SEO Checklist 2020: Strategie & Trends #1 ranking Google

15 april 2020 13:52
Laatste update: 17 juni 2020 20:19
Door Creative Administrator

Ben jij op zoek naar een effectieve SEO & linkbuilding strategie? Dan ben je op de juiste plek. Hier vind je een praktische checklist om topposities te behalen in de zoekmachine Google. Gebruik dit als een stappenplan met de laatste SEO trends voor 2020.  

We gaan in op technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization). Met zoekmachine optimalisatie is het doel om een website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding weegt voor meer dan 50% mee in de factoren om een zo hoog mogelijke ranking in Google te behalen.

In dit artikel heb je o.a. toegang tot de beste linkbuilding strategieën om succes te behalen.

Bekijk ook ons blogbericht over de beste SEO tools voor 2020.

Overzicht SEO checklist 2020

Zoekmachine optimalisatie voor Google kent 3 belangrijke onderdelen. Techniek, Content & Linkbuilding. Gebruik deze onderdelen als jouw SEO checklist voor 2020. Een goede SEO strategie kan een enorme bijdrage leveren aan het behalen van jouw online marketing doelstellingen. Zorg ervoor dat jouw website of Magento webshop, Shopware webshop of B2B portal maximaal rankt in de zoekresultaten.

Overzicht SEO trends 2020

Technische SEO trends 2020

  • Progressive Web Apps (PWA) – Coming Soon
  • Mobiele indexatie en waardering – Coming Soon
  • Snelheid wordt nog belangrijker – Coming Soon

SEO trends 2020 op gebied van content

SEO strategie 2020

Het is natuurlijk mooi om met jou website of webshop hoog in Google te staan. Veel traffic genereren en veel mensen die jouw merk zien. Maar wat wil je hier uiteindelijk mee bereiken? Enkel verkeer? Of wil je ook dat je bijvoorbeeld leads genereert of bestellingen in jouw e-commerce omgeving binnen krijgt? Het is goed om dit vooraf te bepalen, zodat je weet wat je naartoe werkt en de focus kan houden op de doelstellingen die je hebt gesteld.

SEO doelstellingen bepalen in 2020

Wat zijn jouw doelstellingen met de SEO activiteiten? Een aantal voorbeelden;

  • Betere posities voor een bepaalde lijst met zoekwoorden (hiermee wil je meer relevante zichtbaarheid creëren)
  • Meer traffic via relevante zoektermen (hiermee wil je meer relevant traffic genereren)
  • Meer contact aanvragen via de website (hiermee wil je meer relevante leads genereren)
  • Meer bestellingen via de webshop (hiermee wil je meer relevante bestellingen genereren)

Leg vervolgens kwantitatief vast welke zoekwoorden, welke posities, hoeveel traffic, hoeveel contact aanvragen en bestellingen je wil behalen. Zo heb je een uitgangspunt voor de komende periode om aan te werken. Kies daarnaast ook een realistische periode om deze doelstellingen te behalen. Bijvoorbeeld 6 tot 12 maanden. Hou er rekening mee dat SEO een lange termijn strategie is die tijd kost. Vooral voor concurrerende markten.

SEO concurrentie analyse in 2020

Het is goed om te onderzoeken in welke markt je je begeeft en waar de kansen (of uitdagingen) zitten om jouw SEO doelstellingen te behalen. Dit kun je het beste doen door middel van een concurrentie analyse. Kies de belangrijkste 3 concurrenten en analyseer hun huidige SEO waardering en resultaten, om zo een beeld te krijgen van de markt.

Let op, jouw 3 belangrijkste concurrenten zijn niet per se jouw 3 belangrijkste online concurrenten. Maak daar dus een onderscheid tussen, of maak 2 keer een concurrentie-analyse. Eén keer voor jouw offline concurrenten en één keer voor jouw online concurrenten. 

Ik zou je willen adviseren om 2 concurrentie analyses te doen;

  • Een SEO concurrentie analyse via Ahrefs
  • Een algemene analyse van de website en aanwezigheid op alle online (social media) kanalen

De reden hiervoor is dat je niet wilt optimaliseren voor zoekwoorden waar je concurrent veel beter is in de weergave van hun website of de productprijzen die ze hanteren. Dan is het beter om een ander zoekwoord te kiezen. Of het kan zijn dat je hierdoor kunt onderbouwen waarom er budget zou moeten komen voor een betere website of slimmer gekeken moet worden naar de prijsstrategie. Kortom, slim om dit mee te nemen, zodat je niet blind staart op SEO.

Concurrentie analyse via Ahref

Zodra je jouw 3 concurrenten hebt, kun je 2 verschillende routes bewandelen:

  • Route 1: Vergelijk de 3 concurrenten met jouw website of webshop (meest efficiënte manier)
  • Route 2: Bekijk alle concurrenten afzonderlijk (vooral handig als je wat dieper de details in wil of nog géén website hebt)

In principe zijn beide werkwijzes goed om uit te voeren, zodat jouw beeld zo compleet mogelijk is.

Hieronder een stappenplan voor Route 1:

Stel, je verkoopt fitness apparatuur en jouw website is betersport.nl. Allereerst vul je jouw website URL in bij Ahrefs;

Ahrefs - Stap 1 Concurrentie-analyse SEO

Vervolgens ga je naar Concurrerende domeinnamen en dan krijg je de lijst met meest relevante concurrenten te zien;

Ahrefs - Stap 2 Concurrentie-analyse SEO

De sortering staat automatisch geselecteerd op Algemeen Keywords %. Hiermee kijkt Ahrefs naar de concurrent met de meeste zoekwoorden uniek voor jouw website. Oftewel, waar de meeste kansen liggen. Je kan het ook anders sorteren als je dat prettig vindt.

