Waarom een B2B webshop ontwikkelen in 2020?

14 juni 2020 13:55
Laatste update: 23 juni 2020 14:58
Door Bas Janssen

De manier waarop B2B bedrijven zaken doen verandert. E-commerce was echt iets voor de consumentenmarkt. Maar dat is al lang niet meer het geval. Tegenwoordig is een B2B webshop onmisbaar geworden als je het bestaansrecht van jouw bedrijf wil bewaken. Nu en in de toekomst.

Je ziet steeds meer B2B bedrijven online gaan met een professionele e-commerce omgeving. Dit is een onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten en is een slimme manier om nieuwe klanten aan te trekken en jouw omzet te verhogen.

De offline sales verplaatst zich naar inbound marketing en sales. Om in te spelen op deze trend zal je een professionele B2B webshop moeten ontwikkelen die voldoet aan de moderne eisen, zodat je jouw content en producten aantrekkelijk maakt voor jouw doelgroep.

Wat is een B2B webshop?

B2B webshop klantportal

Een B2B webshop, of business-to-business e-commerce omgeving, is een platform waar online bestellingen en transacties plaatsvinden tussen bedrijven. Doordat de orders digitaal worden verricht, wordt de efficiëntie voor B2B (ver)kopers vergroot. Daarnaast kun je in een B2B webshop 24/7 bestellen.

Waarom een B2B webshop ontwikkelen?

Leuk zo’n B2B webshop. Maar daar komt natuurlijk ook nog de nodige investering bij kijken. Wat zijn nu werkelijk de voordelen waardoor je een dergelijke investering kunt verantwoorden;

Speel in op de groeiende B2B e-commerce markt en de nieuwe (jonge) B2B kopers

B2B webshop - user experience

Een aantal statistieken;

  • Circa 93% van de B2B kopers wil hun producten online kopen

  • Circa 74% van de B2B kopers zoekt online naar producten

Kortom, je kunt niet achterblijven. De B2B kopers zijn steeds meer millenials. Millenials zijn opgegroeid in de digitale wereld en willen zo veel mogelijk online bestellen. Zowel B2C als B2B.

Vergroot de zichtbaarheid van jouw merk en producten voor nieuwe klanten

Door een B2B webshop te lanceren met goede content zal je jouw bereik vergroten en tevens de uitstraling van jouw merk versterken. Deze zichtbaarheid zal bijdragen aan het genereren van nieuwe leads en klanten.

B2B webshop - content

Geef jouw klanten 24/7 de mogelijkheid om te bestellen via jouw B2B webshop

B2B webshop 24 uur per dag bestellen

Anders dan een salesteam is een B2B webshop 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar. Klanten die normaal wachten op een terugkoppeling kunnen nu snel zelf via hun webshop account een bestelling plaatsen.

Creëer inzicht in het gedrag van jouw digitale klanten. Denk aan de manier waarop ze jouw content of producten bekijken, het registratieproces, het offerteproces of bestelproces

B2B webshop - content

In een traditionele organisatie is het soms lastig om bepaalde processen of klantgedrag te meten. Zo weet je bijvoorbeeld niet wat jouw klant nu allemaal bekijkt in jouw fysieke catalogus. Wanneer klanten inloggen in jouw B2B webshop kun je al het gedrag vastleggen en analyseren. Zo weet je welke klanten veel online zijn, welke content of producten zie bekijken. Verder kun je nagaan of er bepaalde knelpunten zitten in het registratieproces. Of hoelang het duurt om van een 1e registratie tot een 1e bestelling te komen. Daarnaast kun je jouw algehele offerteproces en bestelproces doorlichten en zien welke verbeteringen je door zou kunnen voeren om jouw omzet (of winst) te verhogen.

Automatiseer jouw verkoopprocessen door het te laten verlopen via een digitaal platform

B2B webshop - Offertebeheer

Het is niet langer nodig om te bellen naar een salesmedewerker. Jouw klant kan via een B2B webshop snel een offerte-aanvraag doen voor specifieke producten. De salesmedewerker kan de aanvraag online bekijken en direct een kortingsvoorstel doen. Beide partijen kunnen via het platform overleggen als ze het nog niet eens zijn. Vervolgens kan de klant de offerte omzetten in een bestelling, zonder hierin enige actie te vragen van de salesmedewerker of andere medewerkers.

Versnel de orderafhandeling door slimme automatisering in jouw bestel- en verzendproces

B2B webshop - erp integratie

Door slimme automatisering te doen in jouw bestel- of verzendproces kun je de bestellingen die worden gedaan via de B2B webshop snel (en automatisch) afhandelen. Dit scheelt een hoop handmatige handelingen en geeft voordelen in de efficiëntie, kosten en foutgevoeligheid.

Innoveer met een e-commerce platform en blijf je concurrenten voor

De B2B e-commerce wereld investeert steeds meer in e-commerce. Door snel in te stappen ben je een voorloper nu dit nog kan. Zo creëer je een betere marktpositie ten opzicht van je concurrenten.