Google update: meta description van 320 tekens
Eind vorig jaar kondigde Google een update omtrent de meta descriptions aan. In plaats van 160 tekens, kun je inmiddels 320 tekens kwijt in de meta description. Een update die ontzettend veel invloed heeft op de click-through- rate (CTR). Een snippet met een beknopte doch volledige beschrijving van de pagina kan een bezoeker meteen vertellen of de desbetreffende pagina voor hem of haar de juiste is.
Wat was een meta description ook alweer?
Een meta description is de omschrijving van een pagina. Deze beschrijving wordt niet op de pagina zelf weergegeven maar in de zoekresultaten van zoekmachines. De code van een meta description wordt in de header van een webpagina geplaatst.
Gevolgen van deze update
Twee keer zoveel ruimte voor een omschrijving heeft uiteraard veel gevolgen. Deze kunnen, afhankelijk van de huidige conditie van de description, zowel goed als slecht uitpakken.
Verbeterde CTR
Een meta description met meer tekst heeft, indien de tekst van goede kwaliteit is, een positieve invloed op de CTR. Met een beschikbaarheid van 320 tekens kun je zowel een korte beschrijving van de inhoud van de pagina kwijt en de unique selling points (USP). Omdat een meta description voornamelijk wordt geschreven voor een bezoeker, is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk kan inschatten of een pagina relevant is.
Minder clicks
Afhankelijk van het doel van een website, kan een langere description leiden tot minder clicks naar de website. Als een website uitsluitend een informatieve functie heeft en een vraag al in een description wordt beantwoord, volgt er logischerwijs geen click naar de website.
Moet ik nu al mijn meta descriptions uitbreiden?
Omdat een meta description zoveel invloed heeft op de CTR, adviseren wij om te testen met de lengte van de omschrijving. U hoeft dus niet meteen de meta descriptions van alle pagina’s te wijzigen. De descriptions van de belangrijkste pagina’s zijn een goed begin. Profiteer van de voordelen van vroegtijdig testen van deze nieuwe mogelijkheid. Een langere meta description valt in een overzicht met veel korte varianten uiteraard meer op.
Hier voldoet een goede meta description aan
Een goede meta description voldoet aan een aantal voorwaarden, namelijk;
- Minimaal 300 tekens
- Bevat een call-to-action
- Sluit aan bij de content op de bestemmingspagina
- Bevat het zoekwoord
- Description is uniek
Unieke content = key
Hoewel unieke content in een meta description geen negatieve invloed op de PageRank heeft. Is het voor de user experience in Google ontzettend belangrijk. Als elke pagina dezelfde omschrijving heeft is de kans klein dat deze description de kern van de pagina voldoende omschrijft en dus aansluit op de vraag van de bezoeker.
Tevens is het gebruiken van verschillende descriptions wenselijk zodat de content daadwerkelijk vergeleken en getest kan worden. De ene USP kan veel meer invloed op de CTR hebben dan de ander.
En hoe zit het met je andere meta tags?
Onlangs berichtte wij over de rol die meta tags gaan spelen in 2018. Welke zijn belangrijk en welke niet. En hoeveel energie moet je eigenlijk in deze zogenaamde meta tags steken? De marketeers van Creative ICT besteden hier veel aandacht aan.
Verschillende soorten meta titels en descriptions worden getest om te achterhalen welke informatie het beste resoneert bij doelgroepen en de door hen gebruikte zoektermen. Wordt iemand die zoekt naar boeketten overtuigt door levertijd of door de omschrijving van het uitgebreide aanbod? Wordt iemand die op zoek is naar huishoudelijke artikelen over de streep getrokken door prijs indicaties of garanties?
Deze update creëert veel mogelijkheden
De laatste update van Google lijkt minder spannend, maar het creëert veel mogelijkheden voor conversie. Een complete beschrijving draagt niet alleen bij aan een betere click-through-rate maar kan zelfs de bounce rate verminderen. Als jij immers middels een meta description al deels antwoord kan geven op een vraag, en deze description overeenkomt met de content op de bijbehorende pagina. Dan hoeft een bezoeker niet verder te zoeken.