Hoe maak je succesvolle B2B contentmarketing campagnes?

27 maart 2020 19:39
Laatste update: 28 maart 2020 17:29
Door Bas Janssen

Iedereen kent het wel, de pijn en de moeite om content ideeën te bedenken die geschikt zijn voor een digitale B2B contentmarketing campagne. Of je nu content voor je blog maakt of op zoek bent naar iets dat relevant is om te delen op sociale media, hoe kun je er echt zeker van zijn dat je inhoud maakt die je B2B doelgroep wil lezen?

Het creëren van één geweldige B2B contentmarketing campagne kan al moeilijk genoeg zijn, laat staan ​​met een gestage stroom van nieuwe ideeën. Het creëren van geweldige inhoud is cruciaal voor jouw digitale strategie en daarom zijn de praktische technieken die je gebruikt om content ideeën te ontdekken die relevant zijn voor jouw branche of niche zo belangrijk.

In deze blogpost zal ik 5 content research tools met je delen die je kunt gebruiken om ideeën voor jouw B2B contentmarketing te onderzoeken. Verder zal ik 2 tools met je delen die je helpen om snel kwalitatieve content te ontwerpen in het juiste formaat voor alle platformen en jouw content te promoten. Alles wat je nodig hebt om jouw succesvolle B2B contentmarketing campagne te realiseren!

Waar vind je inspiratie voor het maken van B2B content

Er is een schat aan informatie op internet die kan helpen bij het maken van B2B content, maar het kan moeilijk zijn om door het lawaai te navigeren. Hier bij Creative CT maken we de zaken niet te ingewikkeld, onze aanpak is eenvoudig. Het enige dat je hoeft te doen, is ernaar te streven het soort vragen te beantwoorden dat mensen mogelijk over jouw onderwerp stellen, terwijl je de type content in de gaten houdt dat al eerder goed heeft gepresteerd op het internet.

En gelukkig voor jou zijn er een schat aan tools die je kunnen helpen om deze inzichten te krijgen. Hier zijn een paar tools die wij gebruiken om je wat inspiratie te geven.

AnswerThePublic

AnswerThePublic is “die gratis tool voor visuele zoekwoorden en ideeën voor content”

Deze tool presenteert in wezen een aantal echte vragen waar mensen naar antwoorden op hebben gezocht.

Je kunt deze vragen op verschillende manieren bekijken: alfabetisch, met een bepaald voorzetsel en als handige visualisatie. Hier is een visualisatie voor vragen met betrekking tot ‘content’.

Content research via AnswerThePublic

Nogmaals, je kunt in één oogopslag een aantal B2B content ideeën bedenken die echte vragen beantwoorden. Al deze zoekopdrachten zullen zeker niet relevant zijn, maar het is zeker de moeite waard om ze op te schrijven. De beste kun je dan kiezen.

Vul jouw zoekterm in en je bent klaar om te gaan; (let wel op dat je Nederlands als taal selecteert)

AnswerthePublic zoekopdracht

BuzzSumo

BuzzSumo is één van de beste B2B tools voor het genereren van ideeën. De tool houdt de meest populaire content bij die wordt gedeeld op Facebook, Twitter, Pinterest en Reddit.

Content inspiratie via BuzzSumo

Deze tool helpt je de meest populaire contentmarketingtypen en -onderwerpen uit te werken, zodat je ervoor kunt zorgen dat je je publiek geeft wat ze willen. Hoewel je BuzzSumo gratis kunt gebruiken, heb je de Pro-versie nodig om contentanalyse, backlink-informatie en influencer-contacten te krijgen om het bereik van je content te vergroten. Ook voor de Nederlands taal heb je standaard de Pro-versie nodig. Het is wel mogelijk om een Trial van 7 dagen te nemen.

Zodra je ingelogd bent gebruik je het zoekveld om jouw relevante onderwerpen in te voeren;

BuzzSumo content research voorbeeld

Het overzicht kun je naar wens sorteren. Standaard staat BuzzSumo ingesteld op Totale engagement, maar dit kun je ook wijzigen naar Facebook engagements, aantal links of één van de andere opties.

Daarnaast kun je de pagina’s opslaan door ze toevoegen aan je project, zodat je deze concurrerende pagina’s kunt gebruiken als inspiratie voor jouw pagina. Het doel moet simpel zijn; betere content creëren dan je concurrent!

Ahrefs

Inzicht in jouw eigen zoekwoordposities
Voor inzicht in de zoekwoorden waar jij of jouw concurrenten een positie voor hebben in Google kun je het beste Ahrefs gebruiken. Zo heb je snel inzicht in de kansen die er liggen. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden waar je nu veel traffic op ontvangt of waar veel zoekvolume op zit, maar je nog niet in de top 10 staat.

