Sopracity: virtueel, interactief, 3D

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep kennismaakt met je producten? Dat kan een hele uitdaging zijn, zeker als internationaal bedrijf met producten en systemen voor verschillende segmenten. Voor ons was het een uitdaging om deze vraag te beantwoorden en onze reactie kwam in de vorm van Sopracity (3D). We ontwikkelden een virtuele, interactieve stad waarin alle segmenten, bijbehorende content en producten uitgelicht worden.

De Uitdaging

SOPREMA is een internationaal bedrijf dat innovatieve oplossingen en diensten aanbiedt op het gebied van waterdichting en isolatie voor het dak, de gebouwschil en civiele techniek.

SOPREMA wilde een succesvol experience-kanaal om bezoekers te laten kennismaken met hun oplossingen en producten. Via dit kanaal wilden ze bezoekers en klanten bewust maken van het oriëntatieproces voor de aanschaf van SOPREMA’s producten. Daarnaast wilde SOPREMA leads en engagement creëren via hun nieuwe experience-kanaal. Een belangrijke wens was een flexibele oplossing, zodat er in de toekomst uitgebreid kon worden met nieuwe segmenten, oplossingen, 3D-modellen en andere features.

Onderdelen:

  • Een maatwerk Symfony B2B portal, gekoppeld met de XML uit Lotus (PIM) voor de productdata;
  • WebGL-oplossing voor de beste prestatie en gebruikerservaring;
  • Nuxt / Vue.js headless overlay voor WebGL stad.
Creative CT en Soprema
Creative CT heeft onze vraag naar een 3D experience kanaal vertaald naar een volledig interactieve 3D (web)wereld. Deze ervaring wordt ondersteund met VR en AR. Het platform biedt onze doelgroep de mogelijkheid om op interactieve wijze kennis te maken met onze segmenten, systemen en producten.
Bas Pappaert - Directeur Marketing SOPREMA

De oplossing

We hebben voor SOPREMA Sopracity gebouwd in de vorm van augmented reality (AR). Hiermee is het mogelijk om elementen toe te voegen aan het beeld van de werkelijkheid. Zo oogt Sopracity als een echte stad met echte gebouwen en een realistische omgeving.

Sopracity heeft een extra laag informatie. Door middel van een intuïtieve interface komen gebruikers van een segment bij het product. Ook zijn er per segment video’s die inzicht geven in de gerealiseerde projecten van SOPREMA. Deze video’s zijn gepersonaliseerd per type doelgroep (zoals ‘architect’), zodat de engagement hoger is. Als extra toevoeging op het gebied van branding zijn er ‘SOPREMA-gimmicks’ in de stad te vinden, zoals een mammoet (het beeldmerk van SOPREMA). Tijdens het gebruik van Sopracity kunnen bezoekers een gesprek of offerte aanvragen.

Het resultaat

Sopracity is SOPREMA’s augmented reality omgeving, waar gebruikers uitgebreid kennismaken met hun producten en diensten. We hebben alles aan de hand van maatwerk opgebouwd. Alle modellen zijn op maat gemaakt op basis van input van SOPREMA, zodat het realistisch is en in lijn is met praktijkvoorbeelden. Daarnaast worden alle modellen opgesplitst in ‘levels of details’ voor de beste prestatie en goede kwaliteit bij inzoomen. SOPREMA beschikt nu ook over een applicatie waarmee een brochure gescand kan worden waarop vervolgens de 3D-stad in augmented reality wordt weergegeven.

Soprema logo