WooCommerce vs Magento (2): Webshop software vergelijking 2017
Wat is de beste keuze, Magento (2) webshop of WooCommerce webshop?
Magento en WooCommerce zijn beide open-source pakketten die helpen bij het ontwikkelen van een webshop. Ondanks het feit dat beide platformen ervoor zorgen dat consumenten online hun producten kunnen bestellen, zijn er ook talloze verschillen te vinden tussen de pakketten. Wat is nu de beste keuze voor jouw webshop?
Webshop features
Bij een webshop kan onderscheid gemaakt worden in de volgende (belangrijke) features:
1. Installatie en basis functionaliteit
Om te beginnen is Magento (2) echt een e-commerce platform, of ecosysteem zoals Magento het zelf noemt. WooCommerce is daarentegen een plugin voor WordPress, waarbij het inhaakt op de WordPress structuur en hier webshop functionaliteit aan toevoegt. Dit zorgt voor enige beperkingen, vooral voor grotere webshops.
Belangrijk bij de installatie en basis functionaliteit:
- Gratis installatie van de e-commerce software
- Het gemak om de software op eigen hosting te configureren
- Implementatie van eigen voorkeur voor klant(groep) instellingen, kortingen en producten
Verschil Magento & WooCommerce:
Beide platformen hebben een gratis installatie. Voor WooCommerce geldt dat de installatie iets minder technisch is, dit geldt ook voor de hosting configuratie. Echter, om eigen voorkeuren in te stellen voor de instellingen, kortingen en producten biedt Magento (standaard) veel meer opties en is dit veruit de winnaar.
Winnaar: Magento
2. Usability (consument en beheerder)
De gebruiksvriendelijkheid voor de consument en beheerder vinden wij bij Creative ICT het meest belangrijk. Dit is vanuit de consument bepalend om wel of geen aankoop te doen in de webshop. Voor de beheerder is het tevens bepalend om wel of niet gemotiveerd aan de webshops te werken op dagelijkse basis en de webshop uit te bouwen tot een succes.
Belangrijke usability eisen voor de consument:
- Laadtijd webshop
- Responsive weergave
- Overzichtelijke catalogus en productpagina
- Personalisatie
- Logische check-out
Belangrijke usability eisen voor de beheerder:
- Laadtijd webshop en beheerpaneel
- Overzichtelijke en responsive interface voor beheer
- Begrijpelijk en snel te leren
Verschil Magento & WooCommerce:
In basis is de snelheid (optimalisatie) van WooCommerce beter. WooCommerce is een veel lichter pakket, de bestandsgrootte van Magento is velen malen groter. Echter, wanneer een Magento specialist zijn ‘magie’ gebruikt om de webshop te optimaliseren, hebben beide platformen voldoende opties om even snel te draaien.
Voor de responsive weergave, geldt dat beide platformen voldoende opties bieden. Ook zijn er voor beide platformen talloze thema’s beschikbaar, die meestal responsive zijn.
Zowel Magento als WooCommerce biedt een overzichtelijke catalogus en productpagina. Het valt wel op dat de catalogus en vooral de check-out een stuk efficiënter werkt in Magento.
Om personalisatie toe te passen zijn in Magento meer opties dan in WooCommerce.
Winnaar: Magento
3. Vindbaarheid (SEO)
Zonder traffic zal een webshop geen bestellingen genereren. Het is daarom van belang dat de webshop optimaal vindbaarheid is op het internet, en vooral in de zoekmachines.
Belangrijke SEO eisen voor marketeers:
- Laadtijd en responsive weergave
- Flexibele en SEO-vriendelijke navigatiestructuur
- De navigatie werkt ook zonder Flash of Javascript
- Primaire navigatie is tekst, geen afbeeldingen
- Flexibele en SEO-vriendelijke URL structuur
- Flexibele en SEO-vriendelijke pagina titels voor CMS pagina’s, categorieën en producten (meta titel)
- Flexibele en SEO-vriendelijke mogelijkheden voor merkpagina’s
- Flexibele en SEO-vriendelijke mogelijkheden voor maatwerk landingspagina’s
- Deze pagina’s kunnen ingezet worden voor specifieke (long-tail) zoekwoorden en/of specifieke marktsegmenten
- Uitgebreide blog opties om contentmarketing te exploiteren
- org (rich snippets) opmaak voor featured snippets
- Open Graph (social sharing) opmaak voor Facebook
- Integratie Google Analytics met interne zoekfunctie
- Alt tag beheer opties voor alle type afbeeldingen
- ‘Rich content’ opties voor categoriepagina’s (bijv. afbeeldingen/video’s)
- 301 redirect opties voor individuele pagina’s
- Canonical tag opties voor individuele pagina’s
- No-index opties voor individuele pagina’s
- txt beheer opties
- Geautomatiseerde XML sitemap
Verder is het belangrijk dat er een gebruiksvriendelijke optie bestaat om de beschrijvingen van CMS pagina’s, categorieën en producten aan te passen (meta description). Dit heeft geen invloed op SEO, maar is wel erg van belang voor de CTR (click-through-rate) van een webpagina.
Verschil Magento & WooCommerce:
Zoals eerder beschreven bieden beide platformen een goede oplossing voor de snelheid en responsive weergave. Voor de navigatiestructuur geldt dit ook. Voor de URL structuur daarentegen, kent WooCommerce wat beperkingen. Omdat het integreert met WordPress, is het ook gebonden aan de ‘permalink structuur’ van WordPress. Hierdoor wordt de URL structuur /shop/ of /product/. Dit is niet optimaal voor Google.
