Unleash your digital potential

De uitdaging

Het verhaal van AMI Kappers begint in 1970, in Borculo. Want daar wordt Haarmode Dinie geopend: de kapperszaak waar klanten eerlijk advies krijgen, goed geknipt worden en tevreden de deur uit lopen. Haarmode Dinie groeide in de jaren erna uit tot een ambitieuze organisatie onder de naam AMI Kappers, met ongeveer 110 franchise kapsalons.

De website van AMI Kappers wordt bezocht door meerdere doelgroepen. Denk aan klanten die online een afspraak willen maken, klanten die eenvoudig en snel hun haarproducten willen kopen en klanten die op zoek zijn naar inspiratie voor nieuwe kapsels. Maar ook potentiële franchisenemers bezoeken de website en willen zich aangetrokken voelen tot het franchiseconcept en de organisatie.

Dat alles bij elkaar vraagt om een veelzijdige, strakke en visueel aantrekkelijke website, met een veilige webshop. En dat was dan ook de wens waarmee AMI Kappers bij ons kwam.

Onderdelen:

  • Ontwikkeling nieuwe maatwerk website
  • Ontwikkeling maatwerk Magento 1 webshop
  • Speciale concepten & features; Vind een Salon & Inspiratie zoeker
  • Koppeling content synchronisatie vanuit Craft CMS naar Magento 1
  • Koppeling productdata vanuit AFAS
  • Logistieke koppeling voorraad + orders van Magento 1 naar WICS logistieke software

De uitwerking

Als team zijn we enthousiast aan de slag gegaan voor AMI Kappers. We hebben een Magento 1-webshop opgezet, en daarbij een koppeling met het Craft-CMS-systeem gemaakt. Deze koppeling was noodzakelijk omdat AMI Kappers de wens had om content te beheren vanuit Craft. Dat betekent dat vanuit Craft gewerkt kan worden aan de verschillende webpagina’s, de blogs, de salons en vacatures.

Ook wordt via Craft data ingeladen om een inspiratiezoeker te vullen: een tool waarmee bezoekers inspiratie voor een kapsel kunnen vinden, op basis van aangegeven voorkeuren.

Met behoud van de bestaande modules, hebben we nog andere functionaliteiten geïmplementeerd. Denk aan een salonvinder en de mogelijkheid om online afspraken te maken.

De grootste uitdaging was toch wel de koppeling met Craft. Op zich is het ophalen van data uit een API en het inladen ervan in een platform als Magento, niet erg bijzonder. Maar het is een heel ander verhaal als de data die we binnenhalen vol zit met HTML en afbeeldingen.

De oplossing hiervoor lag in de manier van het verwerken van de data. Door de volledige data te serializen kun je, mits de HTML geen vreemde tekens bevat, de data vrij goed binnenhalen en verwerken.

Alles wat we standaard hebben kunnen houden op dataniveau, hebben we standaard gehouden. Zo slaan we de pagina’s op als CMS-pagina binnen Magento, slaan we de blogdata op binnen een daarvoor bestemde module en hebben we voor de overige data eigen datastructuren opgezet binnen het Magento-systeem.

Gebruikte technieken:

  • PHP
  • Magento
  • JSON
  • REST API
  • SOAP
  • XML
Het is een totaaloplossing, waarbij we op succesvolle wijze Magento 1 combineren met Craft CMS.

Unleash your digital potential

Creative CT - Management Team, Shanna Bufink, Joost Valentijn, Marcel ten Hoopen, Bas Janssen, Pim Korschner (2)