SEO migratie webshop proces voor (o.a.) Magento 2

16 juni 2020 13:03
Laatste update: 23 juni 2020 15:44
Door Bas Janssen

Je hebt besloten over te gaan naar Magento 2. Een nieuw platform, nieuwe frisse wind in jouw strategie, design en waarschijnlijk wordt bepaalde functionaliteit herzien omdat het niet langer nodig is of slimmer geïmplementeerd kan in het nieuwe Magento 2 platform.

Al met al is een overstap naar Magento 2 vaak een kostbaar traject, maar je hebt de kans om meerwaarde te creëren voor jouw e-commerce omgeving, door verbeteringen door te voeren die bijdragen aan jouw gebruikerservaring (UX) en daarmee de conversie van jouw Magento webshop verhoogt.

Naast de gebruikerservaring zal je moeten onderzoeken hoe de SEO op dit moment is ingericht binnen de webshop. De technische inrichting en de website structuur zullen o.a. bepalend zijn voor het bewaken van jouw goede posities in Google, het verkeer en de bestellingen wat je daar nu door ontvangt in jouw webshop.

Het is verstandig om goed in kaart te brengen wat de huidige resultaten zijn van jouw Magento webshop door middel van Key Performance Indicators (KPI’s). Door inzicht te hebben in deze data, weet je ook gelijk wat de minimale resultaten zijn die je moet behalen met de nieuwe Magento 2 webshop. Natuurlijk zou het helemaal mooi zijn als je bepaalde resultaten kunt verhogen met de overstap, maar een daling in de resultaten zou catastrofaal zijn.

Overzicht SEO migratie webshop proces

SEO webshop migratie stappen Magento 2

Bepaal de scope en doelstelling van de webshop migratie

seo migratie webshop proces magento 2 - scope en doelstelling

Als eerste zal je moeten bepalen wat de scope is van de webshop migratie. Denk hierbij aan;

  • Welke domeinen zijn er aanwezig in de oude omgeving?
  • Welke talen zijn er aanwezig in de oude omgeving?
  • Blijven alle domeinen en talen bestaan? Of gaat de structuur wijzigen?

Vervolgens kun je de doelstelling vastleggen;

  • Wat wil je bereiken met de webshop migratie? Gaat om een replatforming traject waarbij het doel is om jouw huidige resultaten te bewaken? Of wil je bepaalde resultaten verhogen? Het is goed om deze verwachtingen vooraf uit te spreken en vast te leggen. Het behouden van jouw SEO performance is tenslotte heel wat anders dan dit laten stijgen. En teleurstelling willen we natuurlijk voorkomen 😉
  • Is het doel om zo stabiel mogelijk te migreren met zo min mogelijk wijzigingen, waardoor het impact van de migratie minimaal zal zijn? Of ga je een volledig re-design traject door om de webshop te vernieuwen? Een re-design zal een andere aanpak vragen.

Concreet betekent dit dus;

  • Gaan we 1-op-1 over of worden er gelijk verbeteringen doorgevoerd? En indien het laatste, welke wijzigingen worden doorgevoerd? Zijn dit specifieke onderdelen of wordt de hele shop vernieuwd?

Wanneer je bepaalde wijzigingen gaat doorvoeren of een re-design traject in gang gaat zetten, is het raadzaam om een UX, Analytics & SEO specialist aan te sluiten, zodat zij een analyse kunnen maken en een advies/projectplan kunnen schrijven waardoor je geen onnodig risico loopt en tijdens het traject dit advies kunt gebruiken als leidraad.

Nu je een projectplan hebt kun je een prioriteitenlijst opstellen en bepalen welke specialisten je nodig hebt en welke taken zou zouden moeten uitvoeren. Deel daarnaast jouw projectplan met alle stakeholders (betrokkenen), zodat iedereen op de hoogte is van de keuzes die zijn gemaakt en zo rekening kunnen houden met de bewaking van jullie migratie.

Maak alvast een concept-planning en probeer een overgangsmoment te kiezen waar niet al te veel traffic binnenkomt (waar mogelijk). In het hoogseizoen lanceren is wellicht niet het beste moment..

Voorbereiding SEO migratie

seo migratie webshop proces magento 2 - voorbereiding technische seo, benchmark en redirects

Technische SEO briefing

Begin bij de basis, namelijk de techniek. Door de technische SEO voorwaarden te beschrijven in een technische SEO briefing verzeker je dat de implementatie goed wordt verricht.

