SEO trends voor 2022

10 januari 2022 09:59
Laatste update: 6 januari 2022 11:29
Door Cindy van Ooijik

Het nieuwe jaar is begonnen, dus hoog tijd om eens even te kijken wat de SEO trends gaan worden voor 2022. Waar moeten we dit jaar allemaal rekening mee houden? Wij geven je een kijkje in de toekomst!

Page Experience gaat nog belangrijker worden door de update die Google gedaan heeft in de zomer van 2021. High-quality content gaat het allerbelangrijkste worden en ook de pagespeed gaan we zeker terug zien komen dit jaar. Verder verwachten wij dat video een onderdeel gaat worden van de SEO strategie en ook SEO A/B testing gaat dit jaar echt actiever worden toegepast. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

SEO trends 2022

Page experience Update

Vorig jaar zomer heeft Google eindelijk de algoritme update doorgevoerd: de Page Experience Update. Deze update meet of een website mobielvriendelijk is en veilig om te gebruiken. Met de Page Experience update werden er drie nieuwe statistieken toegevoegd: de Core Web Vitals.
Er zijn drie soorten Core Web Vitals:

  1. Largest Contentful Paint (LCP) → De Largest Contentful Paint meet de laadsnelheid en is de tijd voordat het grootste element op je website geladen is.

  2. First Input Delay (FID) → De First Input Delay meet interactiviteit en is de tijd tussen hoe de gebruiker interactie heeft met de site en wanneer de browser kan beginnen met het verwerken van de interactie.

  3. Cumulative Layout Shift (CLS) → De Cumulative Layout Shift meet visuele stabiliteit en is een score voor de hoeveelheid verschuivingen op een pagina.

In je Google Search Console account kun je de site-vitaliteit van je urls testen onder het kopje site-vitaliteit. Deze site-vitaliteit meet op zowel mobiel als desktop hoe goed URL’s voldoen aan de score van de Core Web Vitals. Je ziet in één oogopslag hoe je website er voor staat, maar het is ook mogelijk om een rapportage te openen en er dieper in te duiken, zodat je de problemen op kunt lossen.

Wanneer een aantal pagina’s onvoldoende scoren, raden wij aan om Pagespeed Insights van te Google te gebruiken om te kijken op welke punten je de pagina’s zou kunnen verbeteren.

Wat merken we momenteel van de Page Experience Update?

Voor het realiseren van een optimale gebruikerservaring op alle pagina’s van je website adviseren wij je om de drie Core Web Vitals als richtlijn aan te houden. Het kan zijn dat je nog niet direct iets merkt van de optimalisaties die je doorvoert. er zijn meerdere websites die dit nog niet hebben doorgevoerd. Toch is het wel heel verstandig om hier in 2022 zeker mee aan de slag te gaan.

Page Experience kan voor Google wel de doorslag geven, content is voor Google nog steeds het allerbelangrijkste, maar als er vergelijkbare sites zijn dan kan de Page Experience het verschil maken.

Google gaat zich nog meer focussen op e-commerce

In 2021 zagen we het al een beetje, steeds meer gebruikers begonnen hun zoektocht op platformen zoals Amazon en Bol.com. Dat wil Google natuurlijk niet: hoe minder mensen via Google zoeken, hoe minder advertentie inkomsten. Een belangrijke SEO trend voor 2022 zal dan ook zijn dat Google dit jaar veel meer gaat inzetten op de kwaliteit van e-commerce, zodat mensen Google zullen blijven gebruiken voor het starten van een zoektocht naar een product of dienst.

Zo zullen er meer afbeeldingen worden getoond bij producten, niet alleen in Google shopping, maar ook in de lijst. Daarnaast zullen ook tips en reviews van een product meer worden uitgelicht.

SERP ontwikkelingen

De SERP heeft de afgelopen jaar flink wat metamorfoses doorgemaakt. De Search Engine Result Page was vroeger een simpele lijst met resultaten. Tegenwoordig toont de SERP featured snippets met het antwoord op je vraag, video’s, producten en resultaten uit Google Maps.

Google laat de resultaten op verschillende manieren zien, afhankelijk van wat het beste is voor het type informatie waar de gebruiker naar zoekt.
Hierdoor wordt het ook dit jaar nog belangrijker om de informatie zo duidelijk en helder mogelijk op je website te omschrijven, zodat ze in alle mogelijke vormen in Google kunnen worden getoond. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van Structured data, hiermee kan je jouw content labelen, zodat Google deze herkent. Wanneer Google deze herkent zal deze informatie als Rich Snippets kunnen worden toegevoegd in de zoekresultaten waardoor je beter zichtbaar bent.

