Waarom contentstrategie 2022 inzetten?

8 november 2021 18:15
Laatste update: 30 november 2021 09:20
Door Chantal van de Vijver

Wil je weten waarom jouw organisatie zou moeten investeren in een contentstrategie voor 2022? In dit blog leggen we jou uit:

  1. Waarom een contentstrategie belangrijk is
  2. Hoe je een contentstrategie kunt implementeren
  3. Welk model wij gebruiken voor als basis voor de contentstrategie

1. Waarom is contentstrategie belangrijk?

Eigenlijk kwamen tijdens de pandemie veel bedrijven er al achter, dat het inzetten van een contentstrategie bijdraagt aan het verstevigen van je merk en het zorgt voor een groei in terugkerende klanten. We zetten massaal in op waardevolle content, de content moet gestructureerd zijn, doelmatig en autoriteit bewijzen. Daarnaast moet het bijdragen of ondersteunend zijn aan het creëren van een Employer Brand, het opbouwen van een reputatie en het verbeteren van de kwaliteit van product en/ of diensten.

Uit recent onderzoek is dan ook gebleken, dat bedrijven voor 2022 de budgetten verhogen en hierbij de grootste investeringen doen in:

  • Video
  • Evenementen
  • Owned media
  • Paid media
  • Social Media management/ bouwen aan een community
  • Contentmarketing

Wil je voor jouw organisatie dus jouw merk verstevigen en zorgen voor een hogere retentie en engagement van jouw doelgroep? Dan is het inzetten van een contentstrategie het antwoord.

2. Contentstrategie implementeren

Een contentstrategie helpt je bepalen en structureren wanneer, welke content relevant is. Het dwingt je na te denken over waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, met welke informatie kun jij ze verder helpen in de klantreis? Hoe laat je de content van jouw website en andere kanalen, aansluiten bij de verwachtingen van de doelgroep en help je hen bij het bereiken van hun doel?

Zorg voor verbinding met jouw doelgroep door ze op elk moment in de fase van de buyer journey, de juiste informatie te geven via de kanalen die op de verschillende touchpoints relevant zijn.

Er zijn meerdere manieren om een contentstrategie te implementeren. Het belangrijkste aan een contentstrategie is het draagvlak binnen de organisatie; het moet voldoende prioriteit hebben, er moet voldoende tijd voor zijn, de contentstrategie moet vastgelegd worden en iemand moet verantwoordelijk zijn.

Volgende stappen:

  • Bepaal vervolgens het doel van de contentstrategie;
  • Bepaal meetbare content doelstellingen;
  • Identificeer contentkansen, welke content onderscheid jou van de concurrent?
  • Werk het contentplan uit met concrete acties
  • Is iedereen akkoord? Zet het plan om naar een contentkalender om de werkzaamheden praktisch en gestructureerd uit te kunnen voeren
  • Meet maandelijks de verschillende KPI’s, kijk wat werkt en wat niet en speel hier op in.
Content builds relationships. Relationships build trust. Trust drives revenue.
Andrew Davis

3. Het 3H model

Een contentstrategie die wij graag toepassen bij onze klanten, is het 3H model. Oftewel, het hero, hub, en hygiëne model van Google. Het is een vrij veel toegepast model en van oorsprong ontwikkelt voor Youtube. Door het model toe te passen op de content van Youtubers, groeiden kanalen snel. Maar content creators zagen meer mogelijkheden in het model en zijn het dan ook breder gaan toepassen. Het is een simpele contentstrategie die scoort, juist omdat het zo simpel is en makkelijk toepasbaar. Het idee erachter is dat je 3 verschillende soorten content inzet, gedurende het jaar. De hero, hub en hygiëne content, waarbij iedere soort een eigen frequentie en doel heeft.

3h model, contentstrategie, contentmarketing, hero hub hygiene

We leggen de verschillende typen aan je uit!

Hero

Hero content is unieke, groots opgezette content. Gericht op attentie en naamsbekendheid. Met Hero content wil je juist nieuw publiek bereiken! Dus dat betekent een grootse campagne over alle kanalen die je gebruikt.

Doel: Naamsbekendheid genereren

Voorbeelden van Hero content

In 2012 heeft Red Bull met Felix Baumgartner records gebroken door een sprong vanaf het randje van  de ruimte. Jaren van voorbereiding, voorbij in 4 minuten en 20 seconden. Ze hebben met deze sprong 8 wereld records gebroken.

Red Bull Record sprong, felix baumgartner, hero content

Een ander populair voorbeeld is de Epic Split van Jean-Claude van Damme voor Volvo. Het doel van Volvo met deze video, was het aantonen van de mate van de stabiele wegligging van een nieuw model voertuig.

Ook Spotify lanceerde een mooie op datagedreven campagne, dat viral is gegaan. Op basis van userdata en locatie werden er grote uitingen geplaatst, waarbij ze reageerden op de userdata.

Spotify campagne, hero content, virale marketing

Hub

Hub content is regelmatig terugkerende content in een bepaald format om publiek te trekken. Met Hub content creëer je herkenbaarheid en wil je je doelgroep aan je binden. Je wilt dat ze de volgende keer weer terug komen om te kijken of lezen.

Voorbeelden van Hub content zijn klantverhalen, het maandelijks uitlichten van een review, een terugkerend persoonlijk verhaal van medewerkers, het uitlichten van een belangrijke dienst of specialisme. Ook evenementen of een kijkje achter de schermen is Hub content. Denk dus eens aan o.a. de hamsterweken van Albert Heijn. Of de korte series video’s van Nike waarbij voetballers tips geven. Ook een periodiek magazine is een voorbeeld van Hub content.

Doel: Binding met de doelgroep & interactie opzoeken

Hygiëne

Hygiëne content wordt ook wel Help content genoemd. Het is duurzame, tijdloze content die altijd beschikbaar is. Hygiëne content zijn tutorials, veelgestelde vragen (FAQ), productinformatie en –updates, nieuwsberichten.

De titel van deze content kan letterlijk de help-vraag zijn die jouw doelgroep in Google invoert. Daarmee is Hygiëne content dé motor voor organisch website verkeer en dus de basis van jouw contentkalender.

Doel: Meer traffic generen

Voorbeelden van Hygiëne content

Denk hierbij aan de productreviews van Coolblue of mijn persoonlijke favorieten, die Netflix post die aanzet tot bingewatchen of perfect in beeld jouw gemoedstoestand weet te weergeven.

Netflix, virale content, help content, hygiene content

Meer voordelen van contentmarketing?

Ok, vooruit. We noemen er nog een paar! Door het inzetten van een contentstrategie:

  • Behoud je maximale controle over de online ervaring van je bezoekers
  • Is de content gestructureerd en samenhangend
  • Bereik je makkelijker je (conversie) doelen.

Met het 3H model ontwikkel je bovendien SEO content gedurende het hele jaar, dat meer traffic genereert door een betere vindbaarheid in Google. Het heeft dus ook nog eens een positieve invloed, op de lange termijn, op jouw SEO posities.

Heb je vragen over hoe je het beste de contentstrategie voor jouw organisatie kunt inzetten of wil je ondersteuning bij het brainstormen over de contentstrategie? Neem contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken naar de beste aanpak!