Het is verstandig om wat zoektermen te bekijken en te zien of dit inderdaad de zoektermen zijn waar jij nog niet op rankt, maar als jij hier op zou ranken, een mooie stroom aan relevant verkeer binnen zou kunnen krijgen.

Stel, je vindt de volgende concurrenten het meest relevant;

  • fitwinkel.nl
  • fitnessapparaat.nl
  • gorillasport.nl

Ga nu naar de Content Gap pagina in Ahrefs en vul de concurrenten in;

Ahrefs - Content Gap Analyse SEO

Je krijgt nu een overzicht van de zoekwoorden waar het meeste zoekvolume op zit, met daarnaast inzicht in de posities van alle concurrenten;

Ahrefs - Content Gap Analyse SEO zoekwoorden

Stel, je vindt de Weerstandsband een interessant zoekwoord. Open dan de SERP om meer inzicht te krijgen in de websites die ranken;

Content Gap zoekwoordanalyss Ahrefs SERP

Een aantal zaken die opvallen zijn;

  • De top 5 wordt gedekt door o.a. Bol.com, Blokker en Coolblue. Dit zijn 3 zeer grote spelers, waar je niet zo ‘even’ boven gaat komen. Als dit een belangrijk product voor je is, dan is het zeker de moeite waard om de website van Bol.com en Blokker te bezoeken en te zien of jij onderscheidend/concurrerend kunt zijn met jouw producten of prijzen. Zo ja, wellicht is het dan slim om je aan te melden als verkoper bij deze platform. Zowel Bol.com als Blokker hebben een Marketplace. Zo sta je (indirect) alsnog bovenin Google ;-)
  • De Domain Rating (DR) is erg divers. Hij loopt uiteen van 90 (Bol.com) naar 29 (Fitnessdelivery). Een DR van 90 zul je als website moeilijk bereiken, maar 29 is niet per se hoog. Dit geeft een kans om met een minder bekende of sterke website toch vrij hoog te komen op een dergelijke zoekterm.
  • Er zijn meerdere resultaten die niet ‘Weerstandsband’, maar ‘Fitness elastiek’ of een ander zoekwoord als titel hebben. Dit maakt de pagina minder relevant en creëert een kans. In de basis rankt een pagina met de juiste titel hoger dan een pagina die een minder relevante titel heeft. Echter, is dit natuurlijk niet enkel doorslaggevend.
  • Er zijn maar weinig websites die veel verwijzende domeinen hebben naar deze specifieke landingspagina. Fitwinkel en Fitness delivery hebben er zelfs géén. Dit geeft wederom een kans. Als jij wel zorgt voor een aantal relevante links van unieke websites met voldoende waarde, dan zou je wellicht bovenin kunnen komen.

Je ziet grote verschillen in content. Bol.com (1e positie) heeft uitgebreide content. Een korte beschrijving omtrent Weerstandsbanden en vervolgens korte (unieke) beschrijvingen per product. In totaal geeft ze dit flink wat content over het onderwerp. Verder wordt de pagina versterkt door veel relevante subpagina’s, zoals Latex Weerstanden of Nike Weerstandsbanden. De links naar deze relevante ‘long tail’ pagina’s, geeft ze ultra-relevante content.

Bol.com - SEO content

Bol.com Product content SEO

Decathlon bijvoorbeeld, heeft geen enkele inleiding of beschrijving en daarnaast ook enkel producttitels zonder content.

Decathlon - SEO content

Ik heb even snel de pagina’s van de andere concurrenten bekeken en ook hier zie je niet veel meer dan wat korte tekst en producttitels.

Met de informatie dat dit grote verschil er is, zou ik mij erop kunnen richten om ook zulke relevante pagina’s te maken als Bol.com. Hierdoor onderscheid ik mezelf van de rest én kan ik daarnaast meer ‘long tail’ traffic genereren door ook speciale pagina’s te maken voor bepaalde types of merken gecombineerd met het zoekwoord. Je zou een zoekwoordonderzoek kunnen doen om te zien waar zoekvolume op zit. Daarnaast kun je ook Bol.com analyseren op gerelateerde zoektermen;

Bol.com zoekwoorden analyse

SEO quick win analyse in 2020

Als je al even bezig bent met jouw website of webshop, zou je het ook om kunnen draaien. Je kijkt naar jouw eigen website en analyseert de huidige zoekwoorden waarop je geïndexeerd wordt in Google. Zo kun je snel kansen signaleren en hier op inspelen.

Vul jouw URL in bij Ahrefs

Ahrefs - Stap 1 Concurrentie-analyse SEO

Ga vervolgens naar Organische zoektermen en selecteer positie 6 tot 10; (het doel is hierbij om zoveel mogelijk zoekwoorden in de top 3 of top 5 te krijgen, want daar krijg je nog écht mooie clicks)

Quick wins SEO - zoekwoorden

Stel, ik pak ‘fitness apparatuur’ als voorbeeld. Ik open de SERP;

Quick wins SEO - posities verbeteren in Google SERP

Er vallen een aantal zaken direct op;

  • Betersport.nl heeft veruit de meeste links en verwijzende domeinen (alleen op Fitshop na). Er vanuit gaand dat dit kwalitatieve links zijn (dit zouden we moeten vergelijken) dan zou Betersport in principe 1e of 2e moeten kunnen ranken, mits de technische SEO en content goed op orde is.
  • Er staan 2 pagina’s over Fitness apparatuur geïndexeerd in Google. Dit geeft de volgende problemen; Google beoordeelt de website slechter omdat de pagina’s op hetzelfde onderwerp/zoekwoord gericht zijn. De waarde van de pagina’s is opgesplitst. Het zou daarom slim zijn om deze pagina’s samen te voegen en de meest relevante pagina te kiezen. 1 pagina met het hoofdzoekwoord en synoniemen verwerkt in de titel en content zal een betere positie moeten geven.

