Headless commerce, een trend of ‘here to stay’?

5 november 2021 10:38
Laatste update: 8 november 2021 18:46
Door Rick Maresch
Categorie: Platform E-commerceCategorie: Webdevelopment

De wereld van e-commerce verandert. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het sommige bedrijven de kop heeft gekost omdat ze te laat waren met het online verkoopkanaal in te richten.

Door de COVID-19-pandemie hebben consumenten hun gedrag radicaal verschoven naar digitale kanalen, waarbij onderzoek uit de industrie en analisten een stijging van ongeveer 30% rapporteerde in 2020 in vergelijking met pre-pandemische online uitgaven.

Een trend? Niet echt, terwijl we ernaar streven om uit de pandemie te komen blijkt de verschuivingen in consumentengedrag permanent.

 Zeker, de pandemie heeft het winkelgedrag van jongere consumenten verschoven naar gemak en waarde. Maar bijna de helft van die consumenten zocht ook naar kwaliteit en merken die pasten bij hun persoonlijke waarden, waaronder de bereidheid om meer te betalen voor duurzame producten.

Nu consumenten wennen aan het consumeren van inhoud en aankopen doen via verschillende contactpunten – van IoT-apparaten tot progressieve web-apps – hebben oudere e-commerceplatforms moeite om aan de eisen van de klant te voldoen.

Amazon Dash-knoppen, slimme spraakassistenten, tablets in de winkel/groothandel en in-store interfaces bieden consumenten nieuwe manieren om productinformatie te verkennen, recensies te lezen en bestellingen te plaatsen. Met andere woorden, consumenten omarmen het IoT-tijdperk, ook al hebben de meeste retailers dat (nog) niet.

Bedrijven die met deze trend meegaan, plukken de vruchten (hallo daar, Amazon Go), terwijl anderen achter hun oren krabben en zich afvragen hoe ze aan de actie kunnen deelnemen zonder hun eigen IoT-apparaat uit te vinden of back-end-oplossingen helemaal opnieuw te bouwen. Het antwoord is headless commerce.

Wat betekent dit dan voor B2B?

B2B-handelssentiment en -trends weerspiegelen de snelle verschuiving in consumentengedrag en verwachtingen, waardoor de digitale transformatie wordt versneld.

In 2021 is 60% van de kopers van B2B-technologie millennials.

Een segment dat is opgegroeid met technologie, millennial B2B-kopers over de hele wereld (zoals hun B2C-tegenhangers) willen de snelheid en het gemak van eenvoudige toegang tot informatie niet opgeven: rijke, zeer relevante, korte inhoud; authentieke peer-gegenereerde/community content en reviews; gemakkelijke plaatsing en tracking van bestellingen; en een soepel afrekenproces.

Analistenbureaus verwachten na de pandemie een permanente verschuiving op gebied van e-commerce bij B2B bedrijven en hun klanten.

Snelheid. Wendbaarheid. Flexibiliteit. Dat is wat de klanten verwachten en eigenlijk ook eisen. Maar dat vereist de onderbouwing van een organisatorische en technische infrastructuur om zeer relevante klantervaringen op te bouwen, te optimaliseren en te implementeren via jouw digitale kanalen.

Gebruik je een traditioneel, monolithisch handelsplatform? Het mist waarschijnlijk de bovenstaande kenmerken die je nodig hebt om die innovatieve ervaringen te leveren en om aan je eigen zakelijke vereisten te voldoen, zoals het veroveren van nieuwe markten en schalen om tegemoet te komen aan groeiende SKU’s, verkeer en conversies. Je moet dus enkele beslissingen nemen op basis van waar jouw organisatie zich bevindt qua digital maturity.

Wat is headless commerce?

In een notendop, headless e-commerce is een API-platform van oplossing zonder front-end gebruikersinterface. Het beheer en de databaselogica worden via een API verbonden met het front-end, dat volledig wordt ingericht naar de smaak en verlangen van het merk of bedrijf.

Ontwikkelaars kunnen vervolgens API’s gebruiken om zaken als producten, content afgestemd op de betreffende doelgroep of klantrecensies op elk scherm of apparaat te leveren, terwijl front-end ontwikkelaars aan de slag kunnen gaan om die inhoud te presenteren met behulp van elk gewenst framework.

