E-commerce SEO tools 2020

17 juni 2020 11:16
Laatste update: 20 oktober 2020 10:52
Door Bas Janssen

De tijd van ‘even’ wat optimalisatie doen en direct bovenin Google ranken is voorbij. Het algoritme van Google heeft zich in de afgelopen jaren flink ontwikkeld en dat geldt ook voor de hoeveelheid mensen die bezig zijn met SEO. Tegenwoordig is er veel informatie online te vinden, zo ook over SEO om jouw organische vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Het nadeel hiervan is dat iedereen hiermee kan beginnen en dat de concurrentie daarmee hard is gegroeid. Kies daarom de beste SEO tools (en strategie) 0m te winnen.

In dit blogbericht delen we de 7 beste e-commerce SEO tools voor 2020, waarmee je jouw kansen op topposities vergroot wanneer je ze op de juiste manier inzet.

Overzicht SEO tools 2020

De beste E-commerce SEO tools en SEO software voor 2020:

Handige Google SEO tools voor 2020:

De beste SEO tools

Ahrefs: SEO management tool

Ahrefs - SEO management tool

Ahrefs is een bekende SEO management tool voor backlinks en SEO analyses. Ahrefs onderscheidt zich door de grootste database aan live links, een mega-index en de beste snelheid in het indexeren van updates. Ahrefs past de laatste trends toe en blijft verbeteringen doorvoeren voor de beste data.

De SEO tools die Ahrefs biedt;
Site Explorer
Met de Site Explorer SEO tool kun je snel analyses maken van jouw eigen site of de site van een concurrent. Na het invoeren van de URL zie je gelijk; het backlink profiel, het organische verkeer en het betaalde verkeer. Op basis hiervan kun je snel zien waar het meeste verkeer vandaan komt en welke zoekwoorden zorgen voor dit verkeer.

Ahrefs - SEO tool - Site Explorer

Content Explorer:
Met de Content Explorer SEO tool kun je onderzoeken welke content het meest populair is voor een bepaald onderwerp of zoekwoord.

Ahrefs - SEO tool - Content Explorer

Keywords Explorer:
Met de Keyword Explorer SEO tool kun je een bepaald onderwerp of zoekwoord analyseren op gebied van zoekvolume, relevante ideeën voor zoekwoorden en de huidige zoekresultaten voor deze zoektermen.

Ahrefs - SEO tool - Keyword Explorer - stap 1

Rank Tracker:
De Rank Tracker SEO tool volgt jouw desktop en mobiele rankings voor elke locatie en geeft jou elke dag, week of maand een rapportage. Ook kun je het inzien via het Ahrefs dashboard.

Ahrefs - SEO tool - Rank Tracker

Site Audit:
De Site Audit SEO tool analyseert jouw website voor de gebruikelijke SEO issues en volgt de gezondheid van jouw website doorlopend. Je kunt meldingen instellen voor o.a. wijzigingen in backlinks & zoekwoord posities.

Ahrefs - SEO tool - Site Audit

Met Ahrefs als SEO management tool ben je van de belangrijkste SEO software voorzien.

Screaming Frog: SEO spider & audit tool

Screaming Frog - SEO spider en SEO audit tool

De SEO spider van Screaming Frog is een website crawler en SEO tool waarmee je de meest uitgebreide SEO audit kan doen. Deze SEO software maakt een totale scan van alle SEO elementen en markeert de belangrijkste SEO issues. Je kan jouw website URL invullen en met de juiste configuratie ontvang je een volledige scan terug.

Functionaliteiten die je kunt gebruiken in Screaming Frog;

Gebroken links (404’s), redirects en redirect chains vinden
Wanneer je jouw website scant, krijg je gelijk een overzicht terug met alle server responses en alle 404’s die aanwezig zijn. Inclusief eventuele redirect chains.

Je kan ook een lijst uploaden met URL’s om bijvoorbeeld een SEO migratie te controleren.

Analyse meta tags
Analyseer paginatitels en metabeschrijvingen en kom erachter welke je nog mist, te lang zijn, te kort of dubbel binnen jouw website.

Duplicate Content
Ontdek exacte duplicaten met het md5 algoritme of controleer of gedeeltelijk elementen die sterk overeenkomen zoals paginatitels, beschrijvingen, kopteksten. Spoor daarnaast snel dunne pagina’s op.

Controleer Robots bestand, canonicals & rel next/prev
In de scan kun je jouw robots.txt handmatig toevoegen of gebruiken van de live website en op basis hiervan kijken welke pagina’s wel of niet geblokkeerd worden. Ook voor canonicals en rel next/prev kun je nagaan of dit goed geïmplementeerd is.

Genereer XML Sitemaps
Genereer XML sitemaps.

Integreer met Google Analytics, Search Console en Page Speed Insights
Combineer de data met jouw favoriete tools voor de beste inzichten.

