Contentmarketing inzetten voor klantbehoud

25 juni 2014 17:50
Laatste update: 4 januari 2023 11:55
Door Chantal van de Vijver

Veel bedrijven geven meer dan een kwart van hun marketingbudget uit aan contentmarketing. Gemiddeld zo rond de 26%. Dat is een hoop geld wat aan content wordt besteed. Als dit geldt voor jouw bedrijf, dan zal één van de doelen zijn om nieuwe klanten te werven. Dit is natuurlijk geen slechte strategie, maar wat gebeurt er nadat er een verkoop is behaald?

Bij het creëren van goede content kun je er zeker van zijn dat je klanten dit leuk gaan vinden. Dit onderzoek laat zien dat rond de 61% van de klanten eigen content handig vindt. Hetzelfde onderzoek laat zien dat 78% van de klanten voelt dat bedrijven met eigen content geïnteresseerd zijn in het opbouwen van een band met haar klanten. Deze cijfers zijn van toegevoegde waarde om te begrijpen waarom contentmarketing belangrijk is voor het werven van nieuwe klanten, maar tegelijkertijd ook hoe klanten behouden worden.

Wanneer je nieuwe klanten werft en klanten behoudt, heb je hoogstwaarschijnlijk een goede contentmarketing strategie. Wanneer alleen het eerste deel goed werkt, is het wellicht slim om te analyseren hoe er op dit moment contact wordt gelegd met de bestaande klanten.

Focus op de klant

Terwijl er meerdere manieren zijn voor een bedrijf om behoud te optimaliseren, zou er maar 1 focus moeten zijn; de behoeftes van de klant. Of je nu een blog schrijft voor klanten of meer aandacht besteed aan social media posts, deze taken zouden voort moeten komen uit de feedback van mensen die een product of dienst hebben afgenomen.

Eén van de manieren om conversies te genereren of meer traffic te ontvangen is om specifiek mensen te vragen wat ze van je willen horen. Niemand wil lezen of iets wat ze niet interesseert, en dit soort content zal er enkel voor zorgen dat ze weggejaagd worden. Kies daarom voor waardevolle content.

Wees een specialist

Wanneer je een product of dienst verkoopt, dien je de specialist te zijn op dit gebied. De meeste klanten begrijpen en verwachten dit van jou. Echter is het ook belangrijk om een specialist te zijn in de branche om vertrouwen op te bouwen met je klanten. Waar je natuurlijk niet alles kan weten, is het slim om zoveel mogelijk te weten. De vragen over een product/dienst of de branche kan overal over gaan. Met je specialisme zal je meer klanten triggeren om terug te komen bij je bedrijf.

Specifieke strategieën

Om snel te beginnen kun je beter één of meerdere specifieke strategieën inzetten. Deze strategieën geven wellicht een beter beeld van de mogelijkheden voor klantbehoud d.m.v. contentmarketing.

  • Bloggen: Veel bedrijven hebben blogs voor hun medewerkers of informatie over hun branche. Ondanks dat deze blogs belangrijk zijn, dient er ook een blog beschikbaar te zijn voor klanten. Op deze manier biedt je de klanten een extra service, door bijvoorbeeld ‘inside information’ te geven over het bedrijf.
  • Social media: Het is geen geheim dat social media effectief is in deze tijd. Iedereen gebruikt Facebook en Twitter weleens op een bepaald moment van de dag. Wat is er makkelijk dan op deze manier je klanten bereiken? Social media is interactief en houdt klanten up-to-date over de verschillende gebeurtenissen binnen een bedrijf.
  • Nieuwsbrieven: In het digitale tijdperk worden er minder brieven en meer nieuwsbrieven verstuurd. Een nieuwsbrief is een ideale manier om klanten te bereiken, maar het dient wel iets van toegevoegde waarde te zijn. Probeer een nieuwsbrief te maken die relevant is. Denk aan nieuwe producten, branche ontwikkelingen of evenementen. Interessante weetjes werken ook altijd goed.
  • Video’s: Waarom lezen als je ook een video kan bekijken? Nu klanten je product of dienst hebben afgenomen, kun je het ze makkelijker maken met bijvoorbeeld een video. Een handleiding in de vorm van een video is iets wat kan bijdragen aan de waarde van een product of dienst. Haal deze video’s niet in war met een video van een product of een review. Het gaat hier om het behouden van  klanten, niet het werven van klanten.

Focus op wat belangrijk is

Klanten vooropstellen is één van de meest belangrijkste manieren om je bedrijf uit te breiden. Wanneer je de focus gelijk probeer te krijgen tussen het werven en behouden van klanten, zal de contentmarketing strategie vanzelf verbeteren.

Contentmarketing is vaak onderdeel van een zoekmachine strategie en werkt daarom 2 kanten op. Zowel voor de klanten als voor Google is het een aanrader hier geruime aandacht aan te besteden en waar mogelijk in te investeren.