Met een zoekvolume van 12.000 per maand is het zeker de moeite waard om hier mee aan de slag te gaan!

Technische SEO optimalisatie in 2020

De technische (on-page) SEO optimalisatie omvat alle technische zaken binnen een website. Aan de start van elke SEO of linkbuilding campagne is het altijd verstandig om als eerste stap een technische SEO audit te doen. De technische issues en de oplossingen die hieruit naar voren komen leggen het fundament van een goede internet marketing campagne om hoog in Google te eindigen.

We kunnen onderscheid maken in de volgende technische SEO voorwaarden: (te gebruiken als technische SEO checklist)

  • Mobielvriendelijkheid. Zorg voor de beste responsive weergave en mobielvriendelijkheid (mobile friendlyness). Je kan dit testen met Google Mobile Friendly Test om te zorgen dat jouw mobiele website of webshop variant goed rankt in Google.

Mobielvriendelijkheid test SEO

  • Snelheid. Bewaak een goede performance van de website of webshop. Maximale laadtijd van 1 tot 2 seconden is aan te raden. Je kan de snelheid het beste testen en optimaliseren met Google Pagespeed Insight, GTMetrix en Tools Pingdom. Let erop dat je jouw website of webshop snelheid ook test voor mobiele devices!

Pagespeed Insights SEO snelheid optimalisatie

  • Beveiligde HTTPS verbinding middels een SSL certificaat

SSL

  • Rich snippets, oftewel structured data. Bekijk Schema.org voor alle beschikbare data structuren en gebruik de Google Structured Data Test om te testen of het correct is geïmplementeerd. De rich snippets zullen bijdragen aan je vindbaarheid en daarnaast ook mogelijk maken dat je vaker als Featured Snippet wordt getoond. En Google kiest er steeds vaker voor om dit te tonen.

Voorbeeld van een Featured Snippet;

Featured Snippet Google

  • Aanwezigheid van een HTML sitemap en XML sitemap
  • Implementeer een kruimelpad voor een goede interne linkstructuur
  • Bouw jouw hoofdmenu op in HTML en niet in Javascript / JS

Daarnaast is het verstandig te controleren op:

  • Permanente redirect naar de WWW variant van de website (op serverniveau)
  • Permanente redirect naar de HTTPS variant van de website (op serverniveau)
  • Correcte inrichting robots.txt voor indexatie en blokkering van de juiste pagina’s
  • 404 fouten (gebroken links) om te voorkomen dat Google of bezoekers hier op terecht komen
  • 302 redirects of redirect chains om geen linkwaarde te verliezen 
  • Aanwezigheid canonical links om duplicated content te voorkomen 

Een handige tool om een snelle scan te maken van jouw technische SEO is Screaming Frog. Hiermee kun je snel een rapport draaien en de belangrijkste issues signaleren.

Screaming Frog - SEO spider en SEO audit tool

SEO content optimalisatie in 2020

SEO content (on-page) optimalisatie omvat de website structuur, de teksten, de media (afbeeldingen en video’s) en de interne links binnen een website. Belangrijk is hierbij dat de website structuur past bij de diensten/producten en bijhorende zoekwoorden waarop je wilt ‘ranken’ in Google. Hetzelfde geldt voor de teksten en media. De interne links zorgen ervoor dat Google de relatie snapt tussen de verschillende pagina’s.

We kunnen onderscheid maken in de volgende SEO content voorwaarden: (gebruik dit als SEO content checklist)

Algemene SEO content voorwaarden:

  • Een logische menu structuur, waarbij de belangrijkste focus zoekwoorden zo hoog mogelijk opgenomen zijn in de hoofdnavigatie
  • Unieke content voor alle pagina’s (controleer op duplicated content via Siteliner)
  • Blokkeer niet relevante content via de robots.txt en/of no-index tag

SEO content voorwaarden per landingspagina:

  • Schrijf unieke SEO content voor de belangrijkste zoekwoorden en landingspagina’s
  • Doe een uitgebreid zoekwoordonderzoek waarin je de zoekwoorden én gerelateerde zoekwoorden/onderwerpen bekijkt en tevens de pagina’s van concurrenten goed doorneemt. Wat zijn hun sterke en zwakke punten? En hoe kun jij je onderscheiden?
  • Zorg voor betere content op gebied van inhoud, optimalisatie en tevens media (afbeeldingen/video’s) als je het vergelijkt met de top 3 concurrenten voor het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in Google
  • Alle afbeeldingen worden voorzien van een relevante alt tag die de afbeelding beschrijft met daarin het zoekwoord verwerkt
  • Gebruik minimaal 600 woorden voor een SEO pagina, maar kijk vooral naar de top 3 concurrenten die nu ranken. Hebben ze slechts 100 woorden? Dan past dit wellicht beter bij de zoekterm. Hebben ze 1.500 woorden? Dan is het beter om ook een groter stuk content te schrijven.
  • Hanteer een zoekwoorddichtheid van circa 1-2%.
  • Verwerk gerelateerde zoekwoorden en onderwerpen (LSI) in de tekst
  • Zorg altijd voor 1x een H1 koptekst en verwerk relevante H2 en H3 subkoppen gerelateerd aan het zoekwoord
  • Unieke meta title (meta titel) met de juiste lengte met daarin het zoekwoord verwerkt voorin de titel
  • Unieke meta description (meta beschrijving) met de juiste lengte met daarin het zoekwoord verwerkt
  • Binnen de content worden interne links geplaatst naar relevante pagina’s die passen bij het onderwerp van de pagina
  • Binnen de content worden externe links geplaatst naar relevante pagina’s die passen bij het onderwerp van de pagina (bijvoorbeeld een bron)

