Tablet E-commerce

4 juli 2012 16:40
Laatste update: 21 juni 2021 13:05
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Algemeen

Terwijl sommige marketeers denken dat ze dezelfde strategie(ën) kunnen gebruiken voor zowel de smartphones als voor de tablets om de conversie te verhogen, blijkt uit onderzoek dat dit niet de juiste aanpak is om optimaal resultaat te behalen.

Mobiele telefoons en tablets zijn verschillende kanalen. Hoewel het uiteraard makkelijk is om dezelfde samen te voegen, gezien bijvoorbeeld de iPad een grotere broer van de iPhone lijkt te zijn, is het zeer verstandig deze 2 gescheiden te houden omdat ze beiden een eigen (en unieke) gebruikerservaring geven.

De tablet lijkt mobiel, maar dat is het niet
De meeste tablet gebruikers doen meerdere dingen tegelijk, hebben de televisie aan en bekijken een aantal webshops. Zij gebruiken het apparaat dus als een 2e apparaat dat hen de kans geeft om iets te kopen, meestal op basis van een impulse.

Als u optimaal resultaat wilt behalen bij uw bezoekers d.m.v. een tablet, zorg er dan voor dat u identificeert hoe u de shop ervaring nog beter kunt maken.

3 stappen naar de optimalisatie voor tablets
De eerste stap is om de functionaliteit te bekijken van uw webshop op de tablet (iPad). Een simpel voorbeeld; veel mensen weten niet dat Flash niet op de iOS laadt en/of dat drop-downs en hovers anders werken. Zorg ervoor dat dit goed werkt, ook voor iPad.

Blijf hierna Google Analytics in de gaten houden om te zien waar uw gebruikers het meest gebruik van maken of het meest naar kijken. Dit zal u antwoord moeten geven op de volgende vragen; waar wordt het meest mee betaald? hoe gebruiken ze de zoekfunctie? bekijken ze video’s? welke informatie vinden de tablet gebruikers belangrijk?

Hoe speel je hier dan op in? Nou, stel dat er erg veel video’s bekeken worden in verhouding met (o.a.) de PC gebruikers, dan is het wellicht een idee om automatisch een video af te laten spelen om de bezoekers direct te boeien.

Als laatste is het een goed idee om een speciale (onafhankelijke) groep mensen te laten navigeren door uw webshop, zowel op de PC als op de tablet. Dit geeft u inzicht in de verbeteringen die eventueel plaats moeten vinden.