Het is dus een geavanceerde multi-store oplossing, waarmee je bijvoorbeeld internationaal kunt opereren vanuit meerdere juridische entiteiten of business units. En daarnaast toegang kunt geven tot specifieke beheerders en klantaccounts over kanalen heen kunt scheiden.

Een fabrikant bijvoorbeeld kan alle dealers een eigen portal aanbieden zodat ze in eigen beheer de online verkoop kunnen beheren. Een andere meerwaarde is dat een klant online zijn/haar bestelling wil doen, de shoppingbasket vult, maar dan toch eerst telefonisch contact opneemt met de Sales-afdeling om advies te vragen. Het is dus tevens een omnichannel oplossing.

Headless Commerce, Headless Commerce Insights, Ecommerce

De voordelen

De markten van vandaag, maar ook jouw concurrenten, veranderen razendsnel, waardoor jouw vermogen om je als bedrijf aan te passen met hetzelfde tempo, behendigheid en gratie de hoeksteen van jouw succes wordt. Met een headless commerce oplossing behoud je de flexibiliteit om de beste commerce-oplossingen te bouwen met de tools en technologieën van vandaag. Integreer vervolgens snel toekomstige opties om een concurrentievoordeel te behalen en te behouden.

Je bent future proof voorbereid

  • Doorbreek de beperkingen en kosten van een huwelijk met monolithische, leverancier specifieke technologieën. Geef het digitale team in plaats daarvan de mogelijkheid om hun creatieve kracht te gebruiken en te experimenteren met nieuwe functies, frameworks en infrastructuren om de websites en web-apps te optimaliseren, klanten meer te betrekken en de groeistrategie van jouw organisatie te bevorderen.

  • Ontkoppeld met een API-gestuurd handelssysteem, kun je een brug slaan tussen offline en online ervaringen, door het POS te koppelen/synchroniseren met online voorraad om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

  • Beter plannen voor die toekomstige groei – en toekomstige uitdagingen beperken – door jouw website eenvoudig omhoog of omlaag te schalen om verkeerspieken, pauzes en app-volume op te vangen. Of je nu te maken hebt met miljoenen verzoeken per uur of duizenden sites beheert.

Sneller innoveren tegen lagere kosten

Een headless commerce platform elimineert de noodzaak om tijd, geld of middelen te investeren in het bouwen en beheren van de kerninfrastructuur, zodat jouw team zich onmiddellijk kan concentreren op het bouwen van boeiende digitale ervaringen die ervoor zorgen dat klanten terugkomen. Nieuwe apps, websitefuncties, campagnes en services sneller op de markt brengen, kan zich vertalen in jouw geheime saus.

  • Reageer sneller op verschuivingen in de markt en profiteer van onverwachte kansen – snel en kosteneffectief.

  • Dankzij de infrastructuur, databases en services kan het ontwikkelteam snel updates starten of uitvoeren, met slechts een regel code.

  • Zelfs een complexe architectuur is relatief eenvoudig te implementeren, waardoor het ontwikkelteam een volledig gebouwde en beheerde infrastructuur heeft waarop ze innovatieve oplossingen kunnen creëren.

Interesse in onze headless commerce oplossing?

Sylius en Creative CT hebben een exclusief partnership afgesloten. Ze leveren – zoals ze zelf zeggen – een multi-everything commerce oplossing.

Sylius is ontworpen om in het hart van jouw moderne e-commerce-stack te staan en alle punten te verbinden tot een seamless ervaring voor jouw klanten, maar ook voor de klanten van jouw klanten. Zonder het wiel opnieuw uit te vinden.

Je kunt de meegeleverde functionaliteit gebruiken of losse puzzels vervangen door de integratie met jouw bestaande of gewenste PIM-, CRM- of Marketing Automation-software. Kies de beste in elke categorie en zit niet vast aan de leverancier in verouderde, gecentraliseerde oplossingen.

Voor meer info om of vrijblijvend van gedachten te wisselen, klik dan hier, we nemen per omgaande contact met je op!