Probeer naast bovenstaande checklist ook altijd te gaan voor de beste gebruiksvriendelijkheid. Dit zal bijdragen aan een lagere bouncerate, meer pageviews en een hogere conversie. Hoe beter de landingspagina (niet enkel de SEO tekst) aansluit op de zoekintentie van de bezoeker, des te beter zal de pagina beoordeeld worden door de zoekmachines. Combineer gebruiksvriendelijkheid (UX) & SEO voor de beste resultaten.

Gebruik tools als Google Analytics om je bouncerate te meten op verschillende devices. Ook kun je via Hotjar wat meer de diepte in gaan op gebied van UX.

Linkbuilding campagne en strategie in 2020

Linkbuilding (off-page) omvat alle links die naar de website verwijzen. Hierbij zijn het aantal links, de kwaliteit (autoriteit) van de links en de relevantie (onderwerp) van de links vooral van belang. Hoe meer links van hoge kwaliteit en met hoge relevantie, des te hoger de website zal ranken in Google. Linkbuilding in 2020 is een doorslaggevende factor in zoekmachine optimalisatie in 2020. Linkbuilding bepaalt voor meer dan 50% de positie in Google. Kies daarom voor een effectieve linkbuilding strategie.

Tip: probeer niet enkel links te scoren, maar ga voor de lange termijn. Als je waardevolle content bedenkt en partnership kunt sluiten met blogs, dan kun je steeds weer jouw content naar buiten brengen. Zo krijg je de vaak beste resultaten. 

Krachtige linkbuilding (SEO) tactieken voor Google in 2020

Met krachtige backlinks zal je het meeste resultaat boeken, vooral wanneer de autoriteit en relevantie optimaal is. Zie onderstaande tactieken als een SEO checklist voor 2020 die jou helpt om de hoogste positie in de SERPs te bereiken.

1. Concurrentielinks

Een snelle manier om aan relevante backlinks te komen is door concurrenten te analyseren. Vooral voor de links die meerdere concurrenten hebben, geldt dat ze waarschijnlijk zonder veel moeite overgenomen kunnen worden. Kijk uiteraard wel goed naar de waarde van de links, om te bepalen of het zinvol is om ze ook te verkrijgen.

Dit kun je doen met behulp van Ahrefs. Allereerst voer je jouw URL in;

Ahrefs - Stap 1 Concurrentie-analyse SEO

Vervolgens ga je naar Link Intersect;

Ahrefs - Link intersect concurrentie backlinks linkbuilding

Link intersect overzicht Ahrefs SEO linkbuilding

De referring domains (verwijzende domeinen) zijn de unieke websites die linken naar jouw concurrenten. Als je op de cijfers klikt, dan kun je ook zien met welke pagina en naar welke pagina er gelinkt wordt. Verder kun je zien welke DR (Domain Rating) de verwijzende website heeft. Hoe hoger de DR, hoe krachtiger deze link is. Let wel, relevant is ook erg belangrijk. Dus kijk ook goed naar de website én de specifieke pagina waar je een link van krijgt.

Je zou voor nu bijvoorbeeld enkel kunnen kijken naar de websites met een DR van 50+. Vervolgens kun je bepalen of dit nu relevante websites zijn waar je 1. op wil staan, 2. op kunt komen en 3. relevant is.

Een aantal voorbeelden;

  • Qshops is een keurmerk. De website heeft een mooi DR, dus mocht je nog geen keurmerk hebben, dan is de website is relevant, heeft het een goede waarde en is het ook relevant als je een webshop bent. Het is wellicht niet zo relevant is bijvoorbeeld een nieuwswebsite die gaat over Fitness oefeningen. Het is tenslotte zeer algemeen (e-commerce/webshops) en daarnaast krijg je enkel een link vanaf jouw profiel en niet een blogbericht met speciale content.
  • Hids.nl is een startpagina website. De website heeft een mooie DR, maar ik zou me niet te veel richten op startpagina’s. Startpagina’s hebben een vrij hoog SPAM gehalte. Probeer in de plaats hiervan een blog te zoeken waardoor je meer relevantie krijgt. Af en toe een startpagina voor de diversiteit kan echter geen kwaad.
  • De volgende 2, vindhetviahier en vindjeviahier zijn beide ook weer startpagina’s en zou ik overslaan.
  • Dan heb je Tunturi. Dit is een merk wat gerelateerde producten verkoopt. Nu is natuurlijk de eerste vraag; verkoop jij deze producten ook? Zo niet, dan houdt het snel op. Zo wel, dan is het zeker de moeite waard om een mailtje te typen of een telefoontje te plegen om te vragen of je hier ook vermeld kunt worden. Het is een website met een goede waardering en relevant omdat het gaat over de producten die jij verkoopt. Om de link sterker te maken zou je kunnen vragen of je een mooi blogbericht mag publiceren waarin je bijvoorbeeld uitleg hoe je het product het beste kunt gebruiken.
  • Om het rijtje dan even af te maken; de meeste zijn startpagina’s, behalve Meijers.com (dit is ook weer een dealer/leverancier) en daarnaast is er nog JewJewJew wat een buitenlandse SPAM site is.
  • Als je ook de andere links wat verder doorklikt zie je veelal startpagina’s en niet al te relevante blogs

Oké, dus nu heb je enkele linkkansen, maar hier ga je de top van Google niet mee bereiken.

