Doelgroep bepalen

4 april 2022 10:08
Laatste update: 4 april 2022 14:02
Door Marlin Perton
Categorie: Algemeen

Je doelgroep bepalen is de eerste stap voor een succesvolle e-commerce omgeving. Al jouw online uitingen zijn namelijk afhankelijk van de doelgroep die je gekozen hebt. Wij vertellen je waarom de doelgroep segmenteren zo belangrijk is en hoe je je doelgroep bepaalt. Lees snel verder en zet een stap richting een succesvolle e-commerce omgeving!

Het belang van doelgroep segmentatie

Het bepalen van jouw doelgroep is noodzakelijk voor een geslaagde e-commerce strategie. Doelgroep segmentatie is belangrijk, omdat iedere doelgroep anders reageert op online uitingen. Iedere groep gebruikt andere kanalen, heeft andere behoeftes en verwerkt informatie op een andere manier. Deze specifieke kenmerken maken het extreem belangrijk om de doelgroepbepaling goed uit te voeren.

Met doelgroepbepaling richt je je op de wensen en eisen van potentiële klanten. Zo kom je te weten of jouw producten aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt of leer je meer over welke klanten jouw product interessant vinden.

Hoe bepaal jij je doelgroep?

De doelgroep segmentatie begint bij het bedenken wie jouw klanten worden. Het klinkt om een hele grote doelgroep te kiezen, maar dit maakt het ontzettend lastig om de volledige doelgroep aan te spreken. Wees dus bij de doelgroepbepaling niet bang om specifiek te zijn en een niche te kiezen. Het kiezen van een niche verhoogt vaak je conversie.

Deze persoonsgegevens kun je gebruiken bij de doelgroep segmentatie:

  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Land/provincie/woonplaats;
  • Opleidingsniveau;
  • Inkomen;
  • Persoonlijke idealen.

Voor de B2B-markt raden we aan om ook zakelijke kenmerken te gebruiken bij de doelgroepbepaling:

  • Branche;
  • Soort bedrijf;
  • Grootte van het bedrijf;
  • Omzet;
  • Bedrijfscultuur;
  • Beroep/functie;
  • Beslissersniveau.

Wij starten onze doelgroepsegmentatie altijd door een aantal vragen te stellen. We willen weten welke pijnpunten potentiële klanten ervaren, welke behoeftes zij hebben en welke weerstand zij voelen. Daarnaast maken we een analyse van het online gedrag van de beoogde doelgroep. Uiteindelijk bepalen we samen de doelgroep op basis van onze analyses. Op deze manier is de doelgroep segmantatie de perfecte start naar een succesvolle e-commerce omgeving!

Samen jouw doelgroep bepalen?

De e-commerce markt verandert razendsnel. Wanneer heb jij voor het laatst je doelgroep laten bepalen? Meer dan een jaar geleden? Laat ons dan een quickscan doen om te controleren of jij nog aansluit bij je doelgroep. Plan vandaag nog een gratis afspraak met één van onze UX experts!