Ahrefs zoekwoorden analyse

Inzicht in de zoekwoordposities van jouw concurrenten
Het is met Ahrefs ook makkelijk om jouw concurrenten te vergelijken met jouw eigen website. Dit kan via de ‘Content Gap’ functie. Deze functie laat je 3 of meer URL’s van concurrenten invoeren die vervolgens worden vergeleken met jouw eigen website als het gaat om zoekwoorden, posities en traffic.

Ahrefs concurrentie analyse Content Gap

Het resultaat is een lijsts met zoekwoorden waar jouw concurrenten traffic vandaan halen, maar jij nog niet. En deze informatie kun jij binnen 5 minuten tot je beschikking hebben!

Content Gap analyse zoekwoord ideeën

Ubersuggest

De onlangs vernieuwde versie van UberSuggest haalt zoekwoordgegevens uit Google Keyword Planner en Google Suggest, maar met meer toegankelijke bevindingen. Het beperkt de hoeveelheid gegevens niet, het wordt net als andere hulpprogramma’s voor zoekwoorden weergegeven, en het volume van de resultaten maakt het gemakkelijker om long-tail zoekwoorden te vinden. Het haalt ook kosten per klik en moeilijkheidsgraden uit AdWords.

Content onderzoek via UberSuggest

Search Console

Bekijk voor welke zoekwoorden je al rankt in Google
Als je een website bezit die al een tijdje bestaat, zou je al snel een paar honderd zoekwoorden in Google’s Search Console moeten kunnen zien. Weten wat ze zijn, is een perfecte manier om jouw zoekwoordonderzoek een vliegende start te geven.

Een goede bron van deze informatie is een rapport genaamd “Prestaties” in Google Search Console:

Search Console zoektermen

Search Console toont jouw gemiddelde positie voor elk van de zoekwoorden waarvoor je rangschikt en hoeveel vertoningen en klikken dit oplevert. Ze geven echter niet het maandelijkse zoekvolume weer en je bent beperkt tot slechts 1000 zoekwoorden

Wat is een makkelijke manier om content te designen?

Canva

Wanneer je jouw nieuwste blogbericht deelt, wil je er zeker van zijn dat deze een aantal hoogwaardige afbeeldingen bevat, zodat mensen daadwerkelijk klikken.

Maar Photoshop is niet per se een makkelijke (of goedkope) manier om dit te realiseren. En het kan een eeuwigheid duren om iets te ontwerpen met deze software die eigenlijk bedoeld is voor professionals.

Gelukkig is Photoshop niet de enige tool die er is. Canva biedt een mooie uitkomst.

Content Creatie via Canva

Canva geeft jouw standaard sjablonen en lay-outs, dus het kost geen tijd om iets te maken om jouw lezers te interesseren voor jouw blogbericht. Selecteer verschillende lay-outs die zijn ontworpen en geoptimaliseerd voor de platforms waarop je ze wilt plaatsen.

De sjabloon voor een banner voor sociale media is bijvoorbeeld op maat gemaakt om een banner te zijn, terwijl de sjabloon voor een Instagram-bericht specifiek is aangepast voor Instagram.

Je kunt elementen naar de tool slepen en neerzetten en er zijn talloze opties om uit te kiezen. Het is een wonder dat ze allemaal gratis zijn.

Canva elementen content designen

Je kunt Canva sowieso gebruiken om opvallende afbeeldingen te maken om op je sociale media-accounts te plaatsen en meer online bekendheid te krijgen. Maar het is ook perfect voor het maken van afbeeldingen om aan al je content toe te voegen.

Hoe promoot ik mijn B2B content?

MailChimp

E-mailmarketing is het beste kanaal gebleven voor contentmarketing. E-mail moet een onderdeel zijn van jouw online marketingstrategie en de perfecte oplossing hiervoor is MailChimp.

Met MailChimp heb je toegang tot jouw dashboard vanaf zowel mobiel als desktop. Wat nog leuker is, is dat het gratis is (tot een bepaald aantal verzonden e-mails en het aantal abonnees).

Content promotie via MailChimp

Er zijn talloze functies, maar met de meest belangrijke kun je een e-maillijst samenstellen met abonnees die echt betrokken zijn bij jouw content. Tevens kun je hun gedrag volgen en segmenteren.

Je kunt ook statistieken bijhouden, zoals de gemiddelde open- en klikfrequentie, evenals jouw gemiddelde percentages voor aan- en afmelden voor de nieuwsbrief.

MailChimp voorbeeld statistieken emailmarketing

Klaar om jouw succesvolle B2B contentmarketing campagne te lanceren?

Dit artikel geeft natuurlijk maar slechts een deel van de mogelijkheden weer die er zijn om aan de slag te gaan met b2b content. Maar hopelijk geeft het je wat handvaten. Het meest essentiële is beginnen! Kies een onderwerp, maak een blog en test of het werkt voor jouw business. Zo heb je een startpunt en kun je naderhand optimaliseren.