Een 2e manier is wat gerichter, namelijk gericht op jouw productgroepen. Voer een zoekwoord of product/productgroep in via de Keyword Explorer in Ahrefs;

Zoekwoordanalyse voor backlinks SEO 2020 SERP overview Ahrefs SEO 2020

Vervolgens klik je per concurrent op het nummer wat onder de kolom ‘Domains’ staat; (in onderstaande screenshot Bol.com)

Concurrentie analyse voor backlinks 2020

Vervolgens krijg je de verwijzende domeinen die specifiek naar die pagina gelinkt staan. Stel dat deze links relevant zijn, dan geeft dit jou snel de mogelijkheid om ze te noteren en waar mogelijk over te nemen. Tevens kan het jou wat inspiratie geven. Bijvoorbeeld, de nsmbl.nl link is een artikel met daarin oefeningen die je kunt doen met een weerstandsband.

Dus, misschien is het slim om een aantal blogs/partners te zoeken die hierover content willen publiceren.

We gaan hiervoor over naar de Content Explorer van Ahrefs;

Content Explorer - linkkansen vinden linkbuilding 2020 SEO

Content Explorer - Content ideeën SEO

Hierboven zie je 4 voorbeelden, die ik heb gesorteerd op Domain Rating. Zo identificeer je websites die blijkbaar dit soort content publiceren. En een mooi linkprofiel hebben. Om een voorbeeld te noemen, Mens Health heeft een artikel gepubliceerd in 2018. Dit is dus een flink verouderd artikel. Als je hiervoor een vernieuwd artikel met nieuwe en kwalitatieve informatie kunt schrijven, wellicht dat de online redactie dit wel wil plaatsen. Dit is tenslotte ook meerwaarde voor hun website, omdat ze dan betere content hebben én kunnen ranken voor bijvoorbeeld zoektermen als ‘weerstandsband oefeningen 2020’. Hetzelfde geldt voor Elle.com met een artikel uit 2016.

Wellicht is dit wat te hoog gegrepen, maar geeft wellicht wat inspiratie!

Je zou ook nog kunnen sorteren op Referring Domains;

Content Explorer - Linkbuilding 2020

Hier zie je bijvoorbeeld een concurrent die ook producten aanbiedt (Medipreventie) en 28 referring domains heeft. Hier kunnen we vast wat inspiratie uithalen;

Backlinks

Een aantal voorbeelden die relevant zijn; goedetengezondleven.nl en hardloop-winkels.nl. Beide hebben een blog gepubliceerd over de weerstandsband. Alleen hun waardering is niet geweldig. Kortom, een blog schrijven over de voordelen en/of oefeningen en dit aanbieden bij een aantal websites die bloggen over gezondheid is actueel en zou interessant kunnen zijn.

Het analyseren van concurrenten kan, vooral wanneer concurrenten veel backlinks hebben, erg veel tijd kosten. Maar het is erg interessant om inzicht te hebben in deze data. Bij een goede analyse van deze linkprofielen kan de strategie van deze partijen volledig in kaart gebracht worden. Hierdoor wordt het des te makkelijker om ze te verslaan in de zoekresultaten van Google. Ook is het een manier om een realistische planning te bepalen voor het behalen van een bepaalde positie, omdat je weet op welk niveau en met welke moeite zijn links vergaren.

2. Backlinks door kwalitatieve content

Gerelateerd aan het laatste gedeelte van het voorgaande deel; de beste manier om krachtige backlinks aan te trekken voor linkbuilding is kwalitatieve content. Goede content trekt automatisch links aan. Hierbij zijn 3 zaken van belang:

  1. Vind interessante en relevante zoekwoorden om te targeten
  2. Schrijf een interessant en onderscheidend artikel over deze zoekwoorden dat beter is dan je concurrent
  3. Deel de content via social media en relevante bloggers

Met kwalitatieve content geef je een positief beeld van jouw bedrijf, door te laten zien wat je allemaal weet over een bepaald onderwerp (zoekwoord) en kun je een bepaald probleem of vraagstuk van de doelgroep oplossen. Hierdoor krijgt jouw publiek direct het vertrouwen dat ze voor deze oplossing bij jou aan kunnen kloppen.

Buitenom linkbuilding is dit hoe dan ook een zeer waardevol iets. Het doel moet dan ook niet zijn; content schrijven om backlinks te krijgen, maar content schrijven om iets waardevols toe te voegen aan het internet en als gevolg van deze waarde, relevante en autoritaire links aan te trekken. De content kun je ook bijvoorbeeld gebruiken als verkoopondersteuning of als kennisbank.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Stel, je gaat wat publiceren over oefeningen voor weerstandsbanden. Vul dit zoekwoord dan in via de Keyword Explorer;

zoekwoordonderzoek voor SEO content 2020

Je ziet al snel dat ‘weerstandsband oefeningen’ zo’n 300 zoekopdrachten per maand krijgt. Dat is niet geweldig veel, maar het is een begin. Wat interessant is, is dat onderwerpen als billen, fitness elastiek en beenspieren als gerelateerde zoektermen naar voren komen waarvoor de pagina’s ranken in Google.

