Adverteren via Instagram

6 november 2015 09:53
Laatste update: 21 juni 2021 11:24
Door Chantal van de Vijver

Instagram is een van de grootste social media platformen op dit moment, met wereldwijd meer dan 400 miljoen gebruikers en in Nederland met 1,8 miljoen gebruikers. Dagelijks zijn er in Nederland 722.000 gebruikers actief op Instagram. Het is al enige tijd mogelijk om via Instagram te adverteren in het buitenland, sinds Oktober is dit ook in Nederland mogelijk.

Omdat Facebook sinds drie jaar eigenaar is van Instagram, is adverteren via Instagram alleen mogelijk als je ook een Facebook advertentie account hebt. Advertenties opstellen kan met de Facebook Power Editor, of met Instagram’s Ads Api.

Een advertentie ontwerpen

Adverteerders kunnen uit drie verschillende advertenties kiezen, een foto advertentie, een carrousel advertentie of een video advertentie. Instagram is zeer visueel ingesteld, zorg daarom voor kwalitatief goede en creatieve foto’s die uw doelgroep aanspreken en die interesse wekken!

Foto advertentie

Met deze simpele maar effectieve advertentie kunt u met 1 foto laten zien waar uw product of bedrijf voor staat.

Carrousel advertentie

De carrousel advertentie biedt de gebruiker de optie om door meerdere foto’s te bladeren.

Video advertenties

Adverteerders kunnen videos van 30 seconden gebruiken om te adverteren. Hierdoor kunt u meerdere dimensies creëren met het gebruik van geluid, beweging en beeld.

Een handige functie is de call-to-action knop onder de advertentie, waarmee je gebruikers doorlinkt naar je site met teksten als shop nu, installeer nu, registreren of meer info! De kosten voor de advertenties worden net zoals bij Facebook berekend op basis van de kosten per klik (CPC) of als kosten per 1000 vertoningen (CPM). Adverteren via Instagram biedt een zeer effectieve segmentatiemethode, de doelgroep kan worden afgebakend op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en zelfs bepaalde interesses!
Instagram is een zeer effectieve manier van adverteren, maar waarschijnlijk niet geschikt voor elk bedrijf. Instagram gebruikers bestaan namelijk voor 90% uit mensen onder de 35 jaar. Maar als je doelgroep gedeeltelijk of helemaal bestaat uit deze leeftijdscategorie, zul je met Instagram een groot deel van deze groep bereiken!

Resultaten

Uit globaal onderzoek blijkt dat advertentieherinnering bij Instagram 2,8% hoger ligt dan bij andere online adverteerders. De click-through rate ligt op 1,5%, dat terwijl de click-through rate van Facebook op 0,84% ligt . Dit is aanzienlijk lager Adverteren via Instagram biedt dus vele voordelen, omdat het net nieuw is in Nederland, is er nog niet veel concurrentie op dit gebied, dit resulteert op het moment nog in redelijk lage tarieven, een ideaal moment om te beginnen met adverteren dus! Hebt u interesse in adverteren via Instagram? Neem dan contact met ons op!

Instagram ondersteunt de volgende motieven om te adverteren:

Website kliks
• Mensen doorsturen naar belangrijke delen van je website
• Beschikbare advertentie formaten: Foto, carrousel, video

Video weergaves
• Vertel uw verhaal met een video
• Beschikbare advertentie formaten: Video

Mobiele app installaties
• Zorg ervoor dat mensen je mobiele app installeren
• Beschikbare advertentie formaten: Foto, video

Massa bewustzijn
• Stimuleer/creer bewustzijn bij een groot publiek met gegarandeerde impressies en plaatsing als superieure advertentie op Instagram’s feed
• Beschikbare adverentie formaten: Foto, video, caroussel