UX/UI Designer Guus aan het woord!

4 oktober 2021 11:00
Laatste update: 4 oktober 2021 13:14
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Strategie

Wat veel potentiële opdrachtgevers zich vaak niet realiseren, is dat wanneer je een nieuwe webshop ontwikkelt, de expertise van een UX/UI Specialist niet mag ontbreken. De komende tijd geven we daarom meer inzicht op het gebied van User Experience en User Interface. We werken met multidisciplinaire teams. Dat betekent dat een team niet alleen uit een frontend en back-end developer bestaat, maar ook aangevuld wordt met strategen zoals marketeers en UX/UI specialisten. Het voordeel hiervan is, dat iedereen vanaf dag 1 bij het project betrokken is en op de juiste momenten hun steentje bijdragen aan het traject.

Vandaag praat ik daarom met Guus ter Grote, één van onze UX/UI specialisten. Ik heb een aantal vragen voorbereid om inzicht te krijgen in zijn werkwijze en zijn visie op User Experience. Maar; ik hoef nauwelijks terug te grijpen op die vragen. Guus begint enthousiast te vertellen en een waterval aan woorden, termen en voorbeelden over UX Design, het verschil tussen UX en UI en hoe je goede UX toepast, komt mij tegemoet.

Guus begint: “Het belangrijkste is: de gebruiker staat centraal. Daar begint het mee, we gebruiken een user centered design methode om het proces te stroomlijnen, zodat je tot een gebruikersvriendelijk resultaat komt. Vaak wil men al starten met het design van een webshop, echter is dit slechts een onderdeel van het proces.”

UX, UX/UI design, UX/UI specialist

Voordat we starten met design, doen we een gedegen onderzoek. Dit onderzoek omvat eigenlijk alles wat je wilt weten over zowel het bedrijf als de gebruiker. Denk hierbij aan strategie en positionering, wie de gebruikers zijn en welke motivatie ze hebben om jouw platform te gebruiken, welke problemen komen ze tegen en hoe doen de concurrenten dit. Je brengt de hele Customer Experience in kaart, die bestaat uit UX én UI. De User Experience (UX) is kort gezegd de gehele gebruikerservaring, de User Interface (UI) is het visuele gedeelte.

We hebben een aantal methodieken en modellen waar we mee werken om alles inzichtelijk te krijgen.

User centered design

Eén van de modellen die we gebruiken, is het vijf lagen model van Jesse James Garret, waarin de verschillende elementen van de User Experience omschreven staan. Onderstaand zie je het model dat in verschillende stappen bottom-up wordt doorlopen. Elke stap dient een helder doel en moet worden afgewerkt, voordat je verder kunt met de volgende stap.

 

vijf lagen model UX design, jesse james garret, ux, user experience, customer experience

“We willen een eindresultaat opleveren, waar we gebruikers het maximale doel laten bereiken met minimale weerstand natuurlijk! Dat doe je door een goede balans aan te brengen in context, inhoud en de behoefte van de gebruiker. “

Waarom is goede UX/UI onmisbaar?

Welke meerwaarde heeft het betrekken van een UX/UI specialist bij het begin van het traject, volgens jou?

“De gebruiker moet weten hoe de app, de shop of dienst gebruikt moet worden. Als iets alleen visueel (UI) mooi is weergeven, maar de gebruiker heeft geen idee hoe het gebruikt moet worden, dan levert het niets op! Ze zullen dan ook niet bij je kopen. Wanneer je in het begin al investeert in UX/UI, dan scheelt dat enorm veel kosten achteraf.”

Hoe bedoel je dat, leg eens uit?

“Nou,” zegt Guus, “Stel je voor dat je een mooi ontwerp hebt gemaakt voor jouw webshop, waarbij geen rekening is gehouden met de User Experience. Er is geen onderzoek gedaan, er zijn geen op data onderbouwde keuzes gemaakt. Dan heb je misschien visueel gezien een hele mooie webshop staan. Maar als de eindgebruiker moeite heeft met het vinden van het juiste product, niet eenvoudig zijn bestelling kan afrekenen of geen idee heeft wanneer het product geleverd wordt, raakt de eindgebruiker gefrustreerd.

De eindgebruiker kan zijn doel niet bereiken en heeft veel weerstand. De algehele ervaring zal dan niet positief zijn. Dit kan resulteren dat de eindgebruiker niet besteld, niet terugkeert bij je webshop of de webshop niet aanbeveelt bij anderen.”

Een goede User Experience in combinatie met een aantrekkelijke User Interface zorgt voor een aantal dingen:

  • Het terug laten keren van de klant
  • Loyaliteit aan je bedrijf
  • Vertrouwen
  • Verhoging van de conversies.

Wanneer er een goede relatie ontstaat tussen klant en bedrijf, zal de klant bovendien het bedrijf promoten. Het resultaat hiervan is dat het imago sterker wordt en nog meer klanten oplevert. Als je vervolgens verder kijkt is een goede gebruikerservaring en een heldere, logische navigatie belangrijk voor de vindbaarheid in Google.

Wat vind je een heel mooi voorbeeld waaruit die meerwaarde blijkt?

“In sommige gevallen denken opdrachtgevers niet na over de navigatie en de hoeveelheid producten die ze in een menu willen plaatsen. Wanneer je hier geen onderzoek naar doet, kan het zijn dat je opgescheept zit met eindeloze dropdown menu’s, waardoor het een nachtmerrie is voor de gebruiker om het juiste product te vinden. Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen die betrekking hebben op verschillende componenten en onderdelen van de website, waar je echt goed over na moet denken.

Een mooi en praktisch voorbeeld van UX vind ik overigens wel de Heinz tomatenketchup fles, want ook offline is UX belangrijk. Dit is een veelgebruikt voorbeeld waarin men probeert uit te leggen dat de eerste fles UI is, een design van het idéale product vs. fles 2 dat enkel UX is, een ontwerp op basis van de gebruikerservaring.

UX design, UI design, goede ux design

Maar dit klopt niet. Beide zijn User Interfaces: een fles ketchup!

De oude fles links, is eigenlijk gewoon slechte UX. Je moet schudden, vervolgens hou je de fles op de kop om er wat uit te krijgen en onverwachts krijg je een grote scheut saus uit de fles. De gebruikerservaring is slecht. Terwijl de vernieuwde fles rechts een betere gebruikerservaring heeft. Je kunt hier beter gecontroleerd de juiste hoeveelheid uit de fles knijpen.

Onderzoek doen, kijken en luisteren naar de gebruiker, testen en het zoeken naar een oplossing voor het probleem levert een nieuwe versie van de ketchupfles op met goede UX, waarbij dus de problemen zijn opgelost en de gebruiker een goede ervaring heeft. Dat kan gedaan zijn met diverse UX technieken zoals testing, usability, research, etc.”

Optimale webshop bouwen

Guus vertelt ontzettend veel over zijn werk als UX/UI specialist en je merkt dat hij echt passie heeft voor wat hij doet, het is aanstekelijk. Maar hoe beoordeel je nou, wanneer een eindproduct opgeleverd moet worden of er een goede User Experience is ontstaan? Hoe weet je of je de juiste puzzelstukjes met elkaar verbonden hebt, die zowel in alle behoeftes van de opdrachtgever als de gebruiker voorzien?

“Dat kun je toetsen aan de hand van het honingraat model. Je kunt eigenlijk heel makkelijk nalopen of je aan alle kenmerken voldoet. Voldoet het niet, dan is het ‘bruikbaar’ maar niet gebruikersvriendelijk. Voldoet het aan alle kenmerken, dan hebben we alle informatie correct geïmplementeerd. Het honingraat model bevat de volgende kenmerken:

  • Nuttig; De webshop moet nuttig zijn, daarom gaan we op zoek naar de juiste oplossingen voor de eindgebruiker.
  • Bruikbaarheid; Het moet bruikbaar zijn én gebruikersgemak opleveren.
  • Wenselijkheid; De webshop moet het wenselijke resultaat opleveren. Doet de webshop wat er verwacht wordt en past het bij de strategie, het imago en de identiteit van het merk.
  • Vindbaarheid; Een belangrijk onderdeel is de vindbaarheid, gebruikers moeten kunnen vinden wat ze nodig hebben zonder dat dit moeite kost.
  • Beschikbaar; Hierbij gaat het om de toegankelijkheid, is de technologie en digitale informatie bruikbaar voor alle gebruikers, ongeacht leeftijd of beperking.
  • Geloofwaardigheid; de gebruiker moet geloven en vertrouwen op wat we laten zien en aanbieden.
  • Waardevol; De oplossing moet waarde leveren en dit kunnen we vaststellen aan de hand van meetbare KPI’s.

UX, ux design betekenis, ux design consultant, user experience design, user interface,

Ja, ik kan er nog wel uren over doorpraten!” zegt Guus lachend. “Het is zoveel omvattend en lastig om uit te leggen in een uur, maar zo heb ik je een beetje een kijkje gegeven in wat ik persoonlijk belangrijk vindt. Je kunt je voorstellen dat dit nog maar het topje is van de ijsberg van wat we allemaal bekijken tijdens het traject en welke methodes we nog meer gebruiken. Het belangrijkste is het eindresultaat!”

En dat is helemaal waar! Inmiddels ben ik een heel stuk wijzer. Er is goed naar voren gekomen welke meerwaarde UX en UI heeft. En hoe belangrijk het is dat wij deze 2 specialismen combineren zodat de UI, het visuele gedeelte, naadloos aansluit op UX, de gebruikerservaring.

Meer informatie

Wil je meer weten over ons traject en het onderdeel User Experience en User Interface? Lees er hier meer over. 

Let’s create growth together!

Ben je geïnteresseerd in wat Creative CT voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op, we vertellen je graag wie we zijn, hoe wij werken en wat je van ons kan verwachten.

Vergeet niet ons volgende blog in de gaten te houden!
– Chantal, Content & Social Media Consultant –