Het optimaliseren van de categorieën, producten, CMS pagina’s, merkpagina’s en landingspagina’s is in beide platformen is mogelijk. Hier is geen zwaarwegend verschil te ontdekken.
WooCommerce kent uiteraard door de integratie met WordPress veel blogopties. Maar ook Magento is te integreren met WordPress. Verder is het ook mogelijk om een eigen blog op te zetten binnen Magento.
De opmaak voor Schema.org, Open Graph en integratie met Google Analytics is voor beide platformen geen uitdaging. Ook het beheer van alt tag, het ‘verfraaien’ van categoriepagina’s, 301 redirects, canonical tags, no-index opties en robots.txt beheer is in beide systemen mogelijk. Voor het genereren van XML sitemaps heeft Magento standaard een krachtige oplossing. Voor WooCommerce dient hiervoor een plugin geïnstalleerd te worden.
Winnaar: Magento
4. Schaalbaarheid
Veel webshops beginnen simpel en werken toe naar een webshop systeem die meer mogelijkheden biedt, efficiënter is, beter geautomatiseerd kan worden en meer data aan kan. Waar mogelijk binnen hetzelfde systeem.
Het is verstandig om vooraf een groei- en omzetverwachting te schetsen. Deze omzet en bijbehorende klanten, bestellingen en traffic, kunnen gekoppeld worden aan een tijdlijn en mogelijke vragen voor nieuwe features. Op basis hiervan kan ingeschat worden hoe complex en sterk het systeem moet zijn. De backbone van een webshop veranderen kan erg moeilijk zijn en zal risico’s hebben t.a.v. traffic, verkoop, SEO en business logica. Het is daarom verstandig dit goed te plannen.
Belangrijke schaalbaarheid voor webshop eigenaren:
- Gratis (open-source) oplossing om te beginnen
- Makkelijk uit te breiden met nieuwe modules en functionaliteit
- Meerdere shopviews en/of talen optie
- Maatwerk mogelijkheden voor weergave en werking
- Mogelijkheid tot groeien naar grote hoeveelheid producten
- Integraties met ERP en WMS systemen
- Integraties met alle grote sales kanalen (Facebook, Amazon, etc.)
- Efficiënte API om te verbinden met externe platformen
- Bulk opties voor catalogus en voorraad
- Automatiseringsmogelijkheden
Voor de schaalbaarheid geldt dat Magento nu eenmalig een uitgebreider e-commerce pakket is, waarmee meer mogelijk is. Bij een kleine webshop zal dit minder merkbaar zijn. Maar in geval van meerdere shopviews, talen, maatwerk functionaliteit, grote hoeveelheid producten, integraties met ERP/WMS systemen, bulkopties en automatiseringsmogelijkheden geldt dat WooCommerce enorm veel extra plugins nodig zal hebben en qua performance mogelijk tegen zijn plafond zal lopen.
Winnaar: Magento
5. Security
Tegenwoordig worden er duizenden webshops elke dag gehackt. Met de huidige snelheid waarin de technologie zich ontwikkeld en de hackers die steeds slimmer worden, is het ontzettend belangrijk om jouw webshop veilig te houden en te beschermen tegen deze inbrekers. Meegenomen dat jouw webshop een hoop persoonlijke informatie zal bevatten, is security essentieel.
Magento voorziet in security patches, die de Magento webshops veilig houden. Dit is een mooie service, waar WooCommerce niet in voorziet.
Winnaar: Magento
Het is ook altijd aan te raden om een SSL certificaat te installeren.
6. Community & Support
Gezien het feit dat Magento al sinds 2007 bestaat en WooCommerce past sinds 2011 heeft Magento een flinke voorsprong. Zij doen al een stuk langer mee in de e-commerce wereld.
Winnaar: Magento
7. Budget
Voor de kleinere webshops is WooCommerce een perfecte oplossing. WooCommerce is snel op te zetten, vaak tegen relatief lage kosten. Ook vraagt WooCommerce minder optimalisatie en configuratie om de webshop draaiend te krijgen.
Voor de grotere webshops is Magento veruit de betere oplossing. Magento kent nagenoeg geen beperkingen en biedt veel meer schaalbaarheid. Vanzelfsprekend hangt hier ook een prijskaartje aan.
Winnaar: WooCommerce
Conclusie Magento (2) vs WooCommerce
De volgende conclusie kan getrokken worden; Magento (2) is de grote winnaar. Gemiddeld gezien biedt Magento (2) meer mogelijkheden en is het een e-commerce platform dat gemaakt is om mee te groeien met de webshop. Voor de kleinere webshops biedt WooCommerce ook een mooie uitkomst!
Beide platformen bewijzen dat ze veel te bieden hebben. Afhankelijk van de webshop en de ambities, groeipotentie en verwachtte omzet, kan een weloverwogen keuze gemaakt worden.
Advies omtrent uw WooCommerce webshop of Magento (2) webshop
Creative ICT werkt sinds 2010 succesvol aan een breed scala van WooCommerce webshops en Magento webshops. Vraag ons gerust om vrijblijvend advies over uw webshop. We kunnen gericht adviseren over design, techniek, webshop migraties en optimalisatie voor Google.