Technische SEO

Technische SEO

Hét fundament van een goed vindbare website.

Technische SEO is de basis van een website. Door goed ingerichte technische SEO kan een zoekmachine (zoals Google, Yahoo of Bing) een website beoordelen. Een goed beoordeelde website scoort beter in zoekmachines, waardoor de website meer verkeer krijgt.

Wat is technische SEO?

Technische SEO is het optimaliseren van de technische aspecten van een website.

Voor de beste technische SEO inrichting hou je rekening met de volgende onderdelen:

  • Website structuur
    Een website moet een eenvoudige structuur hebben. Houd de opbouw dus simpel en schaalbaar. Iedere pagina moet in drie of minder klikken te bereiken zijn vanaf de homepage.
  • Indexering & crawling
    Het is belangrijk dat de website goed zichtbaar is voor zoekmachines. Er zijn een paar manieren om dit te controleren. De snelste manier is om de website te koppelen aan Google Search Console. Een andere manier is om met Screaming Frog of een vergelijkbare tool een scan te maken. Zo ontdek je welke pagina’s indexeerbaar zijn zie je direct eventuele crawl fouten. Crawl fouten moet je zoveel mogelijk voorkomen.
  • Pagina snelheid
    Pagina snelheid heeft een bepalend effect op de gebruikerservaring (en conversie), waardoor zoekmachines het een belangrijke graadmeter vinden. In Google Search Console en Google PageSpeed Insights kun je de snelheid van een website of pagina achterhalen.
  • Mobielvriendelijkheid
    Mobiel is het belangrijkste apparaat voor zoekmachines, omdat mensen hun smartphone vaker gebruiken dan hun laptop of computer.
Technische SEO

Technische SEO optimalisatie

Technische SEO is heeft als doel om Google jouw website of webshop zo goed mogelijk te kunnen laten indexeren in Google. Heb je de technische basis goed ingericht, dan zal jouw content sneller en beter geïndexeerd worden in de organische zoekresultaten.

Hoe verbeter je jouw technische SEO?

Om jouw technische SEO basis goed in te richten, houd je rekening met de volgende onderdelen:

  • Sitemap
    Iedere website moet een sitemap hebben. Alle pagina’s die in de sitemap staan, worden gecrawld (gezien) door Google.
  • Robots.txt
    Met robots.txt geef je richtlijnen voor wat er wel en niet gecrawld moet worden. In een robots.txt bestand kun je uitzonderingen aangeven, zoals pagina’s van een inlogomgeving.
  • Veilige https verbinding
    Als de website https heeft, is het een beveiligde website. Je hebt dan een ssl-certificaat, dat je herkent aan een slotje in de adresbalk.
  • Schema markup / Structured data
    Schema markup geeft structuur aan een website die zoekmachines kunnen inzien. Het is afhankelijk van je pagina wat het beste past.
  • Breadcrumbs
    Breadcrumbs, ook wel kruimelpad genoemd, geven aan wat de route binnen de website is. Zie het als het achterlaten van broodkruimels, zodat je altijd de weg terug weet te vinden. Je ziet breadcrumbs vaak bovenaan de website als categorie-subcategorie-product bijvoorbeeld.
  • On-page SEO en contentmarketing
    Met een goede basis is een website nog niet voltooid. On-page SEO en goede content is erg belangrijk. Met on-page SEO en contentmarketing moet je denken aan goede URL’s, headers en content waar zoekwoorden in gebruikt zijn.

Technische SEO analyse nodig?

Technische SEO is het fundament van een website. Het moet goed in orde zijn om optimaal te presteren. Met kleine aanpassingen is vaak al veel winst te behalen. Creative CT heeft SEO specialisten die jouw website optimaliseren. Wij brengen de huidige situatie in kaart en geven aan wat er verbeterd kan worden.

Wil je meer inzicht in je SEO prestaties? Neem dan vrijblijvend contact op en bespreek de mogelijkheden!