B2B content, zo maak jij het interessant!

10 januari 2022 15:45
Laatste update: 12 januari 2022 13:07
Door Cindy van Ooijik
Categorie: Content marketing

Vind je het lastig om succesvolle content te creëren voor B2B? Wij geven je tips en tricks voor het creëren van teksten en afbeeldingen die ook daadwerkelijk gelezen gaan worden. Zo zorg jij ervoor dat jouw content gelezen en gedownload wordt!

Veel B2B bedrijven vinden het lastig om content te creëren die interessant is. Er wordt vaak gedacht dat de content voor het product, industrie of dienst veel te saai of serieus voor contentmarketing. Ook denken bedrijven vaak dat ze zich niet hetzelfde kunnen uiten op hun site als bijvoorbeeld B2C bedrijven. Maar is dat wel zo?

B2B beslissingen worden genomen op basis van emotie

B2B content

B2B draait al lang niet meer alleen om prijzen en specificaties. Ook bij business to business worden beslissingen tot een aankoop genomen met emotie, zo blijkt een artikel van het Content Marketing Institute. Tijd dus om B2B content te gaan creëren en de mensen achter het bedrijf aan te spreken!

Het is dus súper belangrijk om goede content op je site te hebben die gericht is op emotie. Ben je nieuwsgierig hoe je dat nou precies kan doen? Wij vertellen je meer!

Whitepapers; voeg ze toe aan je website!

Veel content binnen de business to business wordt gezien als saai. Maar ook deze content kan van waarde zijn. Steeds meer mensen downloaden whitepapers om kennis te vergaren en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in hun vakgebied. Worden je whitepapers veel gedownload? Dan zijn jouw klanten op zoek naar meer informatie over je product, dienst of ontwikkeling.

Ben je gelijk succesvol als je whitepapers veel worden gedownload? Zeker niet. Het aantal gedownloade whitepapers geeft namelijk niet aan of je inhoud ook effectief was. Het laat vooral zien dat je titel interessant was of dat de e-mail of bestemmingspagina van de download overtuigend genoeg was om mensen de whitepaper te laten downloaden. Het is dus ook erg belangrijk dat je de landingspagina of e-mail voorziet van content die inspeelt op emotie, waardoor mensen in elk geval de stap nemen om je content te downloaden.

Worden m’n whitepapers gelezen?

We kunnen goed meten hoe vaak de whitepapers worden gedownload, maar het is een stuk lastiger om te achterhalen of ze ook daadwerkelijk gelezen worden. Zelf download ik, in mijn geval, marketing gerelateerde whitepapers. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ze vaak even blijven liggen en ik ze op een rustig moment doorneem. Het is dus echt belangrijk dat je ervoor zorgt dat je publiek de whitepaper niet kan weerstaan en wil lezen.

B2B content whitepapers

Hoe maak je jouw whitepapers onweerstaanbaar?

1. Maak de inhoud relevant en interessant
Zorg ervoor dat de inhoud van jouw B2B content iets toevoegt. Je zorgt ervoor dat de lezer het document niet weg legt, maar gelijk verder wil lezen. 

2. Geef informatie die nergens anders te vinden is
Het is belangrijk dat de informatie die in de whitepaper staat een meerwaarde heeft. Als de content overal te vinden is, zal de lezer sneller geneigd zijn het document weg te leggen.

3. Blijf serieus
Natuurlijk is het belangrijk dat je inspeelt op emotie, maar wanneer je belangrijke informatie moet overbrengen kan het ook nodig zijn om gewoon deze informatie te geven. Eventueel kan je de tekst hier versterken met infographics. Het is belangrijk dat de lezer begrijpt wat je wil overbrengen, het is dan niet altijd nodig om aan storytelling te doen.

4. Schrijf vanuit het perspectief van je lezer
Vind je de informatie die je moet overbrengen saai? Zorg dan dat je geen overbodige informatie geeft en dat de informatie passend is bij de lezer. Heb je een whitepaper voor de gebruiker van een product? Vertel dan wat de gebruiker er mee kan, hoe je het product het beste kan gebruiken en hoe je ervoor zorgt dat het product langer meegaat. De gebruiker zal het minder interessant vinden hoe het product gemaakt is bijvoorbeeld.

5. Speel in op emotie
Elke kleine woordspeling, grapje of onverwachte wending kan er voor zorgen dat je inhoud een stuk gedenkwaardiger wordt. Door serieus te blijven, wanneer het nodig is, maar met af en toe een kleine kwinkslag houd je de aandacht van de lezer langer vast.

6. Maak je whitepapers aantrekkelijk
Beeld speelt in op je emotie. Voeg infographics, afbeeldingen of grafieken toe aan je whitepaper die ervoor zorgen dat je whitepaper duidelijker leesbaar, maar ook interessanter wordt. Ook de vormgeving van je whitepaper is belangrijk. Een mooie vormgeving zorgt ervoor dat we er automatisch vanuit gaan dat de inhoud ook interessant genoeg is om te lezen.

Aan de slag!

Heb jij bovenstaande tips gelezen en wil je aan de slag met content marketing? Zorg er dan goed voor dat je weet welke informatie je lezer interessant vindt en waar de kansen liggen om een interessante whitepaper te maken. Vind je het nog een beetje spannend om een menselijke toon te hanteren die inspeelt op emotie? Dat snappen we, maar onthoud dat de professionaliteit van je content niet wordt gedefinieerd door de tone-of-voice. Het is belangrijker hoe effectief je werk bijdraagt aan de wensen en behoeften je lezer.
Zorg dat je de belofte van je whitepaper waarmaakt.

Kan je nog wel wat hulp gebruiken?

Heb je nog vragen of zou je willen kijken hoe wij jou kunnen helpen met content marketing? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we samen hoe content marketing jouw bedrijf laat groeien.

Neem contact op