wordt ook wel de ‘Single Source of Truth’ genoemd. Een PIM systeem bied een platform om kostenefficiënt jouw data te managen en te ontsluiten naar externe kanalen, zoals een e-commerce platform. Deze B2B e-commerce trend blijft zich verder ontwikkelen. Veel organisaties zien de meerwaarde in van een PIM systeem en de schaalbaarheid die hiermee gecreëerd wordt.

Waarom een PIM inzetten voor jouw product data?

  • Betere productinformatie (Single Source of Truth)

  • Snellere benadering van de markt via alle kanalen

  • Makkelijke en efficiënte uitbreiding van het assortiment

  • Consistente content en ervaring via alle kanalen

  • Meer schaalbaarheid voor andere landen

  • Kostenbesparing, minder foutgevoel, minder uren en retouren

  • Algehele verhoging productkwaliteit, efficiëntie en omzet

Er zijn allerlei PIM systemen beschikbaar in de wereld. Sommige van deze PIM platformen zijn gericht op een bepaalde markt. Andere PIM systemen zijn breed inzetbaar voor de meeste doeleinden. Eén van de meest gebruikte systemen wereldwijd is het Pimcore PIM systeem. Zij zijn onlangs gekroond tot het meest gebruikte PIM platform met een gemiddelde beoordeling van 4.7/5.0 sterren op basis van 800 reviews.

akeneo-scheme-ecommerce-connectors

Pimcore
Pimcore is een wereldleider in Product Experience Management (PXM) oplossingen. Zij leveren een consistente en verrijkende klantervaring via alle verkoopkanalen, denk hierbij aan onder andere E-commerce platformen, mobiel, print en fysieke locaties.

Zoek je een B2B e-commerce partner om deze trends te implementeren? Creative CT is E-commerce sinds 2010 en kan jou gericht adviseren over de verschillende mogelijkheden. Bekijk onze cases of neem contact op met ons voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek.