‘Ik wil dat mijn bedrijf beschermd is tegen de grootste klappen’
Binnen tien jaar tijd groeide zijn eenmansbedrijfje uit tot een full service e-commerce bedrijf met 25 man. Oprichter Bas Janssen (28) wil nu met Creative ICT doorstoten naar de top 100 van beste Nederlandse e-commerce bedrijven. Dat kan alleen als zijn bedrijf beschermd is tegen de grootste klappen. ’Ondernemen is risico nemen, maar dat moet wel een verantwoord risico zijn.’
Hoe dat ging toen hij in 2010 de stoute schoenen aantrok en zomaar vanuit het niets begon met ondernemen? Eigenlijk best goed, vertelt de jonge ondernemer vanuit zijn kantoor op een steenworp afstand van de Saxion Hogeschool in Enschede. ‘In het begin bood ik mijn diensten aan op basis van no cure no pay. Dat wekte vertrouwen bij bedrijven en de resultaten waren zo goed dat bedrijven mij steeds beter wisten te vinden.’
Inmiddels biedt zijn team van 25 man full service e-commerce oplossingen aan bedrijven en behoren namen als de Rabobank, Baktotaal Bouwhuis en Royal Roofing Materials tot zijn klantenbestand. Bas: ’Als een bedrijf bij ons aanklopt beginnen we altijd met een 0-meting van de webshop: heeft de webshop al traffic, hoeveel omzet genereert de webshop nu? Op basis van de 0-meting ontwikkelen we een onlinestrategie om meer omzet te genereren.’ Ligt die strategie er eenmaal? Dan helpt Creative CT ook bij de uitvoering zoals het ontwikkelen en bouwen van een website of webshop en het in de markt zetten van het bedrijf of merk.
Nr. 1 op ranglijst Bol.com
Dat de online aanpak van Creative ICT vruchten afwerpt, bleek laatst maar weer. Een van hun klanten belandde op de eerste plek van de Bol.com ranglijst van bedrijven die via dit forum gereedschap verkopen. ‘Ferm is een Nederlands bedrijf dat wereldwijd gereedschap verkoopt aan consumenten via onlinekanalen. Wij zijn betrokken geweest bij iedere stap van hun online marketingstrategie: het ontwerpen en bouwen van de webshop tot het in de markt zetten van hun merk gereedschap VONROC. Heel gaaf om te zien dat een eerste plek op een Bol.com ranglijst dan het resultaat is.’
Verantwoord risico nemen
Nu zijn bedrijf gegroeid is, is Bas zich er nog meer van bewust dat ondernemen ook risico’s met zich mee brengt. Hoewel risico nemen bij het ondernemerschap hoort, moet het wel verantwoord zijn, vindt de ondernemer. ‘Ik wil graag een gezond bedrijf dat goed beschermd is tegen grote klappen.’
Zijn worstcasescenario? ‘Ik heb een paar klanten die een paar miljoen omzet per maand draaien met hun webshop. Als deze er een maandje uit ligt door een fout in onze applicatie zijn wij aansprakelijk voor hun omzetverlies.’ Gelukkig is Creative ICT daar dankzij Voortman Assurantiën nu goed voor verzekerd. Bas: ‘Lolke-Jan adviseerde ons vorig jaar om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Daar zijn we hem heel dankbaar voor!’
‘Toen ik vorig jaar aan Bas aanbood om zijn verzekeringspakket eens goed onder de loep te nemen, bleek dat zijn verzekeringen niet meer aansloten bij zijn gegroeide bedrijf.’, licht Lolke-Jan Lolkema, mede-eigenaar en adviseur zakelijk bij Voortman Assurantiën toe. ‘Als je een eenmanszaak hebt met relatief kleine klanten kun je met een gewone aansprakelijkheidsverzekering nog wel uit de voeten. Maar met een bedrijf van 25 man dat grote projecten draait, loop je zonder een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een te groot risico.’ Ook de Inventaris/Goederenverzekering bood geen goede dekking meer en Lolke-Jan adviseerde een elektronicaverzekering voor een aantal laptops die medewerkers vaak meenemen naar de klant.
Eigen rekening
Lolke-Jan wees Bas bovendien op een ander belangrijk risico voor zijn bedrijf: verzuim. Lolke-Jan: ‘Omdat Bas nu 25 man in dienst heeft, heb ik tegen hem gezegd: wat doe je als er iemand ziek wordt? Als werkgever ben je dan verantwoordelijk voor doorbetaling van zijn loon.’ Op basis van een kosten-baten analyse besloot Bas uiteindelijk om het verzuim voor eigen rekening te nemen. ‘Omdat Bas veel werkt met jonge mensen met tijdelijke contracten is het risico op hoge verzuimkosten relatief laag. Dat vond hij niet goed in verhouding staan met de kosten van de verzuimpremie.’
Toch vindt hij het nu weer een mooi moment om nog eens goed te kijken naar de kosten en baten van een verzuimverzekering voor zijn personeel, bekent de ondernemer. ‘Vorig jaar had ik een jongen een half jaar in dienst. Precies een maand nadat ik zijn contract met nog een half jaar had verlengd werd hij ziek en daarna niet meer beter. Dat heeft me veel geld gekost. Voor mij was dat een wake-up call.’
Risicoanalyse
Als het aan Bas ligt, belandt Creative ICT de komende jaren op de top 100 ranglijst van Nederlands beste e-commerce bedrijven. Aan ambities geen gebrek binnen zijn bedrijf. Bas: ‘Het liefst willen we jaarlijks toch tenminste één award winnen met een van onze e-commerce oplossingen.’
En hoe voorkom je als ondernemer dat al die mooie dromen uit elkaar spatten door bijvoorbeeld een brand, een ongeval van een medewerker of een juridisch conflict met een klant? Bas: ‘Ik zou iedere ondernemer willen aanraden: laat een risicoanalyse uitvoeren van je bedrijf. Vaak bieden adviseurs dit gratis aan. In iedere sector en in ieder bedrijf spelen weer andere risico’s waar je zelf als ondernemer niet altijd aan denkt.’