Begin met het opbouwen van data voor 2022
Er is al veel over geschreven en dat is ook niet zo gek, want GA4 is de grootste upgrade van Google Analytics sinds een hele lange tijd. Mocht je je er nog niet in verdiept hebben, neem dan even de tijd om dit blog te lezen. Het verandert namelijk de hele manier van het kijken naar data. Het verzamelen van inzichten waardoor je, als we Google mogen geloven, beter voorbereidt bent op de toekomst! Laten we er even verder induiken….
Google wil alle gebruikers laten migreren naar de nieuwste versie. Google rolt steeds meer functionaliteiten uit voor GA4 en zal dit niet meer doen voor UA. Hoewel GA4 nog belangrijke functionaliteiten niet heeft, is het zeker aan te raden om het alvast naast de Universal Analytics te implementeren. Het gegevensmodel van GA4 is namelijk zo drastisch anders, dat het niet mogelijk is huidige data mee te nemen naar de nieuwe versie. Door nu al een planning te maken om de upgrade succesvol te implementeren, bouw je historische data op. Heb je nog geen Google Analytics als beginnende ondernemer, dan heb je geen andere keuze dan direct te starten met GA4.
Waarom over naar GA4?
Zoals gezegd zijn nog niet alle functionaliteiten uitgerold en kan het zijn dat je wat belangrijke data mist, waar je op bent gaan bouwen. Maar de kans is groot dat sommige functionaliteiten gewoonweg niet terug komen of in een andere weergave te zien zal zijn. Voorlopig kun je daarom prima Universal Analytics er nog naast laten draaien en dit blijven gebruiken tot je helemaal klaar bent voor GA4.
Maak gebruik van de tijd die je hebt om bekend te raken met Google Analytics 4 en het op de juiste manier in zetten voor jouw bedrijf. Start met het implementatieplan zodat je begin 2022 helemaal klaar bent voor GA4!
Wat is er anders aan GA4?
GA4 werkt met het event-driven datamodel, waardoor de wijze waarop je webshop gemeten wordt verandert. Waar we nu alles via sessies meten, die gekoppeld zijn aan gebruikersgegevens (die analytics verzamelt uit cookies of je browserinstellingen), is GA4 gericht op events.
Heel veel data uit UA is gebaseerd op gebruikersgegevens uit sessies, echter missen we ook veel data afkomstig van mobiele apps, games of single page sites. Steeds meer websites worden gebouwd op een enkele pagina met tabbladen of andere oplossingen. Dit maakt het correct weergeven van data een stuk moeilijker als je het hebt over bouncerates, sessies per pagina, of time on page.
Events met Google Analytics 4
Waardevolle bezoeken en interactie is waar de focus op ligt in dit nieuwe event-driven datamodel. Het meet een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics.
Een event is elke handeling die de gebruiker op een webshop doet, denk aan een klik op een button of plaatsen van een product in een winkelmandje. De events die voor jouw webshop van belang zijn om te kunnen sturen aan de hand van data, wil je natuurlijk meten. Zorg er dan ook voor dat je al deze events in GA4 instelt.
GA4 Checklist
Wil je een handig en beknopte checklist van de stappen die je nu alvast zou kunnen plannen?
Stap 1
-
Activeer GA4
-
Dit doe je door naar je instellingen te gaan van de property, hier vind je de mogelijkheid ‘upgraden naar GA4’. Ga aan de slag en maak de nieuwe property aan.
-
Plaats de trackingcode van deze property op de websop of via Google Tag Manager. Let op: voeg deze toe en vervang niet die UA tag!
-
-
Maak een plan met wie, hoe en welke kosten er gemoeid zijn met de migratie
-
Wie is verantwoordelijk voor een goede implementatie, welke medewerkers moeten opgeleid worden om met GA4 te kunnen gaan werken, wie gaat o.a. de events, parameters, doelgroepen en rapportages instellen.
-
Stap 2
-
Zorg dat de interne specialist (data analist) zich bekend maakt met de nieuwe GA4
-
Bepaal welke events en parameters aanwezig moeten zijn en start met de werkzaamheden
-
Heb je al events in Universal Analytics? Deze kun je kopiëren naar GA4. Na het kopiëren hoef je alleen het tag-type in Google Tag Manager te veranderen naar GA4 (deze staat nu ingesteld op UA), voer de goede gebeurtenisnaam in en kies als tagconfiguratie “Google Analytics: GA4-gebeurtenis”.
-
Stap 3
-
Check of GA4 helemaal is ingesteld, zoals het zou moeten zijn voor jouw webshop
-
Laat de specialist eventueel intern de betrokkenen (marketing manager, marketeers) trainen om ook bekend te raken met de nieuwe omgeving
Stap 4
-
Zorg dat alle belangrijke doelgroepen en rapporten in GA4 zijn aangemaakt voor de definitieve overstap naar GA4
Ben jij in 2022 klaar voor de overstap naar GA4?