SEO Checklist 2021: Strategie & Trends – #1 ranking in Google

21 december 2020 14:00
Laatste update: 1 april 2021 09:51
Door Bas Janssen

Dé SEO technische checklist van 2021

Ben jij op zoek naar dé SEO checklist voor 2021? Dan ben je op de juiste plek. Hier vind je een praktische checklist om topposities te behalen in de zoekmachine Google. Gebruik dit als een stappenplan om direct aan te slag te gaan met de SEO optimalisatie en jouw ranking te verbeteren.

We gaan in op Basis SEO, Technische SEO, On-page SEO content optimalisatie, en Linkbuilding.

Het begint allemaal met een gedegen zoekwoordonderzoek en goede content. Verder is het van belang dat je jouw technische SEO fundament goed inricht, anders zal je dit tegenhouden bij het behalen van goede SEO resultaten. Daarvoor zal ik je alle SEO checks laten zien die je nodig hebt.

Daarnaast is linkbuilding een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization). Met zoekmachine optimalisatie is het doel om een website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding weegt voor meer dan 50% mee in de SEO factoren om een zo hoog mogelijke ranking in Google te behalen.

In dit artikel heb je o.a. toegang tot de beste SEO methodes en linkbuilding tactieken om succes te behalen. Bekijk ook ons specifieke blogbericht over de beste SEO tools voor 2021.

Hoe is deze SEO checklist opgebouwd?

Zoekmachine optimalisatie voor Google kent 3 belangrijke onderdelen. Techniek, Content & Linkbuilding. Je vindt alle SEO factoren voor deze gebieden terug in deze SEO checklist.

Gebruik deze SEO checklist voor 2021 in jouw voordeel. Een goede SEO strategie kan namelijk een enorme bijdrage leveren aan het behalen van jouw online marketing doelstellingen. Je zorgt ervoor dat jouw website of webshop optimaal rankt in de organische zoekresultaten.

Opbouw:

SEO basis principes

Google Search Console inrichting

De eerste stap die je wilt zetten, is het koppelen van Google Search Console met jouw website. Je kan dit doen door in te loggen op de Google Search Console en jouw URL in te vullen.

Inrichten Google Search console

Het is verstandig om te kiezen voor de Domein optie, waarbij je alle varianten van jouw website gelijk toevoegt. Zo loop je geen risico dat je kijkt naar de verkeerde data of data mist.

De volgende stap is om Google Analytics te verbinden met Google Search Console.

Wat zijn de voordelen van de Google Search Console?

  • Vind zoekopdrachten die traffic (kunnen) genereren naar jouw website

  • Ontdek linkbuilding kansen. Zie wie het vaakst naar jouw linkt

  • Voer HTML verbeteringen door om de indexering in Google te verbeteren

  • Bekijk de geïndexeerde pagina’s in Google

  • Render jouw website en zie hoe Google jouw website ervaart

  • Implementeer en monitor Rich Snippets en/of mobiele AMP pagina’s

  • Signaleer snel mobiele issues

  • Meld specifieke pagina’s direct aan voor snelle indexering

Google Analytics

Google Analytics is onmisbaar voor goede inzage in de prestaties van jouw website en tevens de resultaten van SEO te volgen. Je maakt snel een account en property aan. Vervolgens koppel je het script aan jouw website, zodat de data binnenkomt in Google Analytics.

Property aanmaken in Google Analytics

De voordelen van Google Analytics;

  • Automatisch vergaren van grote hoeveelheden data

  • Mogelijkheid om speciale ‘custom’ rapporten te maken

  • Snelle en makkelijke integratie met andere platformen

  • Optie om interne zoekopdrachten (via de zoekfunctie) te meten

  • Begrijp waar en waarom jouw bezoekers jouw website snel verlaten (bouncerate)

  • Krijg inzage in de demografie van jouw doelgroep en bezoekers

  • Zie welke social media platformen verkeer naar jouw site sturen

  • Achterhaal welke content het beste presteert

  • Bekijk of je jouw doelen en conversies behaalt

E-commerce tracking

Heb je een webshop? Dan is E-commerce tracking onmisbaar in Google Analytics als uitbreiding. Je kan hierdoor de prestaties volgen van jouw producten, shoppers en bestellingen.