Zo speelt Google heel goed in op actualiteiten. Ben je op zoek naar reizen tijdens de COVID periode? Dan zag je dat Google automatisch COVID-gerelateerde reisadviezen liet zijn bij de reizen en hotels die werden getoond.

MUM-technologie, de manier voor Google om informatie op nieuwe manieren te tonen

Door de inzet van machine learning verandert de SERP ook. Google heeft onlangs nieuwe toepassingen van de MUM-technologie (Multitask Unified Model) aangekondigd, deze zorgen voor nieuwe functies in de zoekresultaten. Dankzij de MUM-technologie kan Google nog beter multitasken en is het in staat om informatie op nieuwe manieren aan gebruikers te presenteren.

Things to know

Things to know is één van de functies. Dit is een overzicht van verschillende aspecten van het onderwerp waar je recentelijk naar hebt gezocht. Hierdoor kan je als gebruiker nog sneller de informatie vinden waar je naar op zoek bent.

Gerelateerde onderwerpen bij video’s

De MUM-technologie heeft ook invloed op video’s. Video’s worden steeds vaker getoond in de zoekresultaten van google, maar de mum-technologie maakt het nu ook mogelijk om gerelateerde onderwerpen in een video te kunnen identificeren en hierdoor suggesties voor nieuwe zoekopdrachten weer te geven onder je video’s.

SEO A/B Testen

Één van de belangrijkste SEO trends voor 2022 zal het worden van A/B testen op SEO. A/B testen kennen we allemaal wel, A/B testen op knoppen. A/B testen op afbeeldingen, maar A/B teksten op SEO gebeurt eigenlijk nog maar weinig. Dit is niet zo gek, het is namelijk veel moeilijker om te testen op tekst. Er kan natuurlijk maar 1 pagina leidend zijn, wanneer je daarna de tekst verandert weet je nooit helemaal zeker of het alleen aan de wijziging lag.
Maar in 2022 gaat dit wat ons betreft veranderen!

Waar ga je mee testen?

Het kan moeilijk zijn om vooraf in te schatten welke impact een wijziging aan je website gaat hebben op de organische ranking en het verkeer. Dankzij een SEO A/B-test kun je toetsen of een bepaalde optimalisatie het gewenste effect heeft. Daarna kan je de wijzigingen op alle soortgelijke pagina’s doorvoeren.

Je kunt SEO A/B-testen met:

  • Metadata

  • Headings

  • Structured Data

  • Content

  • Linkstructuur

  • Technische aanpassingen ter verbetering van laadsnelheid

Hoe werkt SEO A/B testen?

SEO A/B-testing werkt anders dan A/B testen om een hogere conversie te realiseren. Bij een CRO test worden websitebezoekers verdeeld in twee groepen, maar bij een SEO test wordt er een verdeling gemaakt in pagina’s. Één groep pagina’s blijft hetzelfde, ook wel de controlegroep genoemd. De andere groep pagina’s wordt aangepast, dit is de variatiegroep.

Wat heb je nodig om te kunnen SEO A/B testen?

Kies een groep vergelijkbare pagina’s, zoals een aantal blogs en verdeel deze in twee groepen. Eén controle groep en één groep waar je de SEO wijzigingen doorvoert. Het is belangrijk dat de test vervolgens ten minste 30 dagen actief is, zodat Google ook de tijd heeft dit te indexeren.

Ook is het belangrijk dat er voldoende verkeer op de pagina’s komt, om significant verschillen te kunnen zien en conclusies te kunnen trekken. Het succes van de test kun je bepalen aan de hand van statistieken zoals organische impressies, organische klikken, organische sessies en transacties. Zijn de resultaten van je SEO A/B test significant en positief? Dan is het tijd om de wijzigingen van je variant groep door te voeren op alle pagina’s.

Afhankelijk van de tool die je kiest om te kunnen testen wordt er rekening gehouden met invloeden van het seizoen, Google updates en externe factoren zoals SEO aanpassingen op sites van de concurrentie.

Omdat Googlebot tegenwoordig goed in staat is om JavaScript te crawlen, is het ook mogelijk om client-side A/B-testing in te zetten, in plaats van gebruik te maken van een server-side implementatie. Client-side tagging is stukken goedkoper en hierdoor een stuk fijner om mee te starten.

Welke trend(s) ga jij toepassen in jouw SEO strategie?

Hierboven las jij welke trends wij verwachten het komende jaar, zoals het SEO A/B testen en het belangrijker worden van video, de veranderen in de SERP en de diverse ontwikkelen van Page Experience. Welke trends ga jij zeker toepassen? Heb je naar aanleiding van de trends juist vragen en wil je kijken hoe wij jou hierbij kunnen helpen? Neem dan gewoon even contact met ons op!

Neem contact op