Het is dan ook wellicht goed om deze zoekwoord te betrekken bij jouw artikel. Ter inspiratie zou je het #1 artikel kunnen bezoeken wat op weerstandsband.nl staat. Ook kun je in de SERP andere voorbeelden zien;

SERP

Je kunt zien dat de meeste pagina’s geen links hebben en dat sommige websites (zoals weerstandsband) met 0 backlinks, 0 domains én ook nog eens een DR van 0 bovenaan staat. Dit geeft aan dat je met alleen content bovenaan kunt komen.

Het is nu goed om iets meer informatie te krijgen over deze lijst en dan met name de lengte en inhoud van hun artikel. Hiervoor gebruik ik de Website Auditor tool van SEO PowerSuite;

Website Auditor SEO analyse aantal woorden

De volgende zaken wil je meenemen in het schrijven van je artikel;

  • De lengte van het artikel. Wanneer het kan, probeer dan altijd het langste artikel te schrijven.
  • Overeenkomstige onderwerpen of zoekwoorden. Verwerk deze in jouw artikel.

Na deze korte analyse is het goed om alle pagina’s even kort te bezoeken (je kan ook enkel de top-3 doen). En kijk vervolgens naar de kwaliteit van de content, de inhoud die ze bieden (of missen), de media wat ze bieden (video’s / afbeeldingen) en hoe gestructureerd het artikel is. Hebben ze bijvoorbeeld een inhoudsopgave? Zijn er verschillende delen? Of is het simpelweg een tekst met wat kopjes.

Nu je deze informatie hebt, kun je gericht een artikel schrijven.

Om alvast vooruit te lopen op het benaderen van relevante bloggers, is het slim om hierover alvast na te denken over jouw artikel. Misschien kun je in jouw artikel wel bepaalde interessante websites/merken benoemen, waardoor ze naar jou gaan linken. Hier zijn verschillende manieren voor;

Links verkrijgen via reviews

Net als vernieuwende blogs, geldt ook voor reviews dat een review over een product of dienst (die nog niet eerder gedaan is) een hoop aandacht kan trekken. Allereerst zal de eigenaar van het product of de dienst hier graag aandacht aan besteden, vooral wanneer het een erg positieve review is, maar ook de resellers zullen dit graag gebruiken om hun verkoop te verhogen. Je zou dus een review kunnen schrijven over de producten die je verkoopt óf de review verwerken in jouw artikel.

Meer backlinks door interviews

Het interviewen van bekende personen in jouw markt of niche is een mooie kans om  aandacht te krijgen. Een interview kan erg relevant en waardevol zijn voor veel mensen. Ook linkt de persoon die geïnterviewd wordt natuurlijk graag naar het artikel. Een extra optie is om zelf voor een interview gevraagd te worden. Verzoek altijd om een link te plaatsen naar jouw website!

Ego bait

Ego bait is een strategie waarbij het doel is om specifieke personen of groepen aan te trekken. Door in te spelen op hun ‘ego’, zal de doelgroep snel geneigd zijn om betrokken te zijn bij een bepaald artikel. Hieronder 2 verschillende soorten ego bait.

Vraag experts om hun mening
Wanneer je een artikel schrijft over een bepaald onderwerp, wil je natuurlijk graag weten wat mensen hiervan vinden. Je kan hier 2 vliegen in 1 klap slaan, door deze mening te vragen aan één van de experts op het gebied van het onderwerp waar het artikel op gericht is. Dit geeft je enerzijds inzicht in de mening van iemand die er verstand van heeft en anderzijds de mogelijkheid om de mening te publiceren in het artikel, waardoor de expert er hoogstwaarschijnlijk graag naartoe linkt.

Zo zou je enkele experts kunnen benaderen, om meerdere linkkansen te creëren.

Maak een top 10 lijst of bedenk een award
Door een eigen top 10 of award te creëren rondom een bepaalde prestatie, vraag je aandacht van minstens de mensen of merken die daarin genomineerd worden. Hoe bekender deze mensen zijn, hoe sneller hun doelgroep of volgers ook graag op de hoogte willen zijn van deze award. Door de winnaars en de award flink te promoten, zullen de betrokken maar al te graag linken naar de website.

Een voorbeeld is de ‘Top 10 marketingblogs in Nederland’ of ‘Marketing Blog Award’. De platformen die genoemd worden, zullen hier graag naartoe linken. Ook andere algemene nieuws sites pakken dit vaak snel op en linken er naartoe.

Kortingscodes

Het weggeven van korting is een mooie tactiek voor linkbuilding. Er zijn veel organisaties en netwerken (of bijvoorbeeld scholen) waar standaard een ‘collectieve korting’ wordt gegeven voor verschillende producten of diensten. Zorg dat je hieraan wordt toegevoegd en je hebt een link van een autoritaire en vaak ook relevante partij die indirect voor meer verkoop kan zorgen.

Onderzoek

Bedenk een innovatief onderzoek en betrek experts. Experts zullen er graag naar linken. Bijvoorbeeld, hoeveel % van de bedrijven in Nederland aan linkbuilding doen. Publiceer dit artikel op een bekend platform en de bedrijven zullen graag naar deze verhullende resultaten linken, waar ze ook nog eens zelf worden genoemd.

Extra:

Sponsoring en partnerships

Met behulp van sponsoring, partnerships of deelname aan een bepaalde vereniging, zorg je ook automatisch voor het genereren van links. Denk bijvoorbeeld aan netwerkclubs of sportverenigingen. Het zou ook een mooie motivator kunnen zijn om een goed doel te sponsoren!