E-commerce tracking in Google Analytics

De voordelen van E-commerce tracking;

  • Bepaal de juiste content voor jouw zoekfunctie

  • Kom meer te weten over de interesse en het gedrag van jouw doelgroep of klant

  • Weet welke prestaties bepaalde producten leveren, zodat je hier op kunt inspelen

  • Meet de doorlooptijd van een conversie of bestelling na het eerste bezoek

  • Inzicht in meer e-commerce specifieke data voor analyse

E-commerce tracking extensie

SEO Toolkit extensie voor jouw website of webshop

Als je een website of webshop hebt, dan is het verstandig om een SEO toolkit te kiezen. Ik geef je hiervoor een aantal tips per platform;

Zoekwoordonderzoek checklist voor 2021

Begin bij het begin. Wat bied je aan via jouw website of webshop? Wat zijn de belangrijkste diensten/producten of wat zijn de belangrijkste onderwerpen? Focus je allereerst vooral op de onderwerpen die nu populair zijn of de producten die jouw ‘hardlopers’ zijn. Maak hier een lijst van.

Gebruik hierna de volgende stappen als jouw zoekwoordonderzoek checklist.

Zoekwoordonderzoek met Ahrefs

Mijn favoriete SEO tool is Ahrefs. Zo ook voor mijn zoekwoordonderzoek. Ik zal je laten zien waarom. Allereerst begin je met een algemene zoekopdracht, die je richt op 1 van jouw belangrijkste onderwerpen of zoekwoorden. Stel, dat is een ‘fitness elastiek’;

Zoekwoordonderzoek met ahrefs

Wat gelijk opvalt is dat er ook ‘weerstandsband’ tevoorschijn komt op de 2e plek. Verderop zie je als 9e plek ook nog een resultaat met de naam ‘resistance band’. Dit lijken synoniemen te zijn.

Een slimme manier om snel veel zoekwoorden te genereren en een beeld te krijgen bij dit onderwerp, is om alle 10 resultaten te kopiëren naar de Content Gap tool van Ahrefs. Dat ziet er zo uit;

Content gap analyse van Ahrefs

Vervolgens klik je op ‘Toon zoektermen’ en je krijgt nu een samengesteld overzicht van alle zoekwoorden van deze pagina’s en hun zoekwoorden;

Content gap tool van Ahrefs met zoekwoorden

Zoals je kunt zien komen ook de synoniemen hier wel terug in de zoekwoorden die mooie zoekvolumes tonen voor jouw product. Maak nu een lijst van de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website of webshop en probeer je te richten op de zoekwoorden met meer dan 50 of 100 zoekvolume, zodat het moeite waard is om hiervoor te optimaliseren op gebied van SEO.

Keywordtool.io

Keywordtool.io is een mooie aanvulling als tool voor jouw zoekwoordonderzoek. Soms geeft Keywordtool.io net wat meer suggesties, die je kunt toevoegen aan jouw zoekwoordenlijst. Dit geldt voor de algemene zoekwoorden, maar ook voor de FAQ’s die passen bij het zoekwoord.

Zoekwoordonderzoek met keywordtool.io

Answer the public

Answer the public is een handige tool voor zoekwoorden, vooral als je wil weten welke vragen mensen naar zoeken. Je kiest simpelweg het land, de taal en vult je zoekwoord in. Daarna krijg je verschillende vragen die veel gesteld worden door mensen;

Answer the public tool

Ontdek veelgestelde vragen met Answer the public

On-page SEO content optimalisatie checklist voor 2021

On-page SEO content optimalisatie omvat de website structuur, de teksten, de media (afbeeldingen en video’s) en de interne links binnen een website. Belangrijk is hierbij dat de website structuur past bij de diensten/producten en bijhorende zoekwoorden waarop je wilt ranken in Google. Hetzelfde geldt voor de teksten en media. De interne links zorgen ervoor dat Google de relatie snapt tussen de verschillende pagina’s.

Je kunt de volgende checklist hanteren voor jouw on-page SEO content optimalisatie:

Algemene voorwaarden voor on-page SEO content optimalisatie

  • Een logische menu structuur, waarbij de belangrijkste focus zoekwoorden zo hoog mogelijk opgenomen zijn in de hoofdnavigatie

  • Unieke content voor alle pagina’s (controleer op duplicated content via Siteliner)

  • Blokkeer niet relevante content via de robots.txt en/of no-index tag

SEO content voorwaarden per landingspagina

  • Doe een uitgebreid zoekwoordonderzoek waarin je de zoekwoorden én gerelateerde zoekwoorden/onderwerpen bekijkt en tevens de pagina’s van concurrenten goed doorneemt. Wat zijn hun sterke en zwakke punten? En hoe kun jij je onderscheiden?

