Alles over iOS 14 en Facebook

24 februari 2022 08:57
Laatste update: 24 februari 2022 15:38
Door Marlin Perton

Vorig jaar was er ineens lichte paniek rondom advertenties op social media. Het betaalde verkeer vanaf Apple devices dropte flink. Apple bleek aanpassingen te hebben gedaan met als gevolg minder goed zichtbare resultaten en minder optimalisatiemogelijkheden van advertenties. In dit blog blikken we terug en vertellen we hoe je de iOS 14 update op Facebook kunt omzeilen.

Terugblik: wat gebeurde er?

Sinds het uitrollen van de iOS 14 update kunnen Apple gebruikers aangeven of ze gegevens willen delen met social mediakanalen (dus ook Facebook). De Facebook pixel werd geblokkeerd. Voor adverteerders op social media waren de gevolgen groot:

  • Het bepalen van de doelgroep werd veel lastiger, omdat mensen bewust konden bepalen dat ze geen gegevens met social media kanalen wilden delen;
  • Retargeting werd ingewikkelder, omdat de doelgroepkenmerken veel vager werden;
  • De resultaten van advertenties waren minder goed te tracken, waardoor het optimaliseren van advertenties lastiger werd.

Hoe omzeil je de iOS 14 update op Facebook?

Facebook wilde natuurlijk voorkomen dat hun advertentiemodel minder waardevol werd. Er kwam al vrij snel een alternatief om de iOS 14 update te omzeilen. Als alternatief voor de Facebook pixel ontwikkelden ze de Facebook Conversions API. Deze API werkt vanuit je eigen server, niet vanuit de browser (zoals bij de Facebook pixel het geval was). Zo kun je alsnog veel data verzamelen.

Zo stel je de Facebook Conversions API in

  1. Verifieer je domein;
  2. Koppel je website aan Facebook via de instellingen in ‘Facebook gebeurtenisbeheer’;
  3. Ga naar ‘Conversions API’ (ook in gebeurtenisbeheer) en klik op ‘Instellen via partnerbeheer’;
  4. Vink ‘Geavanceerde matching’ en ‘Nieuw: meet meer van de reis van jouw klant’ aan;
  5. Download de plugin;
  6. Installeer de plugin van Facebook op je eigen website;
  7. Stel evenementen in en configureer deze;
  8. Test via ‘Testgebeurtenissen’ binnen ‘Gebeurtenisbeheer’ of alles werkt.

LinkedIn en de iOS 14 update

Facebook was niet het enige social mediakanaal waar problemen waren rondom de advertenties, ook LinkedIn heeft aanpassingen doorgevoerd in verband met de iOS 14 update. Zij maken nu gebruik van eigen first-party data uit gebruikersprofielen om goede doelgroepsegmenten te kunnen maken. Dit zijn gegevens die door gebruikers zelf in hun profiel zijn gezet. Hiervoor hoef je geen extra aanpassingen te doen.

Wil jij social media integreren in je digital marketing strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op en bespreek de mogelijkheden!