Begrippenlijst

Veel nieuwkomers in een markt of niche kennen de vaktaal/jargon niet. Bijvoorbeeld ‘linkbuilding’ in ons geval. Creëer een begrippenlijst en biedt deze nieuwkomers een snelle en mooie oplossing. Je wordt hiermee ook snel gezien als een expert in jouw gebied.

Tutorials of stappenplan (How to’s)

Wederom een mooie tactiek om gezien te worden als expert. Met een tutorial of stappenplan kun je (be)zoekers uitkomst bieden voor hun probleem. Als jij een uitgebreide beschrijving kan maken die op aantrekkelijke en duidelijke wijze uitlegt hoe iets werkt, dan is dit een mooie manier om relevante content te ontwikkelen en nieuw verkeer en verkoop aan te trekken.

Checklist of tips

Maak een handige checklist of een lijst met tips. Hou het simpel. Hoe makkelijker mensen de informatie kunnen gebruiken, des te eerder zullen ze het delen met anderen. Je kunt eventueel nog meerwaarde bieden door het in een simpele PDF download aan te bieden.

Niche relevante gastblogs

Gastbloggen is effectief op 2 manieren. Ten eerste, zorgt het voor autoriteit en een goede branding naar buiten toe. Ten tweede, kan een gastblog relevant verkeer naar jouw website sturen en voor een goede backlink zorgen.

Bij het plaatsen van een gastblog is het essentieel dat de inhoud van toegevoegde waarde is. Een blog waarin een weinig vernieuwend verhaal staat met een aantal backlinks die verwijzen naar jouw website, zal niet heel goed beoordeeld worden. Indien het artikel waarde kent, zullen de links in het artikel positief gewaardeerd worden.

Om maximale linkwaarde uit een gastblog te halen dien je 1 of 2 relevante links in de content te plaatsen. Een link bij de auteur van het bericht zal een stuk minder waarde toekennen aan de link.

Vaak is een gastblog mooie reclame voor jouw business en een goede manier om relevante en krachtige links te krijgen.

Om een gastblog te vinden kun je de volgende zoektermen invullen in Google:

  • ‘Niche/Markt’ gastblog
  • ‘Niche/Markt’ gastblogger
  • ‘Niche/Markt’ artikel insturen
  • ‘Niche/Markt’ bijdrage leveren
  • ‘Niche/Markt’ schrijf voor ons
  • ‘Niche/Markt’ schrijvers

Bekende bloggers

Het grote voordeel van online marketing, is dat alles te traceren is. Bekende bloggers die succesvol zijn op het internet kun je analyseren met talloze tools. Het volgende stappenplan kan hierbij helpen:

  • Zoek een bekende blogger uit jouw niche/markt
  • Zet zijn of haar naam als volgt in Google:
    • Door “naam” –zijnofhaarwebsite.nl
  • Bekijk de websites waar deze blogger allemaal schrijft

Met deze strategie kun je een lijst creëren van potentiële websites, waarop je ook een bijdrage kunt leveren als gastblogger en zo kwalitatieve links verkrijgt aan de bovenkant van de markt.

Gebroken links (404 pagina’s)

Naast bronnen zijn er ook andere gebroken links, zoals blogs die niet langer bestaan. Dit is de perfecte gelegenheid om jouw link als vervanging aan te bieden.

Een manier om dit te doen:

  • Maak een lijst van interessante blogs in jouw niche/markt
  • Gebruik een tool als Screaming Frog om gebroken links (404 pagina’s) te vinden
  • Benader de website met een suggestie om de link te vervangen voor jouw website of artikel

Belangrijk bij deze techniek is om (minstens) dezelfde kwaliteit te bieden als de oude link. Anders heb je een grote kans dat de website eigenaar de link niet zal vervangen. Een extra tip is om meerdere suggesties/links te sturen, waardoor het minder commercieel overkomt.

Handige web tools

Een slimme berekentool of bijvoorbeeld een SEO tool die wij veel gebruiken, de preview tool voor meta tags, is een goede manier om veel backlinks te genereren. Wanneer de tool tijd bespaart voor de bezoeker, zal hij maar al te graag de tool delen met zijn netwerk. Vooral als hij gratis is.

SEO trends in 2020

SEO is constant in ontwikkeling en wordt met de dag complexer. Het is daarom van belang om de SEO trends 2020 goed te blijven volgen en hierop in te spelen, om resultaat te blijven boeken en die #1 posities te bereiken (en behouden). Daarnaast is het verstandig om niet volledig te focussen op de posities in Google, maar voornamelijk op het aantal bezoekers dat gegenereerd wordt. En het gedrag wat deze bezoekers vertonen. Vertonen de bezoekers een hoge bouncerate? Of lage bouncerate? Bekijken ze meerdere pagina’s? Schrijven ze zich in voor jouw nieuwsbrief en vragen ze een offerte aan via jouw landingspagina? Doen ze een bestelling? Dat zijn de meetpunten die jouw succes bepalen. Niet enkel de SEO posities.

Ik geef je enkele interessante trends waar je nu op in kunt spelen.

SEO trend 2020: Zoekwoorden buiten de koopfase

Bij Creative CT werken wij met het See Think Do Care model;

  • SEE = het toevallig tegenkomen van informatie
  • THINK = het zoeken naar inspiratie/kennis (oriëntatie)
  • DO = Het vergelijken en kopen van producten (of diensten)
  • CARE = het terugkomen na de aankoop (loyalty)

Wat we veel zien dat partijen zich enkel richten op de DO fase (koopfase). Dit is natuurlijk het meest interessant, omdat hier meestal de leads worden gegenereerd of bestellingen worden ontvangen. Echter, op deze zoektermen zit vaak het minste zoekvolume én het is vrij lastig om links te krijgen op een categorie of productpagina. Mensen linken liever naar ‘schoenen trends in 2020’ of ‘Top 10 Nike schoenen’, dan een Nike Air Max productpagina.