  • Schrijf unieke SEO content voor de belangrijkste zoekwoorden die horen bij het onderwerp

  • Zorg voor betere content op gebied van inhoud, optimalisatie en tevens media (afbeeldingen/video’s) als je het vergelijkt met de top 3 concurrenten voor het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in Google

  • Gebruik minimaal 600 woorden voor een SEO pagina, maar kijk vooral naar de top 3 concurrenten die nu ranken. Hebben ze slechts 100 woorden? Dan past dit wellicht beter bij de zoekterm. Hebben ze 1.500 woorden? Dan is het beter om ook een groter stuk content te schrijven.

  • Verwerk jouw belangrijkste zoekwoord in de 1e alinea van de pagina

  • Hanteer een zoekwoorddichtheid van circa 1-2%.

  • Gebruik een zoekmachine vriendelijke URL

  • Verwerk gerelateerde (LSI) zoekwoorden en onderwerpen in de tekst. Dit zijn zoekwoorden die passen bij het onderwerpen, evenals synoniemen.

  • Zorg altijd voor 1x een H1 koptekst en verwerk relevante H2 en H3 subkoppen gerelateerd aan het zoekwoord

  • Voorzie afbeeldingen van een relevante alt tag die de afbeelding beschrijft met daarin het zoekwoord verwerkt

  • Voeg additionele media toe zoals video’s of infographics

  • Kies een unieke meta title (meta titel) met de juiste lengte met daarin het zoekwoord verwerkt voorin de titel

  • Verwerk eventuele modifiers in de meta titel voor het bereiken van long-tail zoektermen, zoals snel of vandaag.

  • Kies een unieke meta description (meta beschrijving) met de juiste lengte met daarin het zoekwoord verwerkt

  • Plaats interne links naar relevante pagina’s die passen bij het onderwerp van de pagina. Denk er ook aan om interne links te plaatsen vanuit de andere pagina’s naar de pagina die je nu aan het schrijven bent.

  • Plaats externe links naar relevante pagina’s die passen bij het onderwerp van de pagina (bijvoorbeeld een betrouwbare bron)

Probeer altijd te gaan voor de beste gebruiksvriendelijkheid. Dit zal bijdragen aan een lagere bouncerate, meer pageviews en een hogere conversie. Hoe beter de landingspagina (niet enkel de SEO tekst) aansluit op de zoekintentie van de bezoeker, des te beter zal de pagina beoordeeld worden door de zoekmachines. Combineer gebruiksvriendelijkheid (UX) & SEO voor de beste resultaten.

Gebruik tools als Google Analytics om je bouncerate te meten op verschillende devices. Ook kun je via Hotjar wat meer de diepte in gaan op gebied van de user experience binnen jouw website of webshop.

Technische SEO checklist voor 2021

De technische (on-page) SEO optimalisatie omvat alle technische zaken binnen een website. Aan de start van elke SEO of linkbuilding campagne is het altijd verstandig om als eerste stap een technische SEO audit te doen. De technische issues en de oplossingen die hieruit naar voren komen leggen het fundament van een goede internet marketing campagne om hoog in Google te eindigen.

We kunnen onderscheid maken in de volgende technische SEO voorwaarden: (te gebruiken als technische SEO checklist)

  • Mobielvriendelijkheid. Zorg voor de beste responsive weergave en mobielvriendelijkheid (mobile friendlyness). Je kan dit testen met Google Mobile Friendly Test om te zorgen dat jouw mobiele website of webshop variant goed rankt in Google.

 

Mobielvriendelijke test met Google Search Console

  • Snelheid. Bewaak een goede performance van de website of webshop. Maximale laadtijd van 1 tot 2 seconden is aan te raden. Je kan de snelheid het beste testen en optimaliseren met Google Pagespeed InsightsGTMetrix en Tools Pingdom. Let erop dat je jouw website of webshop snelheid ook test voor mobiele devices!

 

Google Pagespeed insights tool

  • Beveiligde HTTPS verbinding middels een SSL certificaat
  • Rich snippets, oftewel structured data. Bekijk Schema.org voor alle beschikbare data structuren en gebruik de Google Structured Data Test om te testen of het correct is geïmplementeerd. De rich snippets zullen bijdragen aan je vindbaarheid en daarnaast ook mogelijk maken dat je vaker als Featured Snippet wordt getoond. En Google kiest er steeds vaker voor om dit te tonen.
  • Voorbeeld van een Featured Snippet;

 

Featured Snippet in Google

  • Aanwezigheid van een HTML sitemap en XML sitemap

  • Implementeer een kruimelpad voor een goede interne linkstructuur

  • Bouw jouw hoofdmenu op in HTML en niet in Javascript / JS

Daarnaast is het verstandig te controleren op:

  • Permanente redirect naar de WWW variant van de website (op serverniveau)

  • Permanente redirect naar de HTTPS variant van de website (op serverniveau)

  • Correcte inrichting robots.txt voor indexatie en blokkering van de juiste pagina’s

  • 404 fouten (gebroken links) om te voorkomen dat Google of bezoekers hier op terecht komen

  • 302 redirects of redirect chains om geen linkwaarde te verliezen 

  • Aanwezigheid canonical links om duplicated content te voorkomen 

Een handige tool om een snelle scan te maken van jouw technische SEO is Screaming Frog. Hiermee kun je snel een rapport draaien en de belangrijkste issues signaleren.

