Conversie optimalisatie om te groeien als bedrijf
Wat doe jij momenteel aan conversie optimalisatie om je bedrijf te laten groeien? Wanneer je bedrijf online te vinden is, wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversie. Hoe zorg je ervoor dat je conversie optimaal is?
Wat verstaan we onder conversie?
Nu we weten wat conversie optimalisatie is, is het ook goed om uit te leggen wat we verstaan onder conversie. De meest bekende vorm van conversie is wanneer een bezoeker een product bestelt in je webshop, maar er zijn ook veel andere vormen van conversie. Eigenlijk maken we onderscheid in twee soorten conversie; harde conversie en zachte conversie. Bij harde conversie zie je direct resultaat uit een actie, bij zachte conversie vindt er een conversie plaats die niet direct resulteert in een verkoop.
Wij sommigen de verschillende soorten conversies nog even voor je op:
1. De aanschaf van een product of dienst;
2. Het invullen van een contactformulier;
3. Het doorklikken naar andere pagina’s;
4. Het downloaden van een whitepaper/e-book.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is een speciale werkwijze waarmee je de kans, de frequentie en de hoeveelheid keren dat een bezoeker converteert op jouw website vergroot. Met conversie optimalisatie gebruik je een techniek om een bezoeker om te zetten naar een converterende klant. Met conversie optimalisatie haal je dus alles uit je bezoekers. Zo is het mogelijk om meer leads en omzet uit je bedrijf te te halen, hierdoor is het mogelijk om als bedrijf een grote groei door te maken.
Conversietechnieken, 7 manieren om jouw bezoekers te verleiden
Er zijn een aantal conversietechnieken waarmee jij jouw bezoekers kan verleiden tot een conversie. Door deze technieken op de juiste manier te gebruiken is het mogelijk jouw conversie te vergroten
-
Wederkerigheid. Denk hierbij aan geven en nemen. Een gratis incentive kan er voor zorgen dat jouw conversieratio een enorme boost krijgt. Jij geeft de klant iets, waardoor de klant een goed gevoel over het bedrijf krijgt. Hierdoor zal hij eerder bereid zijn een aankoop te doen.
-
Schaarste. Wanneer een product weinig op voorraad is, wordt de drang groter om dit product te willen hebben. Dit is psychologisch bewezen. Mensen worden bijvoorbeeld hebberig wanneer er maar 100 stuks zijn gemaakt of wanneer het product maar 3 dagen verkrijgbaar is.
-
Commitment en consistentie. Om een bezoeker te overtuigen, is het belangrijk dat je de bezoeker regelmatig een update geeft over je aanbod in bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Op deze manier blijft een potentiële klant enthousiast. Je bezoeker stapje voor stapje overtuigen om bij jouw bedrijf iets aan te schaffen.
-
Sympathie. Een persoonlijke klik zorgt voor conversie. We zijn geneigd eerder iets te kopen als we iemand aardig vinden. Een persoonlijke “over ons” pagina en een fijne, klantvriendelijke klantenservice kan ervoor zorgen dat bezoekers je sympathiek vinden.
-
Autoriteit. Als bedrijf ben je de expert binnen jou branche. Bezoekers converteren sneller als ze weten dat ze op een site zijn van een bedrijf die weet waar ze het over hebben.
-
Eenheid. Mensen willen ergens bij horen. Vroeger moest je bij een groep horen om te kunnen overleven. Dit is inmiddels natuurlijk niet meer zo, maar dat gevoel hebben we nog steeds. Maak webshopbezoekers onderdeel van een groep en vergroot hiermee je conversie.
-
Sociale bewijskracht. Bezoekers zoeken bevestiging bij anderen die al iets bij jouw bedrijf hebben gekocht. Men wil weten of het product of dienst naar wens was. Positieve reviews zorgen voor veel vertrouwen in je bedrijf en hierdoor is de kans groter dat je converteert.
Drie concrete tips om direct je conversie te verhogen.
Hieronder geven we je drie concrete tips die je kan toepassen naast de conversietechnieken die we hierboven al beschreven.
1. Verbeter de gebruikerservaring
Het centraal zetten van de gebruiker is een essentieel onderdeel van CRO. Denk bijvoorbeeld aan pop-ups. Ze helpen je om leads binnen te halen, maar worden vaak wel als vervelend beschouwd door gebruikers. Het is belangrijk dat je een manier vindt die ook voor je bezoeker als prettig wordt ervaren.
Google heeft de laatste jaren veel algoritme updates doorgevoerd. Zo ook de update dat men veel meer kijkt naar gebruikerservaring. Google legt de nadruk op het belang van de gebruiker. Hierbij wordt gelet op de laadtijd, de vindbaarheid, de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van je webshop op diverse apparaten. Klikken jouw bezoekers moeiteloos door jouw webshop? Dan kan dit de zichtbaarheid in de zoekresultaten vergroten.
2. Mobile first
Momenteel doet 58% van de mensen die online aankopen doet, minimaal één aankoop via zijn of haar smartphone. Het mobiele gebruik is enorm snel gestegen. In 2016 gebruikte ongeveer 16% van de Nederlanders hun smartphone om te shoppen. In het eerste 6 maanden van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2020.
Je snapt dat het dus ontzettend belangrijk is dat je mobile first denkt. Twijfel jij of je webshop geschikt is voor mobiel? Test dan zelf je pagina’s op je smartphone. Hoelang duurt het proces van begin tot eind? Hoeveel kliks heb je nodig en waar loop je tegen aan? Houd het proces simpel en zorg dat alles goed leesbaar is.
3. Personalisatie
80% van de consumenten is eerder geneigd om een aankoop te doen als de webshop gepersonaliseerd is. Wil jij groeien met jouw webshop? Dan is het erg belangrijk om personalisatie in te zetten. Gepersonaliseerde pagina’s kunnen worden gebruikt in combinatie met gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagnes om de conversie te verhogen. Met marketing automation stuur je jouw bezoekers de juiste e-mail op het juiste moment.
Hulp nodig bij conversie optimalisatie?
Vind je dit interessant en zou je graag conversie optimalisatie inzetten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden om je conversie te optimaliseren.