SEE fase
De SEE fase is voor SEO niet interessant, omdat hier zoekwoorden aan gekoppeld kunnen worden. Om jouw doelgroep in de SEE fase te bereiken zou je bijvoorbeeld een video kunnen maken en hiermee pro-actief adverteren binnen een bepaalde doelgroep.

THINK fase
De THINK fase is erg interessant, omdat je hier mensen in een vroege fase kennis kunt laten maken met jouw dienst of product. De zoeker wil hier graag de voor- en nadelen weten, of de (on)mogelijkheden. Eén van de SEO trends is dat marketingbureaus zich steeds vaker hierop richten.

Voor de eerdere zoekwoorden, zou je bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven over ‘De beste weerstandsbanden van 2020’, waarin je de verschillen laten zien tussen de meest populaire types. Hierdoor trek je niet alleen traffic aan van mensen die naar jouw product op zoek zijn, maar ook van mensen die zoeken naar concurrenten. Daarnaast kun je, door de voordelen van jouw product, de bezoeker 0vertuigen van de kwaliteit. Zo zal de persoon in de koopfase sneller voor dit product kiezen en trek je een volledige nieuwe markt aan die nog niet gekozen heeft. Terwijl in de Do fase (koopfase) je vaak mensen bereikt die al weten wat ze willen of enkel nog gaan vergelijken.

DO fase
Om jouw diensten of producten te verkopen via Google, is het erg verleidelijk om direct in de koopfase zoekwoorden te selecteren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘Nike Air Max kopen’,  ‘Miele wasmachine kopen’ of ‘advocaat inhuren’. Dit zijn de zoekwoorden waar de meeste mensen een pagina zoeken waar ze direct alle informatie vinden om een beslissing te nemen. Deze mensen zijn ‘klaar om te kopen’. Het nadeel van deze zoekwoorden is dat dit vaak de meest concurrerende zoektermen zijn.

Door de trend dat de bovenstaande zoekwoord-types steeds vaker ‘verzadigd’ raken met veel (grote) concurrenten, is het verstandig om in andere fases te zoeken naar interessante keywords en een combinatie te leggen tussen deze fases in jouw SEO strategie.

CARE fase
De CARE fase is ook interessant, om na de aankoop verbonden te blijven met de klant. Je zou bijvoorbeeld SEO artikelen kunnen schrijven over ‘hoe verzorg ik mijn Miele wasmachine’ of ‘welk wasmiddel is het beste voor een Miele wasmachine’. Hier zitten ook weer cross-selling mogelijkheden!

SEO trend 2020: Long-form content

In 2020 is het verstandig om jouw SEO blogs te publiceren als long-form content, voor het beste resultaat.

Wat is long-form content?
Over de exacte lengte van long-form content zijn de meningen verdeeld, met name ten aanzien van de hoeveelheid worden die in een SEO tekst zouden moeten staan. De ene SEO expert zegt dat dit 1.000 woorden is, de andere SEO specialist zegt dat het 2.500 woorden moet zijn. Mijn mening is dat het vanaf minimaal 1.000 woorden als ‘long-form’ content kan meetellen, afhankelijk van de markt. Als de gemiddelde blogs in een markt uit 500 woorden bestaan, dan is 1.000 woorden long-form content. Bestaan de gemiddelde berichten uit 2.000 woorden, dan is het pas long-form content vanaf zo’n 2.500 woorden.

Waarom werkt long-form content?
Wanneer long-form content goed wordt toegepast, zijn de artikelen niet gericht op een zoekwoord, maar op een onderwerp. Neem dit artikel als voorbeeld, het is gericht op een SEO checklist voor 2020, maar er komen ook allerlei andere onderwerpen aan bod, zoals de uitleg van technische optimalisatie, SEO trends, etcetera. Omdat het artikel uit zoveel unieke content bestaat rondom het onderwerp, is het een zeer krachtig middel om andere concurrenten te verslaan. Daarnaast zal de gebruikerservaring beter zijn, omdat er zoveel bruikbare informatie aanwezig is.

Let wel, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Niemand heeft wat aan 2.500 willekeurige woorden.

Hier een aantal algemene SEO trends rondom Voice Search;

  • Verwachting: 50% van alle zoekopdrachten zullen gesproken zoekopdrachten zijn in 2020.
  • Verwachting: Circa 30% van alle zoekopdrachten zal in 2020 zonder een scherm gedaan worden.
  • Feit: De verwachting is dat circa 55% smart speaker heeft in 2022.

De belangrijkste ‘take away’ voor voice search is dat de huidige manier van zoeken in Google anders is. Zoekopdrachten worden ingevoerd als ‘restaurants Amsterdam’. Deze manier van zoeken gebruiken mensen op een computer. Echter, bij gesproken zoekopdrachten zal dit eerder zijn ‘wat zijn de beste restaurants in Amsterdam?”. De zoekopdracht zal dus veelal in een zin plaatsvinden en daarom ook langer zijn. Het is verstandig om meer vanuit vraag en antwoord te werken in het opstellen van jouw content.

Succes behalen met SEO 

In de toekomst zal SEO zich blijven ontwikkelen door alle algoritme updates van Google. Door hun nieuwe Rankbrain zullen de updates met grotere snelheid worden uitgebracht, dus het is erg belangrijk om de SEO trends goed te blijven volgen.

Veel succes met jouw SEO campagne in 2020 en heb je hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.