Site structuur
Bekijk de interne linkstructuur en beoordeel of de huidige opzet welk de meeste waarde geeft aan de meest belangrijke pagina’s.

Keywordtool.io: SEO zoekwoord tool

Keywordtool.io - SEO zoekwoord tool

Keywordtool.io is een betere SEO zoekwoord tool dan bijvoorbeeld de Zoekwoord planner van Google. Zo neemt de tool de (auto complete) suggesties van Google mee en is de data betrouwbaarder.

Je hebt toegang tot zoekwoorden van verschillende bronnen, waaronder Google, YouTube, Amazon, Instagram en de Play Store. Een snelle manier om tot mooie zoekwoorden te komen!

Siteliner: SEO duplicated content tool

Siteliner SEO tool duplicated content

Siteliner is een SEO duplicated content tool die jouw website scant en laat zien welke issues er zijn op gebied van o.a. duplicated content en gebroken links. Duplicated content kan enorme (negatieve) impact hebben op jouw SEO posities en daarom wil je de overeenkomstige content zo uniek mogelijk maken.

Siteliner houdt rekening met algemene elementen zoals het menu en kijkt voornamelijk echt naar de inhoudelijke tekst van een pagina en vergelijkt dit met jouw andere pagina’s.

Google SEO tools

Search Console

Search Console SEO analyse tool

Gebruik de tools en rapporten van Search Console om het zoekverkeer en de prestaties van je site te meten, problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google.

Met Search Console krijg je zo gedetailleerd mogelijk inzicht in de pagina’s en zoekwoorden die jou vertoningen en traffic genereren. Daarnaast kun je technische (indexatie) problemen opsporen en oplossen.

Ook jouw XML sitemap kun je insturen via Google Search Console. En je kunt handmatige URL’s indexeren.

Google Analytics & E-commerce tracking

Google Analytics

Met Google Analytics creëer je een volledig beeld van jouw website gebruikers. Welke kanalen ze gebruiken, welke kenmerken ze hebben en hoe ze jouw content gebruiken. Zo kun je erachter komen wat wel en niet werkt. Je kunt gedetailleerde rapporten en dashboards maken om te zien hoe mensen jouw website gebruiken. Denk hierbij aan;

  • Doelgroeprapporten

  • Advertentierapporten

  • Acquisitierapporten

  • Rapporten over gedrag

  • Conversierapporten

  • Realtime rapportage

  • Rapportage over de gebruikersstroom

Je kunt jouw gegevens visualiseren zoals jij dat wil;

  • Filter jouw gegevens naar wens

  • Maak een trechteranalyse

  • Maak segmenten aan

Met de nieuwe machine learning opties van Google kun je nieuwe inzichten ontdekken, zoals welke gebruikers waarschijnlijk veel conversie of omzet zullen opleveren.

Google Analytics is ook effectief als je het integreert met jouw avertentiecampagnes, zoals Google Ads.

Enhanced e-commerce tracking

Met e-commerce tracking kun je het aantal transacties en inkomsten meten dat jouw webshop genereert. Je krijgt hiermee op productniveau inzicht in de resultaten. Op de e-commerce omgeving wordt de aankoopinformatie van de gebruiker, zodra de gebruiker op de knop “kopen” in de browser klikt, naar de webserver gestuurd, die de transactie uitvoert. Als dit lukt, leidt de server de gebruiker om naar een bedankpagina met transactiegegevens en een ontvangstbewijs van de aankoop.

Enhanced e-commerce tracking geeft je inzicht in de winkelactiviteit: productpaginaweergaven, toevoegen en verwijderen van producten uit winkelwagentjes en geïnitieerde, verlaten en voltooide transacties.

Enhanced E-commerce tracking SEO

Verder kun je rapporten maken die gegevens bevatten over de opbrengst en de conversieratio’s die jouw producten genereren, over het aantal producten dat een gemiddelde transactie bevat, over de gemiddelde bestelwaarde, over teruggaven die je moest verwerken, en over de snelheid waarmee gebruikers producten toevoegen aan hun winkelwagentjes en aankopen doen nadat ze pagina’s met productdetails hebben bekeken.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld de impact van affiliates, kortingsacties en andere promoties meten.

Google Data Studio – SEO rapportage tool

Google Data Studio geeft je makkelijk toegang tot een groot aantal bekende databronnen, zoals Google Analytics, Search Console en andere (ook niet-Google) databronnen. Deze bronnen kun je gebruiken om tot een gecombineerd data rapport te komen, die jou goed inzicht geeft in de SEO prestaties.

Google Data Studio voor SEO rapportage

Je kan het Google Data Studio online delen via een link, zodat je er 24/7 toegang tot hebt om jouw resultaten te volgen.

Hulp nodig bij het behalen van jouw SEO doelstellingen?

Bekijk onze cases of neem contact op.