Progressive Web App

Progressive Web App

Ontwikkel de best mogelijke ervaring voor (mobile) e-commerce

Progressive Web Apps – afgekort PWA – zijn de toekomst. Dankzij PWA krijgen gebruikers toegang tot de beste performance en ‘native app functionaliteit’, zonder dat ze hiervoor een native app (iOS/ Android) hoeven te installeren. PWA is een grote en positieve verandering voor de wereld van e-commerce. Deze verandering speelt in op de behoefte om klanten de best mogelijke aankoopervaring te bieden voor (mobile) e-commerce. De verwachting is dat in 2022 ongeveer vijftig procent van het web opgebouwd zal zijn door middel van een PWA.

 

Wat is een Progressive Web App (PWA) precies?

Een Progressive Web App is – heel kort gezegd – een zeer succesvolle website. PWA maakt gebruik van technologieën die gebruikers een ervaring bieden die vergelijkbaar is met de apps (native apps) op je telefoon of tablet. Nieuw is de PWA-technologie niet. Zo was Steve Jobs in 2007 al van plan om deze techniek te introduceren, maar heeft dat destijds geen vervolg gehad.

Inmiddels is PWA niet meer weg te denken en ook voor e-commerce groeit de interesse voor PWA. Steeds meer webshops passen de techniek toe. En terecht, want het heeft veel voordelen.

Progressive Web App

De voordelen van PWA voor de gebruiker

  • De gebruiker hoeft de applicatie niet te downloaden van Google Play of de App Store. Met één klik wordt de pagina opgeslagen op zijn telefoon (als een pictogram). Deze opgeslagen pagina neemt veel minder ruimte in beslag dan een native applicatie. De native app van Twitter is bijvoorbeeld 62,49 MB, terwijl de PWA-versie van Twitter slechts 160 KB is.
  • Met een PWA kan de gebruiker eenvoudig zoeken of shoppen via een mobile device. Natuurlijk zonder het installeren van de applicatie.
  • Snellere laadtijd vergeleken met websites die deze technologie niet gebruiken.
  • Offline toegang dankzij de service workers (JavaScript-bestand). Zijn er problemen met de internetverbinding dan werkt de applicatie nog steeds.

De businessvoordelen van PWA

Eén van de meest genoemde casestudy’s in het kader van PWA en conversie is die van AliExpress. Na de implementatie van een PWA registreerde deze online winkel een toename van de conversie van 82% naar iOS. Dit heeft een aantal oorzaken.

Snelheid

Snelheid is een van de meest belangrijke functies van PWA. Mobiele sites die in maximaal twee seconden laden, hebben een conversieratio die 15% hoger is dan een gemiddelde mobiele website. Gebruikers verlaten de site als het laden langer duurt dan twee seconden. Pagina’s die PWA-techniek gebruiken laden vaak zelfs in één seconde.
De laadtijd van een pagina is niet alleen belangrijk vanuit het oogpunt van conversie; het is ook cruciaal vanuit SEO-perspectief. In januari 2018 heeft Google aangekondigd dat de laadsnelheid van een mobiele website een belangrijke factor is bij de zichtbaarheid van websites in de organische zoekresultaten.

Engagement

De gemiddelde smartphonegebruiker heeft meer dan tachtig apps geïnstalleerd, maar maakt dagelijks gebruik van ongeveer negen apps. Het is erg lastig om een gebruiker te motiveren om een nieuwe native shopping app te installeren en te blijven gebruiken. Gelukkig kun je met PWA push-notificaties sturen. Zo kun je gebruikers actuele informatie geven over bijvoorbeeld promoties, de status van een bestelling en de leverdatum. Een slimme manier om gebruikers te bereiken, ze te motiveren om terug te komen en zo de engagement te verhogen.

Conversie

Websites die PWA geïmplementeerd hebben, hebben in veel gevallen de conversie aanzienlijk zien stijgen. Een goed voorbeeld hiervan is de zoekmachine van hotels in Trivago. Ongeveer een half miljoen mensen hebben de Trivago PWA aan hun startscherm toegevoegd. De engagement verhoogde en de conversieratio steeg met 97%. Dit zijn opvallende resultaten.

Bekijk de website van PWA stats om meer resultaten van bekende spelers te zien die PWA hebben ingezet voor hun business.

Onze ervaring met PWA

PWA is een relatief nieuwe oplossing. Om de gebruikers tegemoet te komen, heeft Magento daarom een aantal tools met de naam ‘PWA Studio’ ontwikkeld. Hiermee kunnen webshops op een PWA-manier worden gebouwd. De tool helpt ontwikkelaars om PWA-technieken te leren, interfaces te bouwen, componenten en extensies te maken voor hergebruik of verkoop op de Magento Marketplace. Ook wij hebben de laatste jaren veel ervaring opgedaan met PWA. Daarom zijn we in staat om onze klanten te ondersteunen bij het implementeren van PWA in hun webshop.

Onze ervaring:

  • Creative CT heeft ervaring met Headless ontwikkeling (Sopracity)
  • Onze eigen website is PWA. Het heeft een WordPress back-end en Vue front-end
  • We zijn bezig om Sopracity te bouwen in PWA
  • We zijn aan het experimenteren met Vue Storefront voor de ontwikkeling van Magento webshops in PWA.