SEO scan met Screaming Frog

Linkbuilding checklist voor 2021

Linkbuilding (off-page) omvat alle links die naar de website verwijzen. Hierbij zijn het aantal links, de kwaliteit (autoriteit) van de links en de relevantie (onderwerp) van de links vooral van belang. Hoe meer links van hoge kwaliteit en met hoge relevantie, des te hoger de website zal ranken in Google. Linkbuilding in 2021 is nog steeds een doorslaggevende factor voor SEO. Linkbuilding bepaalt voor meer dan 50% de positie in Google. Gebruik daarom een linkbuilding checklist of stappenplan om niets te vergeten,.

Tip: probeer niet enkel snel links te scoren, maar ga voor de lange termijn. Als je waardevolle content bedenkt en partnerships kunt sluiten met blogs, dan kun je steeds weer jouw content naar buiten brengen via deze kanalen. Zo krijg je de vaak beste resultaten en bouw je een netwerk op.

Krachtige linkbuilding (SEO) tactieken voor Google in 2021

Met krachtige backlinks zal je het meeste resultaat boeken, vooral wanneer de autoriteit en relevantie optimaal is. Zie onderstaande tactieken als een SEO checklist voor 2021 die jou helpt om de hoogste positie in de SERPs te bereiken.

1. Gastblogs

De meest effectieve manier van linkbuilding is gastblogs. Je zoekt relevante blogs die passen bij jouw onderwerp en publiceert een artikel die waarde geeft aan hun publiek en plaatst direct een link naar jouw website of webshop.

Probeer niet te gaan voor de ‘quick win’ waarbij je elke willekeurige blog benadert met een artikel, maar kijk naar de ‘autoriteiten’ in de markt. Wie staan bekend als een sterk merk? En hebben ook nog eens mooie SEO statistieken of linkbuilding scores? Dat zijn de partijen waar je mee in gesprek wilt.

Een bijkomend voordeel van deze methode is dat je niet enkel een link ‘scoort’, maar mogelijk ook relevant traffic of zelfs omzet/leads kunt halen uit jouw gastblog.

In ons geval zouden we bijvoorbeeld contact kunnen leggen met de meest bekende marketing blogs;

Gastbloggen op populaire online marketing blogs

Tip: negeer alle adviezen om een standaard mail te maken en massaal uit te sturen naar potentiële blogs die bij je passen. Maak een top 5 of top 10 en neem persoonlijk contact op. Bijvoorbeeld telefonisch. De kans is veel groter dat je een connectie maakt en een kwalitatieve samenwerking kunt aangaan met het platform.

Een andere goede manier om aan relevante backlinks te komen is door concurrenten te analyseren. Vooral voor de links die meerdere concurrenten hebben, geldt dat ze waarschijnlijk zonder veel moeite overgenomen kunnen worden. Kijk uiteraard wel goed naar de waarde van de links, om te bepalen of het zinvol is om ze ook te verkrijgen.

Dit kun je doen met behulp van Ahrefs. Allereerst voer je jouw URL in;

Concurrentielinks vinden met Ahrefs

Vervolgens ga je naar Link Intersect;

Concurrentielinks vinden met Ahrefs tool

Lijst met concurrentielinks via Ahrefs

Je krijgt nu een lijst te zien van alle websites die naar meerdere concurrenten linken. Grote kans dat jij ook in aanmerking kunt komen voor een dergelijke link.

3. Pagina specifieke linkbuilding

Een andere methode is wat gerichter, namelijk voor specifieke pagina’s. Voer een zoekwoord of product/productgroep in via de Keyword Explorer in Ahrefs;

Ahrefs keyword explorer

Vervolgens klik je per concurrent op het nummer wat onder de kolom ‘Domains’ staat; (in onderstaande screenshot Bol.com)

Verwijzende domeinen vinden met Ahrefs

Vervolgens krijg je de verwijzende domeinen die specifiek naar die pagina gelinkt staan. Stel dat deze links relevant zijn, noteer de websites dan. Zo kun je snel links scoren voor jouw vergelijkbare pagina’s.

Succes met jouw SEO campagne!

Veel succes met jouw SEO campagne in 2021!
Heb je hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.