Lokale SEO update

10 april 2013 11:56
Laatste update: 21 juni 2021 13:02
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Nieuws en Events

Lokale SEO en Google(+)

Het is geen nieuws dat lokale SEO steeds belangrijker wordt. Dit komt o.a. door de updates van Google in de zoekresultaten en het algoritme van de zoekmachine. Er worden steeds vaker lokale bedrijven in Google Maps vorm onder elkaar worden getoond om zo een optimaal zoekresultaat te bieden aan de persoon die de zoekmachine gebruikt om een bepaald bedrijf te vinden.

Naast de lokale SEO updates in de zoekresultaten en het algoritme is er nu ook een grote update gedaan in Google+. Google is meer en meer bezig om de zoekmachine samen te voegen met het sociale netwerk. In 2012 werd door Matt Cutts (Hoofd Webspam Team van Google) al redelijk bevestigd dat Google+ een rol gaat spelen in de vindbaarheid.

Daarnaast kennen we ondertussen allemaal het begrip authorship van Google+, dat ook schijnt bij te dragen aan de vindbaarheid in Google. Buitenom de vindbaarheid draagt authorship over het algemeen ook bij aan de CTR. (altijd leuk)

Kortom, gebruik van Google+ is een múst om lokale SEO optimaal toe te passen. Vandaar dat Google nu met een vernieuwend dashboard is gekomen voor Google Places.

Wat is er veranderd?

  • Een (veel) overzichtelijker dashboard
  • Bewerken, analyseren en bekijken is stukken makkelijker
  • Categorieën kunnen alleen uit de lijst geselecteerd worden
  • Google+ is te beheren vanuit Google Places

Het dashboard is nu alleen nog beschikbaar in Amerika, maar zal snel ‘overvliegen’ naar Nederland. Wees daarom voorbereid en plan wat tijd in om jouw Google Places account in te richten voor goede lokale SEO resultaten.

Lokale SEO meten met Google+

Het verbazingwekkende aan de update van het dashboard zijn de mogelijkheden voor het meten van resultaat. Hier is weinig tot niets aan veranderd, buitenom de interface. Meten van o.a. clicks blijft een schatting, waardoor het optimaal meten van een campagne toch lastig blijft.