Welke onderdelen zal je moeten beschrijven;

  • URL-structuur (inclusief dynamisch gegenereerde standaardwaarden)
  • Gestructureerde gegevens (rich snippets)
  • Canonicals
  • Robots.txt
  • Hoofdkoppen en content
  • Hoofdmenu en secundaire navigatie
  • Interne linkstructuur
  • Paginatie
  • XML sitemap(s)
  • HTML sitemap
  • Hreflang implementatie (vooral voor internationale sites)
  • Mobiele instellingen (inclusief de eventuele AMP / PWA site)
  • URL redirects
  • 404-pagina
  • JavaScript-, CSS- en afbeeldingsbestanden

Benchmark
Kijk welke pagina’s het meeste bezocht worden, welke pagina’s de meeste omzet genereren en welke pagina’s nu hoge posities in Google hebben. Zo weet je waar je de focus op moet leggen. Stel dat 10 pagina’s 50% van het traffic genereren, dan zul je extra scherp moeten kijken naar de overgang van deze webshop pagina’s. Daarnaast is het goed om per pagina-type de performance te meten. Een daling in de snelheid kan jouw posities flink beïnvloeden.

Samengevat;

  • Welke pagina’s genereren het meeste verkeer en de grootste omzet?
  • Welke pagina’s hebben top 10 posities in Google? Leg zowel mobiel als desktop vast
  • Wat is de pagina snelheid van de verschillende pagina-types? Dus, homepagina, categoriepagina, productpagina, winkelwagen en check-out. Leg dit ook voor mobiel en desktop vast.

Redirect plan
Een kritieke stap zijn de redirects. Simpel gezegd, als er niets wijzigt aan de website structuur of URL’s, dan hoef je geen redirects door te voeren. Maar dat is vaak niet het geval. Redirects zijn bepalend in het doorzetten van de juiste linkwaarde naar jouw nieuwe pagina.

Inventariseer de volgende onderdelen;

  • Welke redirects waren er aanwezig in de oude webshop? Neem deze mee naar de nieuwe omgeving. Let er wel op dat je geen redirect chains veroorzaakt (link → redirect → redirect → pagina). Oftewel een dubbele redirect.
  • Welke url’s zijn er geïndexeerd in de oude webshop?
  • Welke url’s zijn er aanwezig in de nieuwe webshop?

Het doel is eigenlijk om de laatste 2 lijsten met elkaar te verbinden. Dus bijvoorbeeld;

  • Categorie1.html – Categorie1html
  • Product1.html – Product1.html

Stel dat je dezelfde pagina niet kunt vinden in de nieuwe omgeving, dan zul je dus een redirect moeten maken naar de nieuwe pagina. Of ervoor zorgen dat de oude pagina beschikbaar wordt in de nieuwe webshop.

Let op: veel redirects kan negatief effect hebben op jouw SEO in verband met de crawlrate van Google. Probeer dus (waar mogelijk) jouw redirects tot een minimum te beperken.

Controle en testen van de staging webshop

seo migratie webshop proces magento 2 - staging omgeving

Voorkom indexering van jouw staging omgeving ( ! )

Allereerst, adviseer alsjeblieft met grote uitroeptekens (!) dat je altijd een wachtwoord moet plaatsen voor de staging omgeving. Hoe vaak we wel niet hebben gezien dat partijen dit per ongeluk vergeten. Als de staging omgeving wordt geïndexeerd in Google heb je een grote kans dat allerlei duplicated content wordt opgepikt, waardoor je posities zullen zakken. Daarnaast kan het wel even duren voordat de website weer uit de index van Google is verdwenen.

Idealiter maak je de staging site enkel beschikbaar bepaalde IP’s (door whitelist), maar anders is een wachtwoord voldoende. En nee, no-index is niet voldoende om de indexatie tegen te gaan..

Het is wel raadzaam om ook als extra beveiliging de robots.txt in te stellen op no-index.

Gebruikerservaring, site structuur & content

  • De controle van de gebruikerservaring in hoofdlijnen. Natuurlijk is dit minder ‘SEO’, maar de gebruikerservaring (zoals de tijd op de pagina en bouncerate) heeft zeker enige impact op de resultaten. Daarnaast moeten we ons doel niet uit het oog verliezen en dat is het beste resultaat! Dus ook is het niet direct SEO gerelateerd. Als je een gekke gebruikerservaring signaleert, is het altijd goed om dit aan te geven en waar mogelijk te verbeteren. Controleer de gebruikerservaring ook op mobiele devices.
  • Review van de website structuur. Hoe is het menu opgebouwd en wat zijn de verschillen met de oude webshop? Zijn belangrijke pagina’s verdwenen uit het menu? Dan kan dit zeker effect hebben op de vindbaarheid in Google. Controleer de site structuur ook op mobiele devices.
  • Review van de meta tags. Zijn alle meta tags goed gemigreerd? Vergelijk dit met de oude versie.
  • Review van de content. Hoe zijn de pagina’s opgebouwd, is de HTML kloppend? Zijn de H1, H2, H3 headers correct en kloppen ze ook met de oude pagina’s? Staan er geen dubbele H1’s of missen er geen H1’s? Zijn de alt tags voor de afbeeldingen meegenomen? Controleer de content ook op mobiele devices.
  • Review van de interne link structuur. Zijn belangrijke (structurele) links meegenomen of verdwenen bij de overgang? Vooral links van een belangrijke categorie of homepagin (vooral met veel verwijzende domeinen) kunnen veel bijdragen aan de positie van een andere pagina. Controleer daarom zorgvuldig of er geen links missen.

Technische controle
In de voorbereiding heb je een technische SEO briefing geschreven, dus het zou duidelijk moeten zijn wat er moet gebeuren, toch? Nou, ervaring leert dat dit niet altijd het geval is. Er is namelijk altijd ruimte voor interpretatie en het kan natuurlijk zo zijn dat iets over het hoofd is gezien.

Tijdens de technische controle gebruik je jouw technische SEO briefing om de implementatie na te doen. Zijn alle technische voorwaarden gehanteerd? En zijn de juiste keuzes gemaakt?

Gebruik jouw briefing om af te strepen wat er wel of niet gedaan is en koppel dit terug naar de persoon die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Magento 2 webshop.

Webshop performance
Het is nu zaak om dezelfde test te doen die je ook in de voorbereiding hebt gedaan op de oude omgeving, maar deze keer gericht op de staging omgeving waar de nieuwe Magento 2 webshop zich bevindt.

Zorg ervoor dat de performance minimaal net zo goed is in de nieuwe omgeving. Vergeet niet zowel desktop als mobiel te vergelijken met de oude versie.

Redirects
Test alle redirects die je hebt bepaald in het redirect plan om zo zeker weten dat alle redirects goed ingesteld staan. Met behulp van de bulk functie van Screaming Frog kun je dit snel testen.

Extra: Mobiele prestaties
Het is altijd goed om de mobielvriendelijkheid te controleren met behulp van de Mobile Friendlyness tool van Google. Zo weet je of jouw mobiele webshop voldoet aan de moderne eisen.

Extra: Analytics
Vergeet niet de oude tracking code voor Google Analytics of E-commerce tracking mee te nemen naar de nieuwe omgeving. Zo bewaak je dat de metingen blijven doorlopen na de livegang zonder enige onderbreking.

Controle en testen van de live webshop bij de lancering

seo migratie webshop proces magento 2 - live omgeving

Doorloop dezelfde stappen om te controleren of alles nog steeds klopt op de live versie van de webshop. Het kan maar zo zijn dat er iets mis is gegaan in het overzetten, waardoor ineens cruciale instellingen niet langer kloppen. Geef extra aandacht aan de belangrijkste pagina’s die je hebt gedefinieerd.

Verder kun je nu de volgende acties doorvoeren;

  • Robots.txt wijzigen naar index
  • XML sitemap(s) controleren en insturen via Search Console

Tip: Gebruik de functie “Fetchen als Google” voor elk pagina-type (homepagina, categoriepagina, productpagina) om ervoor te zorgen dat Googlebot de pagina’s probleemloos kan weergeven.

Meet de resultaten van de SEO migratie

seo migratie webshop proces magento 2 - resultaten meten

Nu dat de webshop live is, is het zaak om elke dag of week goed in de dagen houden welk effect de livegang heeft. Blijven de posities en het verkeer hetzelfde? Blijft de omzet op de oude niveau? Dan heb je mooi werk geleverd! Hou hier ook weer zowel desktop als mobiel in de gaten.

Hou Search Console ook nauw in de gaten voor eventuele fouten die terugkomen in de rapporten, zodat je hier snel actie op kunt zetten om eventuele dalingen